Home / DIETE & FITNESS / DIETE CELEBRE / Dieta Paleo sau dieta preistorica

Dieta Paleo sau dieta preistorica

Dieta Paleo este, de fapt, un stil de viata ce presupune restrictionarea si eliminarea anumitor grupuri de alimente. In ce consta, mai exact, aceasta cura si cum este benefica pentru sanatatea ta, iti prezentam pe larg in acest articol.

Dieta Paleo

Dita Paleo face referire la perioada paleolitica si este cunoscuta drept „dieta omului cavernelor”, „dieta epocii de piatra” sau „dieta vanatorului si a culegatorului”. Este bazata pe hrana pe care o consumau stramosii nostri si este sanatoasa, intrucat organismul uman este creat genetic pentru a o putea consuma, doar ca este adaptata vremurilor moderne. Cu toate ca nu era prea cunoscuta, in prezent devine tot mai populara, fiind urmata de catre celebritati printre care Megan Fox, Miley Cyrus si Jessica Biel.

Cum te ajuta dieta Paleo?

Mai intai de toate, dieta Paleo ne invata ca majoritatea bolilor actuale sunt cauzate de alimentatia nesanatoasa, plina de chimicale care nu corespund felului in care corpul nostru a fost creat, de aceea metabolismul si tractul gastrointestinal ajung sa fie date peste cap, fapt ce ajunge in timp sa provoace afectiuni grave.

Pierderea in greutate este un efect secundar al restrictiilor impuse de aceasta cura. Spre deosebire de alte regimuri, acesta a fost creat pentru a ajuta cu precadere persoanele care sunt afectate de acnee, boli de inima, diabet, obezitate; de asemenea, imbunatateste si performanta atletica. Cercetarile au aratat ca oamenii pesterilor erau foarte sanatosi pentru ca se hraneau cu alimentatia care in ziua de astazi sta la baza dietei Paleo; hrana care este naturala imbunatateste functionarea organismului si ajuta in cazul obezitatii (care este cauzata de cele mai multe ori de catre alimentele procesate, grasimi si carbohidrati).

Cheia acestui regim alimentar este consumul alimentelor neprocesate, care isi pastreaza proprietatile naturale, precum si  renuntarea la substantele care provoaca dependenta – adica alcoolul, anumite medicamente, zaharul, cafeina, nicotina, drogurile de orice tip si carbohidratii – si adoptarea unui stil de viata sanatos, benefic, echilibrat. Trebuie sa invatam sa ne putem controla poftele pentru factorii dependenti mentionati anterior, sa ne autosugestionam pentru a putea renunta la ei, deoarece corpul primeste informatiile transmise de creier, iar dieta Paleo ne sprijina mult in acest sens.

In dieta Paleo se recomanda inlocuirea produselor lactate si a cerealelor cu legume si fructe proaspete, deoarece sunt cei mai buni nutrienti: contin fibre solubile, fitochimicale, vitamine antioxidante (A, E si C), Omega-3 si acizi nesaturati, carbohidrati cu un indice glicemic scazut.

Iata ce poti manca si ce este interzis pe parcursul acestei cure:

• Sunt permise:
– carnea slaba de miel, vita, vanat, slanina, maruntaiele, carnea pasarilor de curte (pui, curcan, rata) – care au fost hranite cu produse netratate chimic, ci organice/bio;
– legumele (in special radacinoasele si toate acelea care nu contin amidon);
– fructele de toate tipurile – se recomanda insa cele cu un indice glicemic scazut (printre care capsuni, afine, zmeura etc; daca nu te simti satula, poti consuma si avocado sau nuca de cocos, deoarece contin grasimi sanatoase, de care organismul are nevoie) si se recomanda sa se consume cat mai putine fructe uscate, deoarece sunt bogate in zaharuri si trebuie limitate;
– pestele (crescut in mediu salbatic, nu in crescatoriile de pesti unde exista posibilitatea de a fi hraniti cu diferite substante pentru crestere);
– ouale (de la gainile care au fost hranite prin metode organice/bio);
– semintele de toate tipurile;
– ciupercile;
– nucile, alunele de padure, migdalele, nucile macadamia, nucile braziliene (exceptand nucile caju si alunele americane, care nu sunt permise) – de preferinta in stare cruda, neprajite;
– plantele, mirodeniile si condimentele naturale;
– uleiurile provenite din platele sau fructele permise (cele mai indicate sunt ulei de nuca, de masline, de avocado si de cocos);
– apa (unii specialisti recomanda ca alternativa si ceaiurile naturale din plante).

