Dieta Montignac previne diabetul si reduce riscul infarctului

475

Dieta Montignac este o dieta aparte, caci are un dublu rol: pe de o parte este un regim de slabit foarte eficient si sanatos, iar pe de alta parte este un tratament pentru organism.

Dieta Montignac

Dieta Montignac poate fi foarte utila in cazul persoanelor care sufera de diferite afectiuni cardiace sau de natura diabetica si care au nevoie de un regim alimentar obligatoriu.

Dieta Montignac are la baza un principiu foarte simplu, si anume indicele glicemic al fiecarui aliment care urmeaza a fi consumat. In functie de aceasta valoare se va stabili daca alimentul favorizeaza formarea depozitelor de grasime sau daca, dimpotriva, este util in procedeul de slabire.

Dieta Montignac are rolul de a produce scaderea in greutate, dar totodata previne diabetul si reduce riscul infarctului. A fost creata de catre un director al industriei farmaceutice internationale, Michel Montignac (1944–2010) si a devenit celebra in anii ’90, cu precadere in Europa.

Teoria propusa de Montignac gravita in jurul indicelui glicemic: atunci cand acesta se regaseste intr-un numar ridicat in alimentele pe care le mancam, creeaza crampoane la nivelul glucozei din sange, facilitand stocarea grasimilor in organism; insa, prin dieta de fata, indicele glicemic poate fi redus. In acest articol, va invitam sa va informati despre Dieta Montignac, care a revenit in actualitate.

Principiile dietei Montignac

Dieta Montignac trebuie supravegheata cu atentie, caci, daca nu se respecta principiile sale de baza, poate afecta organismul, poate crea dezechilibre si poate avea efecte nedorite. Pentru a evita aceste neplaceri, iata care sunt principiile de baza ale dietei Montignac si cum trebuie indeplinite acestea:

  • Indicele glicemic – trebuie consumate alimente cu indice glicemic redus, pentru ca acestea sa mentina constant nivelul glicemiei. Astfel, sunt prevenite depunerile de grasime si formarea depozitelor de reziduuri.
  • Nu conteaza caloriile – chiar daca regimurile de slabire sunt interdependente de numarul de calorii din alimentele consumate, dieta Montignac promite o slabire care nu depinde de caloriile ingerate. Mai importante decat numarul de calorii ale unui aliment sunt continutul nutritiv si beneficiile asupra organismului.
  • Fazele regimului – dieta Montignac este dispusa in doua parti, ambele la fel de importante si de relevante. Intr-o prima faza se mizeaza pe eliminarea grasimilor in exces, adica pe slabire, iar in faza urmatoare se mizeaza pe mentinerea rezultatelor obtinute in faza intai. In ambele faze dieta Montignac trebuie monitorizata.
  • Insulina – in dieta Montignac, insulina este foarte importanta, intrucat se actioneaza asupra acesteia ca factor al ingrasarii. Aceasta dieta nu tine cont de cantitatea alimentelor ingerate pe parcursul unei zile, ci de continutul lor nutritiv si de cat de mult influenteaza acesta insulina.
  • Lichidele sunt esentiale – dieta Montignac nu poate fi tinuta fara o hidratare corespunzatoare a organismului. In aceste sens, regimul propune un consum optim de lichide care sa includa minimum doi litri de apa pe zi, dar si cafea, ceaiuri din plante sau sucuri de fructe. Trebuie exluse bauturile dulci si cele acidulate.

In ce consta dieta Montignac?

Cu toate ca la prima vedere pare dificil de urmat, dieta Montignac este destul de simpla daca se studiaza cu atentie regulile speciale referitoare la produsele compatibile, la modul si cantitatea acestora, precum si la indicele glicemic pe care il contin. Mai mult, simplitatea si convenienta, plus eficacitatea au facut milioane de oameni din intreaga lume sa o aprecieze.

In primul rand, trebuie sa se renunte la anumite alimente, precum: cartofi, orez, paste, paine si alte produse din panificatie, iaurt gras, unt, inghetata, pepeni, zahar si banane. In schimb, exista o lista destul de mare cu alimentele permise: carne, peste, oua, ciuperci, fructe de mare, legume si orice altceva care nu le contine pe cele nerecomandate.

Trebuie sa se manance minimum de trei ori pe zi – micul dejun sa fie cea mai abundenta masa a zilei, pe cand cina, cea mai usoara. Exista niste reguli stricte si in privinta lichidelor: dupa ce s-a luat masa, nu trebuie sub nicio forma sa se bea timp de cel putin 40–60 de minute. In plus, este de preferat sa nu se consume alcool, daca nu este specificat in meniu.

