Spanacul: beneficii aduse de spanac


1304
loading...

Spanacul a devenit proverbial pentru bogatul său conţinut de fier, element indispensabil bunei funcţionări a organismului, având un rol deosebit în întărirea rezistenţei la boli. Există zeci de feluri în care puteţi pregăti această plantă, pentru a profita din plin de virtuţile sale terapeutice.

spanac

Spanacul este o legumă care provine din Orient și care aparţine familiei chennopodiaceelor. Spanacul este o plantă perenă, erbacee, legumicolă și comestibilă.

Spanacul a fost cultivat în Persia, mai exact, în Iran, în urmă cu mii de ani. Acum 1500 de ani spanacul a ajuns din Persia în China. În China spanacul era cunoscut sub numele de legumă persană. În Europa a ajuns acum câteva sute de ani, mai precis, în anul 827, când a ajuns în Sicilia.

Spanacul provine din Persia, de unde a fost adus de către arabi şi cruciaţi în toată Europa. Reputaţia sa de plantă antianemică este din ce în ce mai periclitată de modul de cultură, precum şi de modul de consum.

Spanacul are virtuţi antianemice, puternic remineralizante.

Fibrele vegetale conţinute în frunzele de spanac au proprietatea de a curăţa intestinele prin favorizarea tranzitului intestinal, efect asemănător cu al prazului.

Este deopotrivă considerat un excelent tonifiant al inimii şi, de asemenea, sporeşte funcţia enzimatică şi hormonală a pancreasului.

Compoziţia spanacului

100 de grame de spanac au 20 de calorii. Spanacul are următoarea compoziţie:

  • Apă;
  • Grăsimi;
  • Albumină;
  • Carotinoidă;
  • Hidraţi de carbon;
  • Acid oxalic;
  • Cantitate mare de clorofilă;
  • Vitamina B1;
  • Vitamina B2;
  • Vitamina B3 sau acid nicotinic;
  • Vitamina B6;
  • Vitamina B9;
  • Vitamina C;
  • Vitamina D;
  • Vitamina E;
  • Vitamina PP;
  • Vitamina K;
  • Caroten;
  • Lipide;
  • Protide;
  • Glucide;
  • Mucilagii;
  • Spinacină;
  • Luteină;
  • Arginină;
  • Lizină;
  • Beta-caroten;
  • Xaten;
  • Acizi Omega-3;
  • Zeaxatină;
  • Potasiu;
  • Cupru;
  • Fier;
  • Calciu;
  • Sodiu;
  • Iod;
  • Seleniu;
  • Zinc;
  • Magneziu;
  • Mangan.

Specii de spanac

Există mai multe soiuri de spanac care se cultivă atât în România, cât și în întreaga lume. Acestea sunt:

  • Andrei;
  • Premier;
  • Românesc;
  • Smarald;
  • Select;
  • Nores;
  • Cezanne;
  • Dolphin;
  • Virofly;
  • Gaudry;
  • Gigant;
  • Marchiză;
  • Stoic;
  • Blyumsdelsky;
  • Zhirnolistny;
  • Copil voinic;
  • Matador;
  • Mariska;
  • Victoria;
  • Korenta;
  • Space;
  • Springfield;
  • Bejo;
  • Matares;
  • Basella Rubra;

Rolul medicinal al spanacului

Spanacul este foarte util în tratarea unor afecţiuni precum:

  • Tusea;
  • Hipertensiunea arterială;
  • Scorbutul;
  • Anemia;
  • Avitaminoza;
  • Acneea;
  • Rahitismul;
  • Activează secreţiile pancreatice;
  • Anticancerigen;
  • Laxativ;
  • Antianemic;
  • Nutritiv;
  • Depurativ;
  • Remineralizant;
  • Hipotensiv;
  • Hipoglicemiant;
  • Rahitism;
  • Oboseală;
  • Epuizare;
  • Fortifică vasele de sânge;
  • Detoxifică organismul;
  • Combate constipaţia;
  • Acnee;
  • Pecinginea;
  • Ulcere de piele;
  • Eczeme;
  • Plăgi atone;
  • Arsuri;
  • Previne ulcerul gastric;
  • Protejează mucoasa stomacului;
  • Protejează creierul;
  • Reduce apariţia bolii Alzheimer;
  • Tulburări neuronale;
  • Tulburări cognitive;
  • Crește fluxul sangvin cerebral;
  • Îmbunătăţește concentrarea;
  • Mărește activitatea neuronală;
  • Reglează tensiunea arterială;
  • Scade tensiunea arterială;
  • Reduce hipertensiunea arterială;
  • Relaxează vasele de sânge;
  • Reduce inflamaţia;
  • Întărește oasele;
  • Menţine sănătatea dinţilor și a oaselor;
  • Îmbunătăţește activitatea metabolică;
  • Protejează pielea de razele nocive ale soarelui;
  • Îmbunătăţește vederea;
  • Întărește sistemul muscular;
  • Previne cataracta;
  • Ateroscleroză;
  • Puternic antioxidant;
  • Reduce stresul oxidativ;
  • Bun pentru vedere;
  • Reduce cataracta;
  • Protejează sistemul imunitar;
  • Scade colesterolul rău;
  • Purifică sistemul digestiv;
  • Detoxifică ficatul;
  • Protejează materialul genetic celular.

