Home / SANATATE / MEDICINA PREVENTIVA / Planul pentru protejarea creierului

Planul pentru protejarea creierului

Lapsusurile de memorie sunt obisnuite la orice varsta. Nu-ti gasesti cheile, uiti un nume sau intri intr-o camera si iti dai seama ca nu ai habar ce cauti acolo. Din punctul de vedere al multor oameni, aceste scapari sunt cauzate de lipsa somnului sau sunt provocate de stres. Dar uneori, aceste lapsusuri pot aparea mai frecvent si pot fi motiv de ingrijorare. Boala Alzheimer afecteaza pana la jumatate dintre americani pana la varsta de 85 ani.

Planul pentru protejarea creierului

Vestea buna e ca studiile recente au demonstrat ca mancarea poate preveni aparitia Alzheimerului si te poate scapa de problemele cu memoria – daca sunt descoperite din timp.

Cand oamenii de stiinta au studiat creierele oamenilor care au avut Alzheimer, au descoperit ca intre celulele creierului existau mici particule numite beta-amiloide. La microscop, aceste particule arata ca niste chiftelute sau ca niste ghemuri de fire. Oamenii de stiinta cred ca aceste particule distrug celulele creierului.

De ce se intampla asta? Cercetatori din State si din Europa au descoperit ca raspunsul se afla in obiceiurile noastre alimentare. Unele alimente pot provoca Alzheimerul, altele il pot preveni.

Grasimile rele

In categoria grasimilor nu foarte sanatoase se afla grasimile saturate – cele din carne si din produse lactate, precum branza sau inghetata. Cercetatorii au descoperit ca oamenii care consuma cantitati mari de astfel de grasimi rele prezinta un risc de trei ori mai mare de aparitie a Alzheimerului fata de oamenii care le evita. Iata partea infricosatoare a lucrurilor: daca ai mancat doua oua cu bacon la micul dejun, un piept de pui fara pielite, un pahar de lapte la pranz si o pizza mica cu branza la cina poti face parte din categoria celor care consuma multe grasimi rele. Alimentele pe care le consumam in mod obisnuit ne pot pune in pericol. Grasimile nesaturate care se gasesc in gogosi si alte produse de tip snack maresc si ele riscul aparitiei problemelor de memorie intr-un viitor.

Fierul, cuprul si alte metale    

Metalele – fier si cupru – care se gasesc in alimente, dar si in oalele si ibricele noastre pot fi o problema. Ai nvoie de fier pentru celulele rosii din sange si de cupru pentru functionarea normala a enzimelor. Dar in cantitati mari, aceste metale produc radicali liberi care dauneaza celulelor creierului.

De unde vin aceste metale? Fierul se gaseste in carne si in oalele si tigaile pe care le folosim. Otelul inoxidabil este o varianta mai sanatoasa. Cuprul se gaseste in tevile de cupru – asa ca ar merita instalat un filtru de apa – dar si in ficat si in alte mancaruri. Atat fierul, cat si cuprul se gasesc in multivitamine. Asa ca e o idee buna sa citim etichetele vitaminelor inainte de a le cumpara si sa le alegem pe cele care nu contin aceste metale, cu exceptia faptului in care ne sunt prescrise de catre medic.

Aluminiul este un alt metal care s-a gasit in creierele celor ce sufereau de Alzheimer. Pana cand cercetatorii descopera daca acest metal are sau nu vreo importanta in aceasta afectiune, ar fi bine sa fim atenti. Evita ustensilele de bucurie ce contin acest metal si citeste cu atentie etichetele prafurilor de copt, ale antiacizilor si ale alimentelor procesate.

Alimente care protejeaza

Nu toate alimentele sunt rele. Unele chiar protejeaza creierul. Iata cateva astfel de alimente:

Nucile si semintele sunt bogate in vitamina E, care previne aparitia Alzheimerului. Surse bune de vitamina E sunt migdalele, nucile, alunele, nucile de pin, fisticul, semintele de floarea-soarelui, semintele de susan. O mana de astfel de produse in fiecare zi este suficienta. Afinele si strugurii au culori inchise datorita antocianilor, antioxidanti puternici care imbunatatesc puterea de invatare si de memorare.

Cartofii dulci sunt de baza in dieta celor din Okinawa, oamenii care traiesc cel mai mult. Cartofii dulci sunt buni pentru pastrarea unei bune claritati mentale a persoanelor in varsta. Sunt foarte bogati in betacaroten, un antioxidant foarte puternic.

Legumele verzi cu frunze iti dau fier intr-un mod usor de asimilat de catre corp protejandu-ti creierul. Legumele verzi cu frunze sunt bogate in acid folic, o buna sursa de vitamina B. Boabele si nautul contin vitamina B6 si acid folic, dar si proteine si calciu. Nu contin grasimi nesaturate.

Vitamina B12 este esentiala pentru sanatatea celulelor nervilor si ale creierului. Impreuna cu acidul folic, vitaminele B6 si B12 elimina homosicteina care se aduna in sange si dauneaza creierului.

Vegetarienii si cei care adopta o dieta vegana sunt cei mai puternici oameni. Un studiu facut la Universitatea Loma Linda a aratat ca vegetarienii nu numai ca traiesc mai mult, dar nici nu au probleme de memorie mult timp.

Fa exercitii pentru creier

Exercitiile pentru creier sunt foarte utile. Iata ce exercitii poti face:

Fa-ti inima sa functioneze bine: o plimbare in pas alert de 40 minute, de trei ori pe saptamana iti oxigeneaza creierul si poate incetini micsorarea lui (ce vine odata cu varsta), ne arata un studiu facut la Universitatea din Illinois.

Exercitii mentale: stimularea creierului – cititul cartilor, ziarelor, revistelor sau cititul online – toate acesta iti stmuleaza creierul si il intaresc.

Somnul: este esential pentru memorie. Prima jumatate a noptii este importanta pentru ca atunci creierul memoreaza intamplari si cuvinte invatate in timpul zilei. Se recomanda sa dormi de la ora 22:00 si sa incerci sa dormi opt ore pe noapte sau cat de mult poti.

Protejeaza-ti memoria

Concluzia este se recomanda sa eviti grasimile rele din produsele lactate, carne, gustari de patiserie si sa profiti de nutrientii din legume, fructe, cereale integrale si boabe. Viatmina B12 este un nutrient esential care nu trebuie eliminat din dieta ta. Nu uita de plimbari pentru ca iti stimuleaza creierul.

Nu mai astepta. Schimbarile din creierul nostru apar fara sa ne dam seama. Acum e timpul sa profiti de beneficiile alimentelor care dau putere creierului…