Home / SANATATE / Cardiologie / Mancaruri pe care inima ta le va iubi

Mancaruri pe care inima ta le va iubi

Sute de carti despre diete si mii de site-uri iti promit ca dietele pe care le recomanda sunt benefice pentru sanatatea inimii tale. Dar nu trebuie sa crezi tot ce auzi sau citesti. Putine recomandari sunt sustinute de cercetari. Date despre diete si protejarea inimii exista, dar trebuie sa stii unde sa le cauti si cum sa interpretezi informatiile dupa ce le gasesti.

Mancaruri pe care inima ta le va iubi

Noi consideram ca cea mai buna dieta pentru inima ta este cea mediteraneana.
In anii 1950, Universitatea din Minnesota a aratat ca dieta mediteraneana este una speciala. S-a facut o analiza complexa, de 20 ani, asupra bolilor cardiace si a obiceiurilor alimentare a 12000 de barbati din tari precum Italia, Grecia, Iugoslavia, Finlanda, Japonia si SUA. S-a aratat ca, in ciuda unui aport important de grasime, oamenii din Grecia prezinta un risc scazut de aparitie a bolilor cardiace si au o speranta mare de viata. Exista, asadar, o legatura intre sanatatea inimii si dieta mediteraneana.

Ce este o dieta mediteraneana?
Chiar daca sunt mai mult de 15 tari care au legatura cu Marea Mediterana, dietele au anumite elemente comune:
–    Produse din plante: legume si fructe proaspete, boabe, nuci, seminte, cereale integrale
–    Ulei de masline
–    Carne de pasare: in cantitati moderate
–    Oua: mai putin de 4 pe saptamana
–    Lactate: cele cu putine grasimi, consum moderat de iaurt si branza
–    Vin: consum moderat la masa
–    Foarte putina carne rosie

Ce e special la aceasta dieta? Este bogata in mancaruri bazate pe plante, are cea mai buna combinatie de nutrienti, grasimile cele mai bune si carbohidratii potriviti. Nu contine multe grasimi saturate si nici carbohidrati rafinati. Chiar daca acestea sunt trasaturile esentiale, multi oameni, cand vorbesc de dieta mediteraneana, isi indreapta atentia spre uleiul de masline.

„Magia” uleiului de masline
Dieta mediteraneana este o dieta cu putine grasimi. Cea mai importanta sursa de grasime este uleiul de masline. Este plin de grasimi bune, mai ales de grasime nononesaturata si acid oleic. In unele studii, uleiul de masline a fost legat de scaderea nivelului de trigliceride, de scaderea inflamatiei si de o mai buna functionare a vaselor de sange. Alte studii sugereaza ca cel mai bun ulei de masline este cel extravirgin pentru ca ajuta la cresterea colesterolului bun. Se recomanda sa folosim un ulei de masline presat la rece, extravirgin, ca dressing pentru salata si ca dip pentru painea din cereale integrale. Adauga uleiul de masline in dieta ta si imbunatateste sanatatea inimii tale.

Dieta mediteraneana si factorii de risc cardiovascular
Studii stiintifice sugereaza ca o dieta mediteraneana bazata pe fructe, legume si ulei de masline are efecte favorabile asupra riscurilor cardiace. Asta inseamna ca imbunatateste nivelul colesterolului, reduce presiunea arteriala, reduce inflamatiile, imbunatateste nivelul insulinei si functionarea vaselor de sange.

Chiar daca multe din aceste beneficii au fost atribuite uleiului de masline este totusi dificil sa separi efectele componentelor din aceasta dieta. Dieta mediteraneana este plina de gusturi diverse si alegeri sanatoase.

Uleiul de masline este cel mai bine evidentiat in dieta mediteraneana.

Dieta mediteraneana reduce riscul producerii infarctului?
Pana acum, studiile au aratat ca raspunsul e „da”. Intr-un studiu realizat pe mai mult de 22000 de greci s-a aratat ca dieta mediteraneana ajuta la reducerea riscului de producere a unor boli cardiace. Un studiu facut in SUA pe 400000 de persoane a aratat aceleasi rezultate.

Exista numeroase date care sustin dieta mediteraneana. Totusi, trebuie sa fim corecti. Nu exista dovezi zdrobitoare in acest sens. Un studiu foarte amplu ar putea compara aceasta dieta cu altele si ar putea arata exact beneficiile ei. In viitor, vom putea determina cu siguranta daca mai exista si alte diete care pot ajuta la protejarea inimii.

Chiar daca nu avem date foarte sigure, exista totusi suficiente studii si date care ne duc la concluzia ca dieta mediteraneana este cea mai buna alegere cand vine vorba de sanatatea inimii…

Loading..