Contraindicaţii

Spanacul conţine acid oxalic, mai precis oxalaţi de calciu și de potasiu. Din acest motiv nu trebuie să fie consumat de persoanele care au următoarele afecţiuni:

  • Gută;
  • Pietre la rinichi;
  • Artrită;
  • Hepatită;
  • Pietre la fiere;
  • Inflaţii gastrice;
  • Inflaţii intestinale.

Remedii

Medicina populară recomandă următorul preparat pe bază de spanac în convalescență şi în prevenirea îmbătrânirii premature. Este vorba de un vin tonic pe care îl puteți obține amestecând 750 ml vin roşu, natural, cu 200 ml suc proaspăt de frunze de spanac. Beți câte 100 ml de preparat, înainte de masă.

Împotriva constipației, folosiți decoctul din o linguriță de semințe de spanac la o cană cu apă.

Fierbeți amestecul în clocot timp de cinci minute. Acoperiți vasul pentru alte cinci-zece minute, apoi strecurați. Beți seara, înainte de culcare, câte o cană de ceai.

Reţete cu spanac

  1. Smoothie cu spanac

Se pun în blender o cană mare de spanac, patru roșii cherry și apă. Se mixează și se consumă imediat.

Aceste alimente au împreună un efect de purificare a sistemului limfatic. Ele întăresc ficatul și stimulează sistemul imunitar.

  1. Supă de spanac

Pentru această supă avem nevoie de o jumătate de cană de roșii cherry, o legătură de ţelină apio, un căţel de usturoi, o portocală, patru căni de spanac tânăr (baby), două frunze de busuioc și o jumătate de avocado.

Pentru a realiza această supă este necesar să procesăm într-un blender roșiile, țelina, usturoiul și sucul de portocale și apoi să adăugăm treptat spanacul, frunzele de busuioc și avocado. La final, supa trebuie să fie cremoasă. Se servește imediat.

  1. Revigorare cu castravete și spanac

Pentru a ne revigora cu castravete și spanac avem nevoie de două căni de spanac, un castravete, două linguri de suc de lămâie verde (lime), o lingură de miere, cinci frunze de mentă și o cană de apă, pe care le mixăm la blender. Se consumă imediat.

  1. Bomba de spanac

Acest smoothie este picant. Pentru el e necesar să avem două căni de spanac, 12 căței de usturoi, sucul de la o lămâie, jumătate de castravete, un vârf de linguriţă de boia cayenne, o cană cu apă. Dacă este prea iute, mai adăugați castravete. Se consumă imediat ce s-a mixat la blender.

  1. Smoothie verde antioxidant pentru longevitate

Se mixează la blender o cană de spanac, o cană de semințe de rodii și o cană de apă. Se obţine o jumătate de litru de suc. Se consumă proaspăt.

  1. Budincă cu spanac

Pentru această budincă avem nevoie de două linguri de spanac, două banane, un măr, un mango, o jumătate de lămâie cu coajă, două linguri de seminţe de chia și o cană de apă. Se obţine un litru de budincă. Se consumă proaspăt.

  1. Budincă dublu verde

Și pentru această budincă avem nevoie de spanac, dar o legătură, o salată verde și două căni de căpșuni. Toate aceste ingrediente se mixează la blender și se consumă proaspătă.

  1. Prospeţime de spanac

Pentru acest smoothie avem nevoie de o portocală curățată de coajă și fără seminţe, o banană, patru căpșuni, două căni de spanac și un sfert de cană de apă. Se mixează la blender și se consumă proaspăt. Se obţine un litru de smoothie.

  1. Înghețată pe băț din smoothie verde

Pentru această îngheţată avem nevoie de două căni de spanac, două căni de fructe de pădure congelate (de care vă plac), două banane și o cană de apă. Din aceste ingrediente se obţine un litru de compoziţie. Toată această compoziţie se pune la blender și se mixează. Compoziţia rezultată se toarnă în forme de îngheţată pe băţ și se congelează…

Smoothie-urile verzi au început o revoluţie mondială în domeniul sănătăţii.

loading...