• Sunt interzise urmatoarele in dieta Paleo (deoarece au aparut dupa dezvoltarea agriculturii):
– toate tipurile de conservanti, nitrati, arome artificiale si coloranti, toate produsele care au tangente cu pesticidele si erbicidele (tot ce consumi trebuie sa fie pe cat posibil organic);
– zaharul rafinat, fructoza, ciocolata, precum si produselele indulcite; nu sunt permisi nici substituentii;
– produsele de tip fast-food, carnatii, sunca si altele de acest gen;
– bauturile alcoolice si toate acelea care se obtin prin fermentatie; nu sunt admise nici sucurile din fructe sau siropurile;
– cerealele de toate felurile (inclusiv, painea, pastele, taiteii si pesmetul);
– pastaile (soia, fasolea, lintea, mazarea);
– nucile caju
– alunele americane
– produsele lactate
– uleiurile procesate
– cartofii
– drojdia
– sarea

Dieta Paleo incurajeaza alimentatia slaba in calorii si ridicata in proteine, fara a fi necesare exercitiile fizice. In primele saptamani, este posibil ca pierderea in greutate sa fie mai rapida, datorita cantitatilor scazute de carbohidrati care se asimileaza si a apei care se elimina din organism (din acest motiv pot aparea letargia, durerile de cap si respiratia neplacuta).  Se va slabi incet, dar sigur, cu rabdare si perseverenta; in cazul in care inregistrezi o pierdere mai mare de 900 g pe saptamana, trebuie sa faci mici ajustari, pentru a nu se crea un dezechilibru alimentar. Insa, poti slabi progresiv pana cand ajungi in timp la greutatea dorita.

Exemplu de meniuri pentru regimul Paleo:

• Micul dejun: omleta cu spanac si ciuperci;
• Gustarea de dimineata: fructe proaspete (capsuni, zmeura, afine);
• Pranz: somon la gratar + un bol mare de salata de amestec de legume cu dressing din ulei de in;
• Gustarea de pranz: guacamole + morcovi si telina in stare cruda;
• Cina: pui la gratar + broccoli perpelit + salata de rosii;
• Gustarea de seara: mere coapte cu scortisoara si nuci;

Apecte pro in dieta Paleo:
– Se pune accentul pe fructe si legume, lucru care poate duce la scaderea riscului de a dezvolta multe boli si afectiuni printre care diabet, boli de inima si cancer.
– Se asimileaza intr-un mod ridicat acizii grasi esentiali.
– Este benefica pentru persoanele care trebuie sa isi tina sub control pofta pentru carbohidrati, precum si pentru cele care au nevoie sa isi monitorizeze nivelul glicemiei din sange.
– Nu este necesar sa cantaresti sau sa masori alimentele.
– In general, nu se impune sportul, cu toate ca in unele variante ale dietei este inclus si un regim cu exercitii fizice.
– In general, nu este dificil de urmat.

Aspecte contra:
– Este foarte restrictiva si presupune eliminarea unor alimente precum pastele, painea, cartofii si deserturile.
– Intampini greutati atunci cand iei masa in oras sau participi la ocazii speciale, deoarece trebuie sa ai grija sa nu mananci ce este interzis.
– Pentru unele femei este dificil sa renunte la cafea, zahar si alcool, precum si la anumiti carbohidrati.
– Dieta Paleo nu permite consumul produselor lactate care ofera calciul necesar organismului, de aceea este bine sa se faca un plan inainte – in cazul in care ai probleme cu lipsa calciului, este necesar sa iei suplimente.
– Nu este adaptata pentru vegani si vegetarieni.
– Costurile sunt mai ridicate, pe masura calitatii produselor bio…

Loading..