Vitamina E

Deoarece principalele surse dietetice de vitamina E (tocoferol) sunt alimente foarte grase, uneori este recomandată utilizarea suplimentelor pentru a compensa acest inconvenient, mai ales la persoanele care ţin un regim de slăbire.

Vitamina E

Există studii care arată că dozele mai mari de 400 U.I. tocoferol pot fi extrem de periculoase. Acest lucru nu se întimplă însă la cantităţile mai mici prezente în majoritatea multivitaminelor sau în alimente.

Doza adiţională cotidiană recomandată: Aproximativ 4,5-15 U.I. pentru copii şi 30 U.I. pentru adulţi.

Beneficii: Pe lângă rolul de antioxidant major, contribuie la sănătatea sistemului cardiovascular, prevenind depunerea de colesterol şi formarea plăcilor de aterom în artere. De asemenea, micşorează riscul dezvoltării tumorilor maligne la nivelul gurii, esofagului, gâtului, sânului şi uterului. Alte funcţii importante sunt îmbunătăţirea fertilităţii la bărbaţi, întărirea sistemului imunitar, ameliorarea tulburărilor menopauzei, preîntimpinarea cataractei, accelerarea vindecării rănilor. Unii oameni de ştiinţă presupun că ar încetini evoluţia maladiilor Parkinson şi Alzheimer. Această vitamină ajută la controlul glicemiei.

Surse naturale: Ulei din germeni de grâu (o lingură asigură 90% din necesarul zilnic), migdale, sparanghel, avocado, alune, unt de arahide, semințe şi ulei de floarea-soarelui etc.

Simptomele supradozării: La copii, accidentele prin supradozare cu vitamina E sunt minore, dar posibile, fiind manifestate prin: greţuri, astenie, dureri de cap, hipotermie şi uneori hipertensiune arterială. La adulţi, în schimb, folosirea unor doze mari, repetate, duce la apariţia unor modificări în sfera genitală, producând la bărbat oligo- sau azoospermie, iar la femeie, involuţia ovarelor şi tulburări ale menstruaţiei…

Contramăsuri: Si în astfel de cazuri se impune suprimarea administrării acestei vitamine. Dacă s-au produs deja modificările menţionate, este indicată oterapie hormonală stimulantă a capacităţii de reproducere.