Dieta Montignac face distinctia intre „grasimile bune” – cu indice glicemic sub 50 (divizate in doua: cele pasteurizate (de exemplu, gasite in peste si nuci) si cele mononesaturate (asemenea celor gasite in uleiul de masline) si „grasimile daunatoare”, cu indice glicemic peste 50 (aflate in unt si carnea rosie) – si este alcatuita din doua faze:

Cele doua faze ale regimului Montignac:

• Faza 1 – slabirea: In prima faza se minimizeaza asimilarea grasimilor, ceea ce duce la folosirea unei surse alternative de energie insa nu trebuie sa se amestece proteinele si carbohidratii in meniul aceleiasi mese. Sunt permise doar alimentele cu indicele glicemic 35 sau mai mic, pentru a creste nivelul proteinelor. Aceasta faza dureaza cel putin doua luni si include detoxifierea pancreasului in vederea cresterii tolerantei carbohidratilor si a prevenirii secretiei excesive a insulinei.

• Faza 2 – mentinerea (stabilizarea greutatii si preventia ingrasarii): In faza a doua se permit anumite anumite combinatii intre proteine si carbohidrati. Cu toate acestea, este necesar uleiul vegetal folosit din abundenta si se recomanda inlocuirea untului cu legume. Montignac a dezvoltat o metoda numita efectele glicemiei, prin care se aratau rezultatele indicelui glicemic combinat cu continutul de carbohidrati puri ai mancarurilor utilizate pentru a minimiza crampoanele glucozei din sange. Din moment ce micul dejun trebuie sa fie foarte consistent, in aceasta faza sunt permise anumite amestecuri de proteine cu carbohidrati.

Mesele in dieta Montignac trebuie sa contina un numar mare de fibre, de exemplu, un pasat de ovaz ce smantaneste laptele ori o felie de paine din grau cu branza degresata. Zaharul, mierea si untul nu sunt permise. In contrast cu primul mic dejun, al doilea dejun ar trebui sa se bazeze pe proteine: o omleta sau jumari de oua, branza cottage, cascaval feliat, carne slaba sau sunca. Cina ar trebui sa fie alcatuita in primul rand din lipide si proteine (nu din carbohidrati).

Exemplu de meniu rapid de slabit cu ajutorul dietei Montignac:

Ziua 1 in dieta Montignac

– Mic dejun: ceai de plante sau din fructe ori cafea decofeinizata, fulgi de ovaz neindulciti, lapte smantanit si capsuni.

– Pranz: un pahar (100 ml) de vin sec sau unul de bere, salata greceasca, omleta cu branza maturata, cateva cubulete de ciocolata amaruie.

– Gustare (optional): iaurt fara zahar.

– Cina: un pahar (100 ml) bere, supa de legume (cum ar fi cea de castraveti), salata verde, cod la gratar, la cuptor ori prajit cu garnitura de broccoli, spuma de piersici proaspete.

Ziua 2 in dieta Montignac

– Mic dejun: paine integrala prajita, cu gem, iaurt dietetic fara zahar, cu capsuni.

– Pranz: supa de legume (de exemplu, cea de broccoli), snitele de dovlecel, orez tricolor, piure de conopida, mere cu scortisoara.

– Gustare: salata din oua si legume proaspete.

– Cina: supa cu vin alb, porc si mustar, anghinare, piersici proaspete si branza feliata.

Ziua 3 in dieta Montignac

– Mic dejun: fulgi de ovaz cu branza degresata si bucati de mere.

– Pranz: supa de rosii cu busuioc, salata (laptuci, salata verde), branza, sunca, ou fiert, rosii cu ulei de masline, cateva cubulete de ciocolata amaruie.

– Gustare: migdale si alune de padure.

– Cina: supa de legume (de exemplu, de dovlecei), sufleu cu ciuperci, salata rucola, bucati de mere si branza proaspata.

Ziua 4 in dieta Montignac

– Mic dejun: paine de secara prajita cu gem fara zahar si branza degresata.

– Pranz: supa de legume (de exemplu, de ciuperci), salata de fasole verde, anghinare sau rucola, capsuni si branza cottage.

– Gustare: legume proaspete si branza Brie.

– Cina: salata verde, ton la gratar, ciuperci prajite rapid, iaurt cu bucati de caise proaspete.

