Home / DIETE & FITNESS / NUTRITIE / Câtă sare trebuie să consumăm zilnic

Câtă sare trebuie să consumăm zilnic

În privinţa consumului zilnic de sare, specialiştii recomandă în medie un consum care să nu depăşească 5-6 g NaCl, adică aproximativ o jumătate de linguriţă.

,,Acum am vrut să dovedesc tatei că, fără miere şi fără zahăr, poate omul să trăiască, dar fără sare nu, de-aia i-am gătit bucatele fără sare.’’ Petre Ispirescu – Sarea-n bucate

Câtă sare trebuie să consumăm zilnic

Întocmai cum a intuit fata cea mică a împăratului, e lesne de înteles că sarea-n bucate reprezintă un ingredient cheie în preparatele culinare care se respectă. Totuşi, afirmaţia aduce după sine o întrebare mai mult decât justificată. Câtă sare trebuie să consumăm zilnic?

Două tipuri de sare sunt mai populare în ceea ce priveşte consumul alimentar. Sarea de bucătărie, sau sarea gemă, cum este denumită clorura de sodiu, şi mai nou, la modă, sarea roz de Himalaya.

La o primă impresie, pare rezonabil, însă nu este de neglijat faptul că majoritatea alimentelor conţin sare, astfel că o cuantificare exactă a consumului devine o reală provocare. Spre exemplu, alimente banale ca mult apreciatele cereale de la micul dejun, pot aduce un aport de chiar şi 250 mg la suta de grame. Mezelurile au un conţinut ridicat de sare; pe lângă grăsimi, calorii, nitriţi şi E-uri, doar două felii pot conţine chiar şi 362 de mg de sare. Cred că nici nu mai merită menţionate aici snacksurile, chipsurile, supele instant, alunele prăjite sau restul fructelor oleaginoase prăjite, teribil de gustoase de altfel.

  • În primul rând, consumul excesiv de sare este contraindicat persoanelor care suferă de hipertensiune, întrucât sarea favorizează apariţia edemelor la aceşti pacienţi. De obicei, alături de tratamentul medicamentos antihipertensiv se indică şi un regim hiposodat, tocmai din această cauză. În al doilea rând, sarea de masă are un important adaos de iod. În zonele cu deficit de iod, acest aspect este benefic pentru sănătate, însă persoanele cu afecţiuni ale tiroidei trebuie să aibă în vedere acest aspect.
  • Sarea roz de Himalya, pe lângă un preţ ceva mai piperat, are avantajul de a avea un conţinut mai mare de minerale, fiind considerată o sare mai pură. Culoarea roz se datorează conţinutului de oxid de fier. Conform etichetei produsului disponibil în plafare, sarea roz de Himalaya este bogată în mod natural în iod, astfel că acesta nu mai trebuie adăugat formulei, cum se procedează cu sarea fină de bucătărie disponibilă în supermarketuri. Dacă totuşi se optează pentru sarea clasică, e recomandă să se consume sarea nerafinată, grunjoasă.
  • În concluzie, regimul hiposodat este benefic pentru sănătate, însă în lipsa unor afecţiuni cardiace, cât timp cât nu exagerăm, ne putem îngădui câteva firicele de sare pe cartofi, ouă, sau pe ce consideraţi dumneavoastră că altfel n-are sens. Totuşi, sarea fiind o aromă puternică, are capacitatea de a priva papilele gustative de restul aromelor. La început, fără sare, sau cu un conţinut foarte scăzut de sare, mâncarea poate părea fadă, fără gust si fără rost. Dar, în timp, veţi descoperi arome noi, veţi gusta preparatele culinare la un alt nivel.
  • Încercaţi să daţi gust mâncării cu alte mirodenii, cu arome la fel de puternice şi marcante. Testaţi curry, paprika, piperul (care acum se găseşte în atâtea varietăţi, alb, roz, lung de Indonezia şi altele), rozmarinul, busuiocul, oregano. După o perioadă, dacă veţi reveni la vechile reţete, totul va părea atât de sărat, încât vă veţi întreba cum aţi putut mânca vreodată aşa ceva…

Aşadar, în spiritul unui regim de viaţă sănătos, încercaţi noi idei de cuisine, nu respingeţi noutăţile, mai ales în domeniul culinar. Sunt atâtea arome şi reţete noi care abia aşteaptă să fie testate, încât ar fi păcat.