Dieta South Beach – adresata persoanelor cu probleme de inima

534

Dieta South Beach este la fel de celebra ca dieta Atkins in randul celor care au la baza consumul redus de carbohidrati. Cu toate ca impart pozitii fruntase in topul celor mai utilizate cure de acest tip, se axeaza pe metode diferite de pierdere in greutate.

In acest articol, va prezentam pe larg informatii utile despre dieta South Beach pentru slabit, precum si planul cu meniuri pentru cele trei faze prin care se obtin rezultatele dorite.

Dieta South Beach

Ce este dieta South Beach?

Dieta South Beach fost creata de catre dr. cardiologist Arthur Agatston (in cadrul unui spital din Florida de Sud, SUA), care a publicat o carte ajunsa in scurt timp bestseller (peste cinci milioane de copii vandute in toata lumea). Initial, se adresa persoanelor cu probleme de inima, pentru a le ajuta sa slabeasca si sa isi imbunatateasca sanatatea. Insa, datorita rezultatelor foarte bune, acest regim alimentar a ajuns rapid celebru pe o scara larga, fiind cautat in toata lumea si de persoane care nu aveau afectiuni ale inimii, ci doreau pur si simplu sa piarda in greutate. In ziua de astazi, este una dintre cele mai populare metode de slabit din toate timpurile.

Ce presupune Dieta South Beach?

Dieta South Beach este una foarte eficienta si include alimente precum cereale integrale, grasimi sanatoase, peste, pui, fructe si legume. Exista si versiuni pentru meniuri vegetariene.

Cheia pentru a pierde rapid in greutate si de a fi sanatoasa nu este eliminarea tuturor carbohidratilor (decat in primele doua saptamani) si a grasimilor, ci, dupa cum spun specialistii, a distinge corect carbohidratii potriviti si grasimile sanatoase.

Principiile pe care se bazeaza dieta South Beach

Fie ca iti doresti sa pierzi in greutate sau doar sa te mentii, dieta South Beach are cateva principii de baza, dupa cum urmeaza:

  • Aceasta cura mizeaza pe consumul de fructe si legume, deoarece sunt surse bune de fibre – acestea incetinesc digestia si, in acest mod, asigura satietatea o vreme indelungata; in plus, vitaminele, mineralele si fitonutrientii din acestea protejeaza impotriva bolilor de inima, cancerului si bolii Alzheimer.
  • In dieta South Beach este impotant sa consumi acizi mononesaturati pe care ii poti lua din alimente precum masline, arahide, avocado, somon, ton si ulei de rapita.
  • Proteinele sunt luate din carnea slaba luata din anumite parti din vita, miel, porc, pui si curcan (fara piele), peste si scoici, produse din soia, fasole si alte legume, oua si produse lactate fara grasimi sau cu numar scazut de grasimi.

Fazele din dieta South Beach

Exista trei faze prin care persoanele cu probleme de inima (dar si cele care nu au asemenea afectiuni) pot slabi si pot scadea nivelul colesterolului, dieta South Beach punand accentul pe alimentele bogate in nutrienti si pe tinutul foamei sub control – primii pasi spre a pierde in greutate si de a tine departe kilogramele in plus:

Faza 1 din dieta South Beach este cea mai restrictiva: fara paine, orez, cartofi, paste sau fructe; dureaza doua saptamani, timp in care poti pierde intre 3,600–5,900 kg. In aceasta faza, poti manca: multe proteine gasite in carnea de vita, pui, fructe de mare, oua si branza; unele grasimi: uleiul de rapita, uleiul de masline extravirgin si avocado; carbohidratii cu cel mai mic indice glicemic: legume precum broccoli, rosii, spanac si vinete. Nu sunt permise: fructe, sucuri de fructe, alimente care contin amidon, produse lactate si alcool.

Faza 2 din dieta South Beach presupune includerea graduala a unora dintre aceste alimente mentionate la faza 1 in meniu. Se trece la faza a treia din momentul in care se atinge greutatea dorita. Aici se introduc carbohidrati sanatosi in dieta – fructe, paine din cereale integrale, orez integral, paste din grau integral si cartofi dulci. In aceasta faza, se pot pierde in greutate in medie, intre 4,500 – 900 g pe saptamana.

Faza 3 din dieta South Beach se refera la transformarea stilului de viata intr-unul dietetic, sanatos. Aceasta se refera la mentinerea greutatii si nu se mai impune o lista anume cu alimente, deoarece este un stadiu in care ajungi sa stii care sunt alegerile potrivite pe care trebuie sa le faci, astfel incat sa mananci doar alimentele sanatoase care iti mentin greutatea. In cazul in care nu iti poti tine poftele sub control si tinzi sa mananci ceea ce ingrasa, se recomanda trecerea din nou la fazele 1 sau 2 ale curei.

Iata un plan cu meniuri retete pentru dieta South Beach:

Faza 1 din dieta South Beach

Mic dejun:

– suc de rosii, 180 ml

– omleta de oua cu verdeturi proaspete si ciuperci

– doua felii de sunca

– cafea decofeinizata sau ceai cu lapte degresat si substituent pentru zahar

Gustare:

– branza Mozzarella

Pranz:

– salata Caesar cu pui (fara crutoane)

– doua lingurite de dressing pentru salata

Gustare:

– branza slaba in grasimi (½ cana) cu ½ cana de castraveti si rosii taiati cubulete

Cina:

– fructe de mare

– legume prajite la cuptor

– salata rucola

– dressing (cu continut redus de zahar)

Desert:

– crema de branza Ricotta

Faza 2 din dieta South Beach

Mic dejun:

