Home / DIETE & FITNESS / CUM SA SLABESTI RAPID / Dieta cu dopamina – dieta anului 2016

Dieta cu dopamina – dieta anului 2016

Dieta cu dopamina este o initiativa noua, creata pentru a ajuta oamenii sa inteleaga ce au nevoie in materie de suplimente pentru a obtine greutatea ideala si nivelul optim de antioxidanti.

Dieta cu dopamina

Dintr-o perspectiva evolutionara, oamenii mananca pentru a trai. Dar multi dintre noi traiesc pentru a manca. In consecinta, unul din cinci adulti este supraponderal si mai mult de o treime este obeza. In zilele noastre, cu acces la mancare  24/7, nevoia biologica de a consuma alimente cu multe calorii a devenit o povara pentru sanatate.

Creierul uman este usor de pacalit de placerea consumului de alimente. In America de Nord, cea mai mare placere o dau carbohidratii rafinati sau uleiul vegetal. Carbohidratii rafinati (alimente fara calorii) ne pot face sa ne simtim bine, dar creierul nostru are nevoie de micronutrienti. Alimentele fara calorii nu contin micronutrienti si de aceea apare nevoia de a manca mai mult. Se pare si ca uleiurile vegetale (gasite in mancaruri de tip snack) ne pot face dependenti. Creierul a inceput sa anticipeze nevoile energetice. Consumul alimentelor ne da o stare de bine si de aceea obisnuim sa exageram.

Si bauturile fara zahar ne incurca creierul. Cand se fac studii pe cei care consuma bauturi dietetice, se inregistreaza o activitate diminuata a creierului in zona asociata cu motivarea de a manca. Activitatea redusa in aceasta zona a creierului este legata de riscul aparitiei obezitatii. Pe langa impactul pe care il au anumite mancaruri asupra poftelor noastre, se pare ca simtim nevoia sa satisfacem aceste dorinte datorita hormonului din creier numit dopamina.

Cand mancam prea mult intervin interactiuni intre sistemul nostru nervos, hormoni si sistemul imunitar. Aici nu e vorba numai de mancatul excesiv.Te poti desprinde de smartphone-ul tau? Esti plictisit cand nu esti la servici? Crezi sau nu, toate acestea au legatura cu dopamina care joaca un rol important in centrul placerii din creier. Dopamnina este eliberata in cantitati mari in timpul mancatului, sexului, dansului sau in timpul exercitiilor fizice.

Drumul intre creier si corp se numeste supersistemul imunitar neuroendocrin. Dezechilibre ale acestui sistem apar sub forma de probleme hormonale. Nu uita ca dopamina este un neutrotransmitator. Simptomele comune sunt: schimbari de dispozitie, probleme de atentie, insomnie, oboseala, anxietate si mai ales mancat in exces. Dopamina influenteaza atentia, creavitatea, concentratia. Afecteaza partile creierului ce controleaza miscarea, emotiile, puterea si energia.

Prea putina dopamina ne face sa ne dorim sa mancam, sa facem sex si prea multa ne poate face dependenti. Creierul foloseste dopamina pentru a spune corpului cand sa se opreasca din mancat. Un nivel scazut al dopaminei joaca un rol important in mancatul in exces.

Facem parte dintr-o societate care ne pune la dispozitie o gramada de produse  cu ingrediente ce dau dependenta: ciocolata, cafeina, zahar si tutun. Drogurile si substantele ce dau dependenta influenteaza producerea de dopamnina. Aloolul, cocaina, nicotina, amfetaminele si chiar zaharul influenteaza nivelul dopaminei. Multi fumatori mananca mai mult cand incearca sa renunte la fumat, pentru ca si mancarea si nicotina dau aceeasi cantitate de dopamina. Cand nivelul acesteia scade in timpul renuntarii la fumat, intervine pofta de mancare pentru a compensa pierderea.

Atunci cand obtinem acea stare de bine, tendinta este sa o mentinem mai mult timp. Nevoia cronica de dopamina duce intr-un final la o scadere a activitatii dopaminei in creier. Astfel apar din nou poftele si dorinta de a obtine acea stare de bine.

Ideea e ca mancatul excesiv duce la scaderea dopaminei din creier si astfel ajungi sa iti doresti tot timpul sa mananci.

