Home / DIETE & FITNESS / CUM SA SLABESTI RAPID / Cât de des trebuie să mă cântăresc?

Cât de des trebuie să mă cântăresc?

Dacă încercăm să slăbim sau măcar să nu adăugăm kilograme suplimentare la cele pe care le avem, de câte ori trebuie să ne măsurăm greutatea? Multe regimuri, unele destul de „în vogă”, nu recomandă proba cântarului în flecare zi. În schimb, ne sugerează să urcăm pe aparatul care ne indică greutatea o dată pe săptămână sau mai rar.

Cât de des trebuie să mă cântăresc

Motivul? Greutatea fluctuează de-a lungul unei zile, iar cântărirea prea frecventă poate descuraja, poate sabota dieta pe care o urmăm. Mai exact, este posibil să ne simţim frustraţi atunci când vedem un număr mai mare de kilograme decât cel indicat în ziua anterioară.

Majoritatea experţilor în materie de nutriţie consideră că o cântărire pe săptămână sau chiar una pe lună reprezintă cea mai bună metodă de a reflecta progresele pe care le-am făcut în tentativa de redobândire ori de menţinere a greutăţii optime. Dar este oare
aceasta într-adevăr cea mai bună metodă?

Frecvența depinde de personalitate

Un grup de medici americani, care au studiat niște adulţi supraponderali şi cu obezitate avansată ce încercau să mai scape de „surplus”, au descoperit că persoanele care s-au cântărit mai frecvent au scăzut mai mult în greutate şi au reuşit să prevină cu mai mult succes acumularea de kilograme noi decât cele care s-au cântărit doar o dată pe lună.

Contrar sfaturilor date de multe regimuri populare, analiza specialiştilor sugerează că pentru unii oameni este mai bine să urce pe cântar zilnic. Potenţialele avantaje ale acestei „alegeri” sunt recunoaşterea din timp a micilor tendinţe de îngrăşare (care altfel nu sunt imediat vizibile) şi şansa de a modifica programul alimentar înainte ca greutatea să devină prea mare şi greu de controlat.

Se pare că, în ultimă instanţă, personalitatea fiecăruia dintre noi joacă un rol important în a decide cât de des ne cântărim. Astfel, o persoană care se descurajează uşor nu ar trebui să-şi controleze prea des masa corporală, deoarece aşa sporeşte riscul ca ea să renunţe la regim dacă nu constată progrese rapide. Pe de altă parte, dacă simţim nevoia permanentă de a fi la curent cu greutatea noastră, de a avea o informaţie „la zi” în acest sens, frecvenţa mare a probei cântarului ne va întări motivaţia de a continua.

Sfaturi practice privind controlul greutății

Oricare dintre căile pe care le veţi urma, când vă urcaţi pe cântar este bine să nu uitaţi aceste recomandări:

•    Este mai bine să vă cântăriţi dis-de-dimineaţă, după ce aţi fost la toaletă. Din cauza consumului de lichide şi de alimente de peste zi, adesea se poate întâmpla să „luam” câteva kilograme în plus într-o singură zi!

•    Dacă vă cântăriţi frecvent, amintiţi-vă că fluctuaţiile cotidiene în greutate sunt ceva normal. Nu vă lăsaţi influenţaţi de ele.

•    Doar pentru că azi cântăriţi mai mult decât ieri, nu înseamnă că programul dvs. de control al greutăţii nu este eficient. Nu deveniţi sclavii cifrelor!

•    Variaţiile periodice în greutate sunt, de asemenea, des intalnite la femeile care au ciclu menstrual. Învăţaţi să vă obişnuiţi şi să ţineţi cont de ele când vă evaluaţi greutatea.

•    „Platourile” — perioadele de stagnare în timpul unui regim alimentar de slăbire — nu sunt neapărat semne că programul nu mai funcţionează. Pot indica chiar anumite schimbări pozitive. De exemplu, dacă, pe lângă dietă, mergeţi la sala de fitness sau faceţi alte activităţi fizice susţinute, geutatea poate rămâne constantă pe măsura ce stratul de ţesut gras, cu densitate mică, este înlocuit cu muşchi, care au o densitate mai mare. În acest caz, diferenţa se vede nu la cântar, ci la măsurarea taliei, a şoldurilor.

•    Nu în ultimul rând, alte lucruri în afară de cântar pot fi la fel de importante în a afla în ce fel vă influenţează un regim de slăbire: Hainele devin mai comode? Vă mişcaţi mai uşor? Simţiţi că sunteţi mai supli, mai optimişti, mai puternici sau mai sănătoşi?

Modul în care vă raportaţi la dvs. înşivă este, poate, cel mai important instrument în lupta cu kilogramele suplimentare şi în controlul lor…