– bautura berry smoothie (230 ml iaurt dietetic cu aroma de fructe, ½ cana de fructe de padure (capsuni, afine, mure, coacaze sau zmeura), ½ ceasca gheata zdrobita, amestecate in blender)

– cafea decofeinizata sau ceai decofeinizat cu lapte degresat si substituent pentru zahar

Gustare:

– 1 ou fiert

Pranz:

– pui cu lamaie si cuscus

– felii de castraveti si rosii

Gustare:

– 120 ml iaurt dietetic

Cina:

– carne pe gratar

– sparanghel la aburi

– ciuperci perpelite in ulei de masline

– rosii cu felii de ceapa rosie si putin ulei de masline

Desert:

– felii de pepene galben cu doua lingurite de branza Ricotta

Faza 3 din dieta South Beach

Mic dejun:

– ½ grepfrut

– oua Tex-Mex (doua oua facute omleta cu branza maruntita si sos salsa)

– o felie de paine din cereale integrale

– cafea decofeinizata sau ceai decofeinizat cu lapte degresat si substituent pentru zahar

Pranz:

– carne de vita prajita facuta sendvis

– o nectarina

Cina:

– somon la gratar cu sos de tomate

– salata de verdeturi cu castraveti, ardei grasi verzi, rosii cherry

– ulei de masline si otet dupa gust sau doua lingurite de dressing (cu o cantitate redusa de zahar)

Desert:

– caise cu glazura de ciocolata

Care sunt avantajele oferite de dieta South Beach?

– Avand in vedere ca exista foarte multe cure bazate pe consumul redus de carbohidrati si pe cel ridicat in grasimi, dieta South Beach recomanda putine mancaruri cu grasimi saturate si inlocuieste unele alimente cu grasimi mononesaturate sanatoase pentru inima.

– Curele ce au ca punct central alimentele cu indice glicemic redus devin din ce in ce mai populare si, in general, incurajeaza alimentatia sanatoasa, in detrimentul celei de tip junk-food, eliminarea mancarurilor bogate in carbohidrati care vin la pachet cu putini nutrienti precum painea alba, cerealele zaharate si dulciurile.

–  Este foarte simpla, deoarece nu presupune numararea caloriilor sau masurarea portiilor; in cea mai mare parte, doar alegi alimentele din anumite liste pe care le ai in evidenta.

– Presupune un numar minim de grasimi saturate.

– Incurajeaza experimentarea individuala. Unul dintre aspectele principale ale acestei cure este ca se focalizeaza pe fiecare persoana in parte, facand-o sa realizeze efectele pe care le au alimentele asupra organismului, in special daca se adauga carbohidrati.

Care sunt dezavantajele dietei South Beach?

– Restrictia in privinta carbohidratilor este una extrema, asadar in primele saptamani trebuie sa dai dovada de multa vointa pentru a te tine de dieta South Beach, intrucat exista posibilitatea sa te simti slabita si sa ai ameteli.

– In faza 1, nu vei putea manca fructe si legume zilnic, ceea ce inseamna ca organismul nu va primi unele vitamine si minerale; scoaterea din alimentatie a tuturor mancarurilor ce contin un nivel ridicat de carbohidrati pe parcursul primei faze inseamna ca se elimina si unele surse de fibre (de exemplu, painea integrala si cerealele sunt bogate in fibre, vitamina B si fier, iar laptele este o sursa excelenta de calciu si zinc).

– Se utilizeaza conceptul indicelui glicemic. Trebuie sa verificam de fiecare data care alimente il au cat mai redus.

– Prima faza este foarte restrictiva.  Limitele pe care le impune le dau inapoi pe multe persoane de la a continua dieta.

– Unele persoane considera ca aceasta cura nu este structurata indeajuns de bine cand vine vorba despre revenirea la consumul de carbohidrati si nu reusesc sa ramana motivate pe termen lung.

Care este parerea expertilor despre dieta South Beach?

Specialistii in nutritie si regimuri alimentare au in general o parere foarte buna despre dietele bazate pe indicele glicemic. Cu toate ca majoritatea sunt de acord cu alimentele cu un indice glicemic redus, exista si experti care considera ca nu toate acelea care contin indice glicemic ridicat ar trebui interzise, deoarece valoarea indicelui glicemic a unei mese se schimba considerabil cand alimentele sunt mancate la un loc.

Asadar, unii specialisti pun in discutie o dieta ce recomanda eliminarea carbohidratilor procesati si a schimbarii grasimilor saturate cu cele mononesaturate. Cei mai multi insa, sunt mai putin incantati de slabirea indicata. Instructiunile recomanda in general pierderea in greutate a nu mai mult de  900 g  pe saptamana, de aceea sunt ingrijorati din pricina restrictiilor impuse de aceasta dieta pentru a se slabi de 3,600 – 5,900 kg in primele doua saptamani si anume, eliminarea tuturor carbohidratilor in faza 1.

Restrictii in dieta South Beach

  • Aceasta cura este adaptata si pentru vegani si vegetarieni. Printre alternativele surselor de proteine sunt incluse fasolea, legumele si produsele de soia. Exista o multume de retete si meniuri special create pentru vegetarieni.
  • Persoanele care au intoleranta la gluten trebuie sa citeasca etichetele cu atentie pentru a verifica ingredientele din retetele incadrate la meniurile acestei diete…

Diferenta dintre dieta South Beach si dieta Atkins

Cu toate ca atat dieta South Beach, cat si dieta Atkins au in comun faptul ca nivelul carbohidratilor este mentinut la minimum, acestea difera deoarece dieta Atkins este mult mai stricta in privinta numararii carbohidratilor, fata de cura South Beach, care este mai permisiva fata de carbohidratii considerati buni (care au indicele glicemic redus).