Home / SANATATE / BOLI ȘI TRATAMENTE / Metode naturale de combatere a depresiei

Metode naturale de combatere a depresiei

Mijloacele naturiste de combatere a depresiei sunt la fel de numeroase şi de diverse ca şi formele pe care această tulburare le poate lua. De ce? Pentru că depresia omului modern, dincolo de cauzele obiective care o pot provoca, legate de împrejurările negative ale vieţii – greutăti materiale, probleme familiale şi profesionale are ]ntotdeauna şi o cauză intimă, profundă, care constă în îndepărtarea fiinţei umane de un mod natural, firesc, de a trăi.

Metode naturale de combatere a depresiei

Iar mijloacele medicinei naturiste de a determina o revenire la acest echilibru sunt extrem de variate şi de eficiente. Teste recente, realizate în SUA sub îndrumarea unui mare psihiatru şi neurolog, dr. David Servan Schreiber, au dovedit capacitatea exceptională de vindecare a depresiilor, fără medicamente, ci doar prin puterea corpului şi a creierului de a se regenera natural. „Aşa cum o tăietură în plele se vindecă de la sine, adesea fără să lase urme, încât nici nu ştii locul unde a fost, zona creierului în care se nasc sentimentele se recuperează la fel de spectaculos, atunci când e vătămată”, spune savantul american. Să analizăm împreună câteva din aceste posibilităţi.

Alimentaţia

Există o corelaţie enigmatică între regimul alimentar şi starea de spirit a fiinţei umane. Un tulburător studiu statistic arată că în zonele în care alimentaţia este preponderent naturală, fără carne sau cu foarte putină carne, în schimb cu multe legume, zarzavaturi şi fructe proaspete, depresia este o afecţiune aproape necunoscută. Exemple în acest sens: anumite populații din India, din Pakistan, din Okinawa (insulă din arhipelagul nipon), din zona temperată a Americii de Sud, precum şi din bazinul Mării Mediterane. Să înţelegem, deci, că există alimente care să ne garanteze o stare de bine psihic?

Probabil că nu, dar în schimb, o dietă naturală este o premisă excelentă pentru o stare stabilă din punct de vedere emoțional și mental. Iată în continuare câteva îndemnuri pentru o alimentaţie armonioasă, care să favorizeze echilibrul psihic:

• Nici o masă fără legume şi fructe proaspete – consumate sub formă de salate, sucuri sau ca atare, ele sunt un elixir pentru sistemul nervos şi pentru cel endocrin, având în mod reflex un efect echilibrant asupra psihicului.

• Renunţaţi la excitante – adică la cafea (inclusiv formele solubile), la ceaiul negru şi la tutun. Toate conţin alcaloizi care, odată ajunşi în corp, dau o senzaţie de înviorare psihică pe moment, dar după dispariţia efectului lor, starea de depresie se accentuează.

• Cât mai multe cereale integrale şi leguminoase – este un îndemn luat din medicina macrobiotică, care consideră depresia o consecinţă a excesului de energie feminină (yin), cre va fi compensat de aceste produse. În practică, s-a constatat că un consum regulat de grâu, orez, mei, hrişcă, soia, năut, linte are în timp un efect excelent asupra sănătăţii emoţionale.

• Evitaţi regimurile hiperproteice – în special cele cu multă carne şi produse din carne. Cercetări de ultimă oră arată că metabolismul complicat al proteinelor deprimă sistemul nervos, inducând la persoanele mai sensibile stări de tristeţe, apatie, incapacitate de concentrare.

• Preferaţi produsele stupului – în special polenul de albine şi mierea (care va substitui zahărul) – au efecte revigorante psihice excelente.

• Echilibraţi consumul de dulciuri – mai exact: consumaţi-le cât mai rar, dar nu le eliminaţi de tot. De ce? Pentru că doar câteva pătrăţele de ciocolată administrate la momentul potrivit ajută la eliberarea în sânge a unor neurotransmiţători care dau o senzatie de bine şi mulţumire – un adevărat elixir contra depresiei! Consumate însă frecvent, aceste dulciuri nu vor mai avea efectul scontat, creând obişnuinţă şi chiar o nedorită dependenţă.

• Folosiţi multe condimente – îndemnul este la variaţie, nu la depăşirea cantităţilor de bun simţ. Pe lângă faptul că mâncarea savuroasă, cu gust, este pur şi simplu antidepresivă, în cantităţi moderate, condimente ca cimbrul, busuiocul, piperul alb sau negru, oregano, chimenul, curry, ghimbirul sunt excelente stimulente psihice, cu efecte pe termen lung.

Împrieteniţi-vă cu vremea

S-a constatat, mai ales în ultimele decenii, că la majoritatea oamenilor starea psihică este tot mai dependentă de capriciile climatice. De la schimbările de presiune atmosferică la variaţiile bruşte de temperatură sau de umiditate, toate au un efect puternic şi cel mai adesea negativ asupra psihicului, depresia fiind una din cele mai frecvente manifestări.

