Home / DIETE & FITNESS / NUTRITIE / Cele mai bune uleiuri pe care sa le folosesti in bucataria ta

Cele mai bune uleiuri pe care sa le folosesti in bucataria ta

Iata care sunt cele mai bune uleiuri si invata cum trebuie sa le alegi.

Vi s-a intamplat vreodata sa puneti ulei intr-o tigaie la incalzit si sa va distraga atentia un telefon sau ceva la tv? Si cand v-ati intors in bucatarie ati gasit-o plina de fum negru?

Cele mai bune uleiuri pe care sa le folosesti in bucataria ta

Bineinteles ca nu vrem sa incalzim uleiul atat de mult incat sa inceapa sa fumege. Acel ulei incins nici nu-l mai poti refolosi si, in plus, contine chimicale pe care nu trebuie sa le inhalam.
In mod normal, nu trebuie sa tii uleiul pana isi schimba culoarea, pentru ca asta inseamna ca a inceput sa de degradeze din punct de vedere chimic. Cand uleiul incepe sa se degradeze, incep sa se formeze radicalii liberi si alti compusi daunatori.

De aceea, e important sa alegi cele mai bune uleiuri care fumega greu. Depinde de tipul de ulei pe care il alegi. De exemplu, uleiul de nuca incepe sa fumege cand ajunge la 160 grade Celsius, in timp ce uleiul din seminte de struguri poate ajunge la 250 grade fara sa fumege. Felul de ulei pe care il folosesti este doar un factor.

Procesul de rafinare a uleiului, care indeparteaza impuritatile din ulei poate si el sa determine punctul de fumegare a uleiului. De exemplu, uleiul extravirgin poate incepe sa fumege la 160 de grade in timp ce uleiul rafinat (light) de masline poate fi incalzit pana la 240 de grade sau mai mult.

Iata un sfat pentru ca uleiul cu care gatesti sa fie mai sanatos si pentru a economisi mai multi bani. Pastreaza uleiul de masline extra virgin ca sa il folosesti ca dressing pentru salata si alege un ulei rafinat ca sa sotezi legumele.

Nu trebuie sa iti faci griji numai pentru uleiul care fumega. Uleiurile care contin grasimi polisaturate (precum uleiul de porumb, de soia, de floarea-soarelui si uleiul din alte seminte) formeaza anumiti compusi cand sunt incalzite. Asta se intampla si cu uleiurile care sunt foarte rafinate si cu cele care fumega greu. Acesti compusi ajung in mancarurile pregatite cu aceste uleiuri si, implicit, in corpurile noastre. Au un efect devastator asupra noastra.

Totusi, corpurile noastre au o mare capacitate de a se proteja de acesti compusi daunatori. Asta e bine pentru ca e imposibil sa evitam acesti compusi si sa alegem cele mai bune uleiuri. Tinand cont de realitatea din viata de zi cu zi, sistemul de aparare a corpului are mult de lucru. Asa ca de ce sa nu minimizam expunerea la toxine? Un mod de a face asta e sa evitam sa gatim cu uleiuri polisaturate precum cel de porumb sau soia.

De ce nu ar trebui sa refolosim uleiul pentru prajit
Nu e o idee buna sa refolosesti uleiul pentru prajit. Daca incalzesti uleiul, ii scade punctul de fumegare, asa ca data viitoare cand il vei folosi va incepe sa fumege la o temperatura mai joasa. Cu cat il folosesti mai mult si cu cat il incalzesti mai mult, cu atat va contine mai multi compusi toxici. Cele mai multe restaurante nu numai ca prajesc alimentele in uleiuri polisaturate, dar le si refolosesc. Asta ar trebui sa te faca sa limitezi consumul de alimente prajite.

Ce provoaca rancezirea uleiurilor?
Din nefericire, chiar daca nu ajunge in preajma caldurii, uleiul va rancezi la un moment dat.  Pe langa un gust si un miros urat, uleiul ranced contine radicali liberi daunatori si nu ar trebui sa fie folosit. Uleiul, cu cat contine mai multe grasimi polisaturate, cu atat se strica mai repede. De aceea se recomanda sa cumparam uleiuri de nuci sau de seminte (bogat in grasimi polisaturate) doar in cantitati mici si sa le depozitam in frigider. Uleiurile ce contin putine grasimi polisaturate, precum cel de masline, de rapita sau de cocos, nu se strica repede.

Cele mai bune uleiuri pe care ar trebui sa folosim

Iata cele mai bune uleiuri:
Pentru prajit, pentru a pregati la grill, pentru a coace, se recomanda sa folosesti ulei de masline light: ulei de avocado, ulei rafinat de palmier sau ulei de cocos. Toate aceste uleiuri au un punct de fumegare ridicat si nu contin multe grasimi polisaturate.

Pentru gatitul la temperatura medie

Pentru soteuri, pentru tocanite, pentru copt sau pentru inabusit, poti folosi orice ulei dintre cele amintite mai sus. Pentru un plus de savoare, poti folosi un ulei de masline filtrat.

Pentru gatitul fara caldura

Daca vrei sa faci un dressing pentru salata sau daca vrei sa finisezi o mancare, alege un ulei de masline filtrat si extravirgin sau un ulei nerafinat de nuci si seminte pentru un plus de savoare si pentru efecte benefice asupra corpului…

Save