Home / SANATATE / MEDICINA PREVENTIVA / Program de detoxifiere a organismului

Program de detoxifiere a organismului

Aşa cum maşina are nevoie de o revizie tehnică, la fel şi corpul tău de detoxifiere. O dată la câteva luni renunţă la obiceiurile alimentare de zi cu zi în favoarea unor combinații care te vor ajuta să-ți recapeţi sănătatea şi frumuseţea.

Program de detoxifiere a organismului

Ştii să combini corect alimentele?
De cele mai multe ori, când vine vorba despre diete, primul lucru la care te gândeşti este că va urma o perioadă chinuitoare, în care va trebui să renunți la mâncărurile preferate. Cu ce le înlocuieşti? Cu alimente fără gust (îţi spui cel mai adesea) care, promit nutriţioniştii, conţin ingredientele-secrete pentru un organism sănătos. Kimberly Snyder, autoarea cărții „Frumuseţe prin detoxifiere”, explică faptul că „principiul combinării alimentelor este atât de important, încât el singur ne poate schimba radical viaţa. Aplicat corect, ne va îmbunătăți pentru totdeauna sănătatea şi aspectul fizic.

Este esenţial să înţelegem că nu doar ce mâncăm este important, ci și ce se poate utiliza din ce mâncăm. Dacă nu asimilăm vitaminele şi mineralele din mărul pe care îl consumăm după-amiază, pielea noastră nu are cum să arate mai bine, imunitatea nu are cum să crească şi nu avem nici alte avantaje de pe urma lui. Trebuie să fim atenţi la hrana pe care o consumăm”.

Este adevărat că, zi de zi, cei mai mulți dintre noi alegem multe combinaţii grele de mâncare. Efortul digestiv la care supunem organismul este incredibil de mare. Nu vom muri pe loc din cauza asta… dar care este preţul pe care îl plătim pe termen lung? La nivel general, ne îngrăşăm şi îmbătrânim tot mai repede.

Pentru a slăbi şi a arăta bine, trebuie să eliberezi din energia care altfel ar fi dedicată digestiei. Dincolo de alimentele pe care le consumi, poţi creşte sau descreşte cantitatea de energie pentru înfrumuseţare cu ajutorul ordinii în care mănânci alimentele şi a alegerii celor pe care le combini. Cu cât mesele sunt mai simple, cu atât şi digestia este mai bună.

Organismul poate digera corect, pe rând, doar un aliment concentrat, deci care nu conţine apă.
Alimentele concentrate sunt cele care nu conțin deloc apă, cum sunt proteinele şi alimentele cu amidon, spre deosebire de alimentele neconcentrate, care conţin apă. Deoarece stomacul secretă tipuri diferite de enzime pentru diferite alimente, cele neconcentrate sunt mai uşor de digerat decât cele concentrate. Ne descurcăm bine cu majoritatea alimentelor concentrate, dar, pentru a avea o digestie mai bună, ar trebui să mănânci un singur astfel de aliment la o masă. Două tipuri de alimente concentrate mâncate împreună reprezintă un efort puternic de digestie. În categoria alimentelor neconcentrate intră fructele coapte şi legumele fără amidon, în timp ce în categoria alimentelor concentrate se înscriu toate cele cu amidon (fasole, legume cu conţinut de amidon, varietăţi de pâine) şi toate proteinele (peşte, carne, seminţe, nuci, alune).

Nu combina proteinele şi alimentele cu amidon!
Covrigi şi brânză topită, sandvișuri cu carne de curcan, paine prăjită cu ou, rulouri cu sushi, peşte la grătar cu orez sălbatic, file mignon cu cartofi gratinaţi… îţi sună cunoscut? Din păcate, toate sunt combinaţii greşite. Explicaţia? Cum măncarea nu se poate descompune singură, ce să facă bietele noastre glande? Stomacul trebuie să secrete mai multe sucuri pentru a descompune mâncarea, dar, având la lucru două enzime de tipuri opuse, ele se tot neutralizează permanent. Digestia carbohidraţilor este deranjată de prezenţa sucurilor gastrice acide, iar proteinele, la rândul lor, nu pot fi digerate corect sau complet în prezenţa sucurilor digestive alcaline. Un astfel de proces digestiv defectuos durează ore în şir şi te privează de cantităţi uriaşe de energie utilă organismului. În felul acesta, după masă te vei simţi imediat obosită, pentru că toată energia este ocupată în intestine. Parcă ai fi un automobil Ferrari împotmolit în noroi, cu roţile învârtindu-se în gol.

Iată care sunt câteva dintre combinaţiile greşite de alimente sănătoase: piept de pui fără piele cu cartofi, carne slabă de curcan cu pâine din cereale  integrale, omletă din albuşuri cu păine prăjită din cereale integrale.