Ziua 5 in dieta Montignac

– Mic dejun: fulgi de ovaz neindulciti cu lapte smantanit si bucati de caise proaspete

– Pranz: supa de legume (de exemplu, de broccoli), laptuci, friptura la gratar, fasole verde, cateva cubulete de ciocolata amaruie.

– Gustare: pere cu iaurt.

– Cina: supa de legume (de exemplu ciuperci), salata verde, pui la cuptor, sparanghel, branza Brie si Camembert.

Ziua 6 in dieta Montignac

– Mic dejun: omleta cu branza, bucatele de sunca prajita.

– Pranz: supa de legume (de exemplu, de salata verde), linte cu ceapa perpelita si ciuperci, iaurt dietetic cu dulceata de capsuni fara zahar.

– Gustare: bucatele de sunca si carne de curcan.

– Cina: supa cu vin alb, vanata prajita, somon la gratar cu spanac, cateva cubulete de ciocolata amaruie.

Ziua 7 in dieta Montignac

– Mic dejun: ou-ochi, carnati prajiti.

– Pranz: supa de legume (de exemplu de ardei grasi), salata Nicoise (laptuci, ton, masline, oua fierte, fructe caper, rosii, ulei de masline), branza de vaci si pere.

– Gustare: legume proaspete cu crème Fraiche (smantana „falsa” proaspata).

– Cina: supa de legume (de exemplu, de rosii), anghinare, spaghete cu rosii si sparanghel, branza cottage degresata si capsuni proaspete.

Recomandari pentru dieta Montignac:

A se evita zaharul, atat in forma pura, cat si in componenta produselor in dieta Montignac.

– Este complet exclusa asezonarea, deoarece nu are valoare din punctul de vedere nutritiv (maioneza, ketchup-ul si alte produse asemanatoare contin zahar, stimuleaza apetitul si dauneaza organismului).

– Este de preferat sa se renunte la painea alba din grau si sa se consume, ocazional, putina paine integrala.

– Sunt strict interzise fructele si legumele care au amidon in componenta lor.

– Alcoolul trebuie evitat in dieta Montignac (se consuma doar daca este specificat in meniul dietei); se prefera, in schimb, apa, ceaiurile, cafeaua si sucurile fara zahar.

– Este bine sa se manance trei sau patru mese pe zi, iar cina sa aiba loc cu trei ore inainte de culcare.

– Trebuie sa se bea minimum doi litri de apa pe zi.

– Micul dejun trebuie sa cuprinda si fructe.

– Daca tii cont de aceste reguli, poti slabi pana la 20 kg in trei luni; dieta Montignac iti ajuta metabolismul sa functioneze normal si iti schimba obiceiurile regimului alimentar, astfel incat sa nu te ingrasi la loc daca iti mentii o alimentatie sanatoasa dupa aceea.

Avantaje:

–  indicele glicemic pe care se bazeaza regimul Montignac este sprijinit de studii stiintifice;

– recunoaste beneficiile „grasimilor bune”, in detrimentul celor „daunatoare”;

– dieta este una extrem de bogata in fructe si legume care asigura organismului necesarul de fibre, vitamine si minerale, ceea ce reprezinta un plus din punctul de vedere al nutritiei;

– a fost urmata de catre celebritati precum Regina Beatrix a Olandei.

Dezavantaje:

– anumite teorii propuse de Montignac inca nu se bazeaza pe studiul clinic;

– unele persoane considera aceasta ca aceasta dieta este dificil de urmat;

– dieta neglijeaza anumite grupuri de alimente care contin vitamina B;

– nu este suficient de cunoscuta in diverse tari.

Concluzii:

Cu toate ca dieta Montignac nu este la fel de populara in zilele noastre precum era la vremea cand a fost lansata, cartile care o promoveaza s-au vandut in peste 15 milioane de exemplare, iar acum tot mai multe persoane o redescopera. Deoarece presupune multe restrictii pretentioase in privinta hranei (sunt interzise carnea rosie si consumul cerealelor integrale), exista un anumit risc in a o incerca. Cu toate acestea, daca dietei i se asociaza consumul ceaiului verde, acesta ajuta metabolismul, si astfel se pierde semnificativ din greutate.