Daca suntem atenti, corpul ne spune atunci cand nivelul dopaminei este prea scazut. Daca de doua ori pe saptamana te trezesti noaptea si dai fuga la frigider, daca mananci si cand esti satul, sau daca esti iritat si obosit cand incerci sa renunti la mancarurile preferate, asta inseamna ca nivelul dopaminei din corp este scazut. Dar cea mai buna metoda de a afla daca nivelul dopaminei este scazut este sa iti testezi neurotransmitatorii. Pot fi testati printr-o mostra de urina care iti poate arata activitatea neurotransmitatorilor din intreg corpul.

Din moment ce un nivel ridicat al dopaminei reduce nevoia de a manca, vestea buna este ca, daca mancam alimente bogate in micronutrienti si in aminoacidul L-tyrosine, tendinta de a manca prea mult scade si se produce reactivarea receptorilor de dopamina. Astfel, devine din ce in ce mai usor sa simti placere din cantitati mai mici de mancare.

Alimente bogate in L- tyrosine:

–    Rata
–    Puiul
–    Branza ricotta
–    Ovazul
–    Boabe de mustar
–    Ciocolata neagra
–    Fasolea edamame
–    Alegele
–    Germeni de grau

Daca mananci astfel de produse, nivelul dopaminei in creier poate creste. Trebuie sa faci din aceste produse baza meselor tale din fiecare zi.

Dar daca vrei cu adevarat sa vezi rezultate, trebuie sa adaugi un supliment de L- tyrosine. Ca supliment, se recomanda sa iei 500- 1000 mg dimineata pe stomacul gol si apoi intre pranz si cina. Ai grija, ca e un supliment care stimuleaza. Este bine sa faci toate testele necesare inainte de a incepe sa iei acest supliment. Cei care au un ritm anormal al inimii, cei sare iau anumite medicamente pentru inima, cei care sufera de hipertensiune ar trebui sa ia L- tyrosine numai sub supraveghere medicala.
Daca iei acest supliment patru-sase saptamani vei reusi sa scapi de pofte. Vei vedea ca nu vei mai simti nevoia sa mananci chipsuri.

Daca vei consuma alimente bogate in L- tyrosine si daca adaugi si suplimentul L- tyrosine poti regla productia de dopamina din creier. Mai exista si alti factori care pot influenta nivelul de dopamnina. Acizii grasi omega 3 din mancarurile marine influenteaza nivelul dopaminei.

Una din trasaturile importante ale creierului si celulelor nervoase este procentul de omega 3 DHA. 60% din creier este format din grasimi, DHA fiind cele mai prezente. Datorita structurii unice, DHA isi pot schimba foarte repede forma. Asta se intampla de un miliard de ori pe secunda in celulele nervoase care faciliteaza transferul semnalelor electrice. Asa apar sentimentele si emotiile noastre.

Un transfer slab de semnale electrice in celulele nervoase are un efect direct asupra productiei de dopamina. DHA poate creste nivelul dopaminei prin reducerea producerii de enzime. Recent, cerecetatorii au descoperit ca DHA se poate transforma intr-un compus numit neuroprotectin D-1 care protejeaza creierul si celulele nervoase de stres si toxine. D-1 ajuta la mentinerea nivelului normal de dopamina. Suplimentele de omega 3 au dus la o crestere de 40% in ceea ce priveste nivelul dopaminei.

Pestele si uleiul de peste sunt cele mai bune surse de DHA. Caracatita este una din sursele cele mai bogate in DHA. Cerneala de caracatita, folosita in anumite mancaruri exotice contine multa dopamina. Calamarul, savurat in multe locuri din lume, este sarac in grasimi si deci in DHA. Daca nu poti consuma caracatita iti poti lua necesarul de DHA si din uleiul de caracatita. Are un gust bun si poate fi folosit la anumite mancaruri.

Bonus, o reteta care iti aduce multa dopamina:

Delicii cu boabe fava
(pentru 12 crostini)

Ingrediente
12 biscuiti de orez brun
3 linguri de ulei de masline extravirgin
Sar si piper proaspat macinat
o cana de boabe de fava
un catel de usturoi organic
o lingura de ardei rosu iute taiat felii subtiri
10 masline negre fara samburi
6 fire de tarhon proaspat, numai frunze

Mod de preparare:
Se pun boabele de fava in apa fierbinte si se oparesc pentru doua minute. Se scot si se clatesc cu apa rece. Se pun in blender, se adauga ceapa, usturoi, masline, o lingura de ulei de masline si tarhon. Se face din toate acestea un piure. Se adauga sare si piper dupa gust.
Chiar inainte de servire se pune pasta de fava peste biscuiti. Deasupra se pune putin ardei rosu iute si putin piper…

Loading..