Greşeala clasică: iar ai combinat două tipuri de proteine!
Proteinele vegetale se pot combina între ele fără niciun fel de problemă, de exemplu, seminţele şi nucile se pot mânca împreună. În schimb, a amesteca ouă şi şuncă sau a mânca un aperitiv pe bază de peşte, urmat de un fel principal pe bază de pui sunt combinaţii care nu sunt bune. Două feluri de peşte sau de pui mâncate la aceeaşi masă nu sunt o problemă, dar nu trebuie să uităm că este bine ca mesele să fie alcătuite cât mai simplu. Proteinele, în totalitatea lor, sunt grupul de alimente cel mai dificil de descompus în vederea digerării. Proteinele sunt alcătuite dintr-un lanţ complex de aminoacizi, de tipuri şi compoziţii chimice diferite. Organismele noastre trebuie să descompună proteinele mai întâi în aminoacizi pentru a le putea digera şi asimila. Pentru că organismul e nevoit să mobilizeze atât de multă energie pentru a descompune fiecare proteină, nu ar trebui să consumăm decât câte un singur tip. Altfel, proteinele nu se vor digera complet și eficient şi vor rămâne să putrezească în tractul digestiv.

Când şi cum să mâncăm legumele?
Legumele sunt alimente alcaline, neconcentrate. Sunt uşor de digerat în stomac şi sunt considerate perfect neutre. Dacă îţi place puiul crocant şi peştele fiert, poţi să le mănânci cu legume înăbuşite sau cu salată verde crudă.

Niciodată fructe după masă!
Fructele trebuie consumate doar pe stomacul gol. Fructele ne măresc vitalitatea și asigură vitaminele, mineralele şi apa pură, filtrată, organismelor noastre. Dar factorul-cheie este momentul în care mâncăm fructele. Poţi crede că atunci când optezi pentru o salată de fructe la desert faci o alegere sănătoasă; de fapt, creezi mari necazuri digestive. Fructele se descompun cel mai rapid dintre toate alimentele, părăsind stomacul în 20-30 de minute. Dacă trebuie să stea în urma alimentelor care se digeră mai greu şi cărora le ia mai mult timp până părăsesc stomacul, adică alimentele concentrate şi cele pe bază de amidon vor fermenta și vor face ca întreaga hrană să devină acidă.

„Bea doi litri de apă pe zi” – Nu neapărat!
Conform lui Kimberly Snyder, regula celor doi litri de apă pe zi nu ar trebui să fie urmată orbeşte. Este important să bem apă când ne trezim şi în tot cursul dimineții pentru a ne începe ziua hidrataţi, însă există alte reguli pe care, cel mai adesea, le uităm. Bea apă multă cu cel puţin jumătate de oră înaintea meselor şi la o oră după masă. În timpul mesei, bea cât mai puţină. Prea mult lichid băut în timpul mesei diluează sucurile gastrice şi încetinește considerabil digestia. Pentru beneficii suplimentare, fă-ţi un obicei din a adăuga suc de lămaie în apă, pentru ajutorul pe care îl oferă ficatului şi pentru conţinutul de vitamina C!

Mese ca la carte!
Micul dejun — Ni s-a spus despre micul dejun că e cea mai importantă masă a zilei. Conform acestei credinţe vechi, trebuie să mâncăm zdravăn la prima masă a zilei, pentru a ne asigura energia necesară funcţionării. Prima regulă nouă a micului dejun este să nu mâncăm niciodată dacă nu ne e foame. Dacă organismul nu ne spune că ne este foame, înseamnă că nu are nevoie de mâncare. Dacă nu mâncăm un mic dejun greu, nu suntem traşi înapoi de procesele grele de digestie. Ca urmare, ne simţim mai vioi şi avem energie întreaga dimineață. În felul acesta, îi permitem şi organismului să petreacă mai mult timp pentru curățare — pentru eliminarea sedimentelor.

Prânzul — ar trebui să fie luat mai târziu, în funcţie de ora la care te-ai trezit. Mănânci prânzul după ce ai pornit cu un mic dejun şi atunci când te simţi flămândă. Evită consumul de proteine concentrate la masa de prânz, indiferent că sunt de origine animala (pui, peşte) sau vegetală (nuci, seminţe). Proteinele sunt alimentele cel mai greu de digerat, aşa că ar trebui să le rezervi pentru masa de seară. Când mănânci un prânz copios şi greu, îţi sacrifici după-amiaza pe altarul moleşelii şi lipsei de energie.

Cina — în general, este bine ca între prânz şi cină să treacă mai multe ore, pentru a avea timp să digeri corect ceea ce ai mâncat. Prea multe gustări între prânz şi cină pot tulbura sistemul digestiv şi pot provoca ambuteiaje. Cina este momentul în care se pot introduce în alimentaţie proteinele animale, dacă dorim să mâncăm asa ceva. De ce sunt potrivite pentru cină şi nu pentru prânz? Până la ora cinei, activităţile şi cerinţele zilei, atât fizice, cât şi mentale, s-au terminat. Ne putem relaxa şi ne putem bucura de socializarea cu prietenii şi familia.

Toţi ştim prea bine că apa minerală acidulată ne umple de calorii, fără să ne ofere nicio substanţă hrănitoare. Dar nu ne interesează doar caloriile. Apa minerală acidulată (inclusiv varietăţile dietetice!) reprezinta cel mai acid aliment: are în compoziție chimicale acide, cum sunt acidul carbonic şi cel fosforic…
Consumată frecvent, demineralizează dantura şi ne afectează aspectul, pentru că ne privează de minerale care sunt importante.

Loading..