Alimente specifice dietei Montignac

Dieta Montignac mizeaza pe un consum exclusiv de alimente cu indice glicemic scazut sau, in moduri exceptionale, mediu. Valoare indicelui glicemic se poate afla printr-o scurta documentare sau printr-o discutie cu un nutritionist. Iata o lista de baza cu alimentele cu indice glicemic scazut, specifice in dieta Montignac:

  • Legume si fructe – aceste alimente trebuie consumate din belsug in cadrul dietei Montignac. Fructele si legumele sunt o sursa importanta de vitamine, au proprietati benefice multiple si intensifica arderile. De asemenea, acestea au un rol stabilizator asupra insulinei si un impact benefic semnificativ asupra sanatatii organismului, fapt pentru care trebuie consumate foarte frecvent in cadrul acestui regim.
  • Nuci si seminte – nucile caju, semintele de in sau cele de chia, alunele, fisticul sau migdalele au un indice glicemic scazut si sunt foarte bogate in proteine si fibre. Acestea trebuie consumate regulat, in cantitati semnificative, fara restrictii in dieta Montignac.
  • Cereale integrale – desi sunt bogate in carbohidrati, cerealele au indicele glicemic scazut, iar continutul lor nutritiv nu afecteaza in niciun fel secretia insulinei. Cerealele pot fi consumate in voie in cadrul dietei Montignac, cu conditia ca acestea sa nu fie indulcite sau combinate cu alte alimente bogate in carbohidrati.
  • Lactate – in dieta Montignac iaurturile reprezinta o piatra de temelie, dar nu fac exceptie nici branzeturile cu indice glicemic scazut. Acestea pot fi consumate chiar si de patru-cinci ori pe saptamana, de preferat la mesele principale ale zilei, nu ca gustari.
  • Carnea – desi sunt bogate in grasimi si proteine, anumite tipuri de carne au indicele glicemic scazut si pot fi consumate cu regularitate in dieta Montignac. Carnea de pui, de curcan, de vita sau anumite sortimente de peste sunt foarte potrivite pentru acest regim alimentar datorita nutrientilor esentiali continuti.
  • Alimentele vegetariene – branza tofu, laptele de soia sau laptele de migdale sunt foarte potrivite pentru cei ce nu agreaza consumul de alimente cu provenienta animala si totusi vor sa tina dieta Montignac. Produsele vegane au indicele glicemic scazut si sunt un inlocuitor perfect al alimentelor ce contin grasimi animale.

Atentie, alimentele cu indice glicemic mic isi pot modifica valoarea din acest punct de vedere daca sunt supuse mai multor procedee de gatire termica. Cu cat alimentele sunt consumate in starea lor naturala, fara a se interveni in vreun fel asupra lor, cu atat acestea vor fi mai bune pentru consum si vor accentua efectele promise de dieta Montignac.

Alimente interzise in dieta Montignac

Pentru a evita efectele opuse in dieta Montignac se recomanda sa se cunoasca si sa se delimiteze foarte bine alimentele cu indice glicemic scazut, respectiv alimentele cu indice glicemic mare. In acest sens, urmeaza o lista cu alimentele care trebuie evitate in dieta Montignac, alimente ce favorizeaza formarea depozitelor de grasime si destabilizeaza nivelul glicemic:

  • Produsele de panificatie – painea, foietajele si produsele de patiserie au indicele glicemic mare si trebuie evitate in dieta Montignac. Acestea pot crea dezechilibre serioase in ceea ce priveste secretia insulinei.
  • Fainoase – fie ca este vorba de faina de grau, de malai, de faina de secara sau de paste fainoase, toate au indicele glicemic crescut si pot fi daunatoare pentru organismul celor ce tin dieta Montignac. Acestea diminueaza efectele in dieta Montignac si accentueaza activitatea pancreasului care secreta insulina.
  • Banane – sunt fructe foarte dulci, bogate in carbohidrati si electroliti. Acestea au un indice glicemic mare si trebuie excluse din alimentatia zilnica, pentru a nu perturba nivelul glicemic in dieta Montignac.
  • Cartoful – bogat in amidon si carbohidrati, cartoful nu corespunde principiilor dietei Montignac, indiferent de modalitatea in care a fost gatit sau consumat. Este indicat ca acest aliment sa fie evitat in dieta Montignac, chiar si soiurile mai putin nocive, ca cel al cartofului dulce sau mov.
  • Sosuri – fie ca este vorba de dressing-uri pentru salate, de sosuri pentru fripturi si garnituri, acestea nu sunt potrivite in dieta Montignac , mai ales ca pot fi indulcite si foarte condimentate. Indicele glicemic din sosuri este foarte mare, chiar daca acestea sunt preparate din ingrediente naturale….