Aparent, suntem prinşi în capcana acestei meteosensibilităţi. Nu însă şi dacă ştim să folosim această sepsibilitate în favoarea noastră. Cum? În primul rând, învăţându-ne corpul şi psihicul să se adapteze prompt la variaţiile de climă. Iar acest lucru se realizează prin menținerea unui contact cât mai îndelungat, nemijlocit, cu natura. Psihologii au constatat că persoanele cu predispoziţii spre depresie, atunci când petrec minimum 10 ore pe săptămână in peisaje naturale, îşi îmbunatăţesc simţitor starea psihică.

Mai mult, anumite tipuri de climă şi de peisaje au un efect tonic psihic extraordinar, indiferent de anotimp, inducând o stare de optimism şi de bună dispoziţie. Cele mai bune efecte le au zonele premontane, deluroase, cu expoziţie sudică, înconjurate de vegetaţie abundentă. Datorită ionizării negative a aerului, efecte extraordinar de bune asupra psihicului au şi culmile versanţilor muntoşi înalţi, cu o circulaţie puternică a aerului, precum şi zonele cu căderi de apă. Contrar aşteptărilor – şi frigul, în doze moderate, are efecte tonice psihice, determinând (pentru a-i face faţă) o mobilizare a resurselor nu doar fizice, ci şi psihice.

Concluzia care se impune este simplă: pentru a ne recâştiga tonusul şi optimismul este necesar să nu ne complacem într-o sensibilitate bolnăvicioasă la capriciile vremii, ci să ne adaptăm la schunbările climatice, rămânând o perioadă cât mai mare de timp în contact nemijlocit cu natura. Iar lucrul acesta se realizează cât se poate de simplu, plimbându-ne în fiecare zi o oră, pe ploaie, pe soare sau pe frig.

Apele minerale

Există un tip special de ape, izvorâte din adâncul pământului, care au efecte armonizante asupra psihicului: apele bogate în litiu. Consumul regulat, al acestui tip de apă are o remarcabilă acţiune binefăcătoare asupra planului emoţional, îndepărtând neliniştile şi angoasele, reducând sensibilitatea la stres, favorizând stările de relaxare şi optimism.

Lumina şi culorile

Mai ales în perioada rece a anului, stimulările luminoase şi cromatice au un rol extrem de important în combaterea depresiilor. Studiile arată că există celule receptoare la nivelul pielii care, atunci când sunt stimulate luminos, transmit impulsuri tonice, benefice creierului, inducând o stare de optimism. Aşadar, instalaţi surse luminoase în casă (veloze şi lămpi) împotriva depresiilor din perioadele cu ploi şi cer cenuşiu.

Pe de altă parte, cercetătorii avertizează totuşi că, în tratamentul depresiei, excesul de lumină, mai ales în timpul nopţii, poate duce la o suprasolicitare a sistemului nervos, ceea ce, în final, va conduce la agravarea acestei afecţiuni. Lumina în timpul somnului este, în general, contraindicată, mai ales în intervalul de timp de la ora 11 noaptea la 3 dimineaţa, organismul şi psihicul având atunci nevoie de un înuneric adânc pentru a se odihni bine. Întunericul din timpul somnului favorizează producţia de melatonină, hormon care, secretat în cantităţi suficiente în timpul nopţii, dimineața ne va da o stare de optimism şi bună dispozitie.

Plantele medicinale

Kawa-kawa – este o plantă exotică, pe care o găsim în Plafaruri sau în magazinele naturiste și care este disponibilă sub formă de capsule sau drajeuri. Se administrează conform prospectului care însoţeste produsul, în cure de minimum trei săptămâni, fiind un excelent remediu mai ales în cazul persoanelor depresive, care se confruntă cu un mediu stresant la serviciu sau acasă (este o plantă adaptogenă excelentă).

Busuiocul şi sunătoarea – se macină fin cele două plante, folosind râşniţa electrică de cafea, apoi se combină în proporţii egale. Se administrează câte o linguriţă din acest amestec de pulberi de 4-6 ori pe zi, pe stomacul gol, cu puţină apă. Este o combinaţie cu efecte echilibrante excepţionale asupra psihicului, deoarece îmbină efectul calmant al sunătoarei cu subtila acţiune euforizantă a busuiocului. Un tratament durează minimum 30 de zile şi are efecte bune atât în depresiile pasagere, cât şi în cele cronicizate.

Tinctura de brânca-ursului – este foarte utilă in cazul în care depresia apare la persoanele slăbite fizic sau în vârstă, cu probleme circulatorii (hipertensiune, insuficienţă circulatorie) ori aflate la climax. Acest remediu măreşte pofta de viaţă, retrezeşte capacitătile mentale şi combate extrem de eficient depresiile. Se administrează câte o linguriţă de 3-4 ori pe zi, în cure de 2-3 luni.

Ceaiul fierbinte de măghiran (majoran) – se obţine prin opărirea cu o cană de apă a 2 linguriţe de plantă mărunţită, dupa care se lasă să stea acoperită un sfert de oră şi apoi se filtrează. Infuzia se îndulceşte cu miere şi se consuma cât mai caldă. Are efectele înviorătoare şi euforizante cele mai rapide şi mai puternice, fiind un adevărat remediu de urgenţă în cazul depresiilor care apar pe fondul vremii umede şi reci. Nu se face o cură cu acest elixir, ci se administrează atunci când este nevoie.

Loading..