Home / SANATATE / MEDICINA PREVENTIVA / Căliți-vă organismul pentru o viață sănătoasă

Căliți-vă organismul pentru o viață sănătoasă

Factorii esenţiali — aer, apă, soare — şi mişcarea sub diferite forme determină creşterea capacităţii de adaptare la eforturi mari, la diferenţele de temperatură şi sporirea rezistenţei la boli. Cu alte cuvinte, călirea metodică a organismului se traduce prin sănătate fizică, optimism şi putere de muncă.

Căliți-vă organismul pentru o viață sănătoasă

Băile de aer relaxare si vitalitate

În primele zile, durata unei astfel de băi este de 5-10 minute, mărindu-se pe parcurs cu încă 10 minute, putându-se ajunge la două-trei ore. Se fac alternativ cu băi de soare şi exerciţii fizice. Se recomandă a fi efectuate dimineaţa (niciodată după orele 15-16), întotdeauna după o oră şi jumătate de la masă. Cele mai eficiente sunt curele de aer efectuate în climatul marin, foarte bogat în ioni negativi şi aerosoli. La acestea se adaugă expunerea pielii la curenţii de aer de pe litoral. Totuşi, nici aerul pur şi tare de la munte nu este mai prejos ca efecte.

Băile de soare – frumusețe si rezistență la boli

Soarele reprezintă cel de-al doilea factor important de călire, razele ultraviolete având un rol deosebit în prevenirea rahitismului, în stimularea glandei tiroide şi a metabolismului, circulaţia sângelui. De asemenea, optimizează procesul respiraţiei şi al digestiei.

Băile de soare se pot face pe litoral, între orele 7-11, când riscul insolaţiei şi şocului caloric este foarte redus. Persoanele cu pielea foarte deschisă la culoare vor sta în prima zi 5 minute pentru fiecare parte a corpului, iar cele brunete, 10 minute. Durata creşte zilnic cu încă 5-10 minute.

Băile cu apă – energizare şi buna dispoziţie

Apa este un alt element vital pentru sănătate. În sezonul cald, se pot face băi în mare, lac sau piscină, asociate în mod obligatoriu cu băi de soare, aer şi înot, mers prin iarba udă.

•    Frictiunea constă în frecarea pielii cu un prosop aspru, înmuiat în apă rece şi stors, apoi cu unul uscat, până la înroşirea epidermei şi apariţia senzaţiei de căldură locală. Ambele manevre se execută dinspre vârful degetelor de la picioare şi mâini către inimă, de mai multe ori, apoi se fricţionează spatele, toracele şi abdomenul. Se recomandă a fi efectuate în aer liber.

•    Duşurile acţionează benefic asupra organismului prin intermediul factorilor mecanic şi termic. Cele reci se fac cu apă la temperatura de 20°C şi au o durată cuprinsă între 5 şi 35 de secunde. Au efect stimulator. Duşurile calde, la 38° C, durează câteva minute şi au efect calmant. Duşurile reci sunt contraindicate persoanelor cu debilitate fizică, nevroză, fragilitate vasculară, arterioscleroză, precum şi gravidelor şi copiilor mici.

Loading..