Home / SANATATE / MEDICINA PREVENTIVA / Cum să scapi de astenie?

Cum să scapi de astenie?

Pentru foarte multe persoane, în special din rândul femeilor, luna martie este sinonimă cu revenirea unor simptome care le împiedică să se bucure asa cum ar trebui de renașterea naturii, de căldură și soare. Apar oboseala persistentă, senzaţiile de neliniste, tristetea, migrenele, lipsa poftei de mâncare, într-un cuvânt: ASTENIA.

Cum să scapi de astenie

Astenia de sezon nu trebuie confundată cu starea de epuizare, mai mult sau mai puţin accentuată, cauzată în principal de un aport insuficient de vitamine şi minerale. În realitate, este vorba de o problemă mai profundă, care are la origine un cumul de factori, şi care nu se rezolvă, aşa cum se întâmplă în cazul extenuării date de o anemie alimentară, doar cu instituirea unei diete echilibrate şi cu odihnă suficientă.

Astenia se iveşte în urma diminuării drastice a resurselor energetice din organism, în primul rând ca o consecinţă a procesului de adaptare la noile condiţii de climă şi îi afectează în special pe oamenii cu o constituţie atât fizică cât şi psihică mai puţin robustă. Fireşte, carenţele în nutrimente din iarnă pot contribui în mod deosebit.

Dar de ce, în ultima vreme, asistăm la o creştere alarmantă a numărului celor care se confruntă cu astenia? Specialiştii susţin că o parte din vină o poartă modificarea climei: scurtarea severă a anotimpurilor intermediare, primăvara şi toamna. Trecerea bruscă de la geruri puternice la perioade aproape caniculare îi pune la grea încercare chiar pe cei mai căliţi dintre noi.

De cele mai multe ori, se poate constata un adevărat lanţ al slăbiciunilor. Iată un exemplu: lipsa vitalităţii fizice antrenează o micşorare a performanţelor în plan sexual, ceea ce poate provoca o depresie, care la rândul ei face să scadă capacitatea intelectuală.

Adoptați dieta antiastenie

Verdețuri „la greu”. Cele mai bune rezultate se obţin prin consumarea preponderentă, o perioadă, a unor vegetale ce au apărut deja pe tarabele ţăranilor ori care pot fi culese din natură.

Salata din flori proaspete de bănuţei are efecte miraculoase în alungarea durerilor de cap. Este recomandată totodată persoanelor cu constipaţie, celor care reţin apa în ţesuturi, ori celor care au tendinţa de a acumula multe toxine în organism, fiind depurativă.

Ridichile de lună au un foarte bun efect reglator asupra activităţii nervoase. O cură cu patru asemenea tuberculi cruzi pe zi, pe stomacul gol, vă va limpezi gândurile.

Salata din podbal şi spânz vă ajută în regăsirea optimismului, a poftei de viaţă.
Reduceti drastic aportul de proteine animale. La începutul primăverii, sistemul digestiv şi ficatul traversează o perioadă foarte delicată. O funcţionare deficitară a acestora poate sta la baza multor neplăceri.

Adoptaţi un regim de cruţare, cu puţine cărnuri grase, în care să predomine cerealele integrale, verdeţurile şi legumele rădăcinoase, fructele.

Mâncaţi la micul dejun germeni de ovăz sau de grâu, fierţi în lapte şi cu puţină miere.
Legumele şi fructele trebuie consumate crude. Cele mai bune sunt morcovii, hreanul, varza, prazul, măslinele, ciupercile, cresonul, spanacul, caisele, prunele, strugurii, portocalele, nucile, bananele, merele (cel puţin unul pe zi!).

Pentru necesarul de proteine, alegeţi carnea de vită, fiartă sau la grătar, şi gălbenuşul.

Preparate naturale cu efect garantat

Salata de păpădie. Este unul dintre cele mai redutabile detoxifiante naturale, de care puteţi beneficia din plin în acest sezon. Este necesară utilizarea unei plante cu virtuţi purificatoare în tratarea asteniei, pentru că numai după ce se va debarasa de noxele acumulate organismul va fi capabil să asimileze corect vitaminele şi mineralele necesare. În plus, păpădia proaspătă stimulează digestia, ajută ficatul în activitatea sa de filtru. Se consumă zilnic, între prânz şi cină, 5-10 tije de plantă neînflorită sau o mână de frunze verzi (sub formă de salată). O cură durează minimum o săptămână.

Bitter suedez. Este un tonic din plante desăvârşit, ce acţionează atât ca detoxifiant, cât şi ca reglator al funcţiilor digestive, hepatice şi renale. De asemenea, are un efect relaxant asupra sistemului nervos, ceea ce îl face bun contra asteniei de primăvară. Se administrează câte o jumătate de lingură de bitter înainte de fiecare masă principală, diluat în ceai. Un tratament durează între două şi patru săptămâni.

Tinctura de rozmarin. Acţionează ca fortifiant nervos şi cardiac. Se recomandă cu precădere persoanelor hipotensive, cu predispoziţie spre melancolie şi depresie, căci le ajută sa-şi stăpânească mai uşor emoţiile. Se ia, de trei ori pe zi, înaintea meselor principale, câte o linguriţă de tinctură, diluata într-o jumătate de pahar de apă. Un tratament durează o luna.

Concentrat de muguri de stejar. Are rol detoxifiant, tonic psihic şi fizic. Este indicat mai ales indivizilor cu o constituţie mai firavă, convalescenţilor. Se comercializează în plafare sub formă de macerat glicerinat. Se iau 30-50 de picături de trei ori pe zi, minimum trei săptămini.

Pulbere de macese. Aceste fructe constituie un important depozit de vitamina C, în lipsa careia poate apărea oboseală cronică, slăbiciune, dureri difuze în oase, apetit alimentar inconstant, sângerări ale gingiilor, scăderea imunităţii. Se ia câte o linguriţă de pulbere de măceşe, de patru ori pe zi. O cură completă durează o lună.

Ulei de cătină. Conţine mari cantităţi de vitaminele A şi E. Aceasta din urmă este foarte importantă în ameliorarea asteniilor, căci are efect regenerator celular, sprijină activitatea sistemului nervos, ajuta la stabilirea unui moral excelent. Se administrează zilnic 10-20 de picături de ulei de cătină, în trei reprize, pe o perioadă de 10 zile.

Loading..