Vitamina B12: in ce alimente se gaseste si ce beneficii are


719

Vitamina B12 este cunoscuta si sub denumirea de cobalamina si constituie cel mai puternic factor impotriva anemiei descoperit pana in prezent.

vitamina B12

Vitamina B12 joaca un rol extrem de important in cadrul celor mai importante functii ale organismului. Afla in urmatorul articol mai multe informatii despre vitamina B12 si beneficiile pe care administrarea acesteia le are asupra organismului tau!

Vitamina B12 face parte din categoria vitaminelor solubile in apa din clasa vitaminelor B.

Este foarte important de stiut daca primesti suficienta vitamina B12. Dar, cel mai probabil, nici nu te gandesti la aceasta vitamina. Te gandesti sa primesti aportul necesar de vitamina C, de lycopen, de beta-caroten, dar nu te gandesti si la vitamina B12. O explicatie ar fi: lipsa vitaminei B12 poate limita abilitatea de a gandi clar. Deci, poate nu te gandesti la aceasta vitamina pentru ca nu poti.

Ca toate vitaminele, B12 este un compus organic facut din carboni, care sunt esentiali pentru functionarea metabolismului si sanatate. De asemenea, vitamina B12 joaca roluri importante in metabolismul nostru.

Structura sa este una complexa, organizata in jurul unui atom de cobalt. Aceasta se regaseste sub forma de capsule, tablete, dar si perfuzii, si poate fi administrata pe cont propriu sau in combinatie cu alte substante, astfel incat sa isi potenteze reciproc actiunea.

Vitamina B12 se regaseste in special in produse de origine animala, dar si in produse lactate:

  • Somon;
  • Fructe de mare;
  • Ton;
  • Oua,
  • Lapte;
  • Produse lactate;
  • Carne de pui, carne de vita, carne de porc;

Vitamina B12 este esentiala in stimularea bunei functionari a sistemului nervos, dat fiind faptul ca ajuta la formarea tecii de mielina (cea care inveleste fibrele nervoase). Acestea sunt importante in transmiterea de impulsuri nervoase la nivelul intregului corp. In acest fel, se sporeste simtul tactil, simtul auditiv, perceptia durerii, echilibrul. De asemenea, capacitatea de invatare este sporita, iar pierderile de memorie sunt tot mai putin frecvente, prin pastrarea aplombului mintal.

Vitamina B12 ajuta la inlaturarea starii de oboseala si a anemiei prin interventia pe care o are asupra procesului de maturizare a globulelor rosii. De asemenea, impiedica depunerea grasimilor in ficat, prin rolul decisiv pe care il joaca in protejarea celulelor hepatice.

Mai mult decat atat, vitamina B12 are un rol activ si in procesul de reinnoire a celulelor, in sinteza ADN-ului, a vitaminei C, a vitaminei B15, a acidului pantotenic si folic.

Pe masura ce inaintam in varsta, abilitatea organismului nostru de a asimila vitamina B12 din alimentele pe care le consumam scade treptat. Conform celor mai recente studii efectuate, patru din o suta de femei care au varsta peste 40 de ani se confrunta cu deficit de vitamina B12. Totusi, varsta nu este singurul factor ce duce la carenta de vitamina B12. In momentul in care sistemul digestiv este incapabil de a absorbi vitamina B12, atunci ne confruntam cu un deficit. Acest lucru este intalnit mai ales in cazul persoanelor vegetariene, care nu consuma alimente de origine animala si nici oua sau produse lactate. Un astfel de stil de viata duce la carente de vitamina B12.

Printre simptomele unui deficit de vitamina B12 se numara urmatoarele:

  • Constipatie;
  • Anemie;
  • Stari de oboseala;
  • Pierderi de memorie;
  • Schimbari bruste ale starii de spirit;
  • Dementa;
  • Stari de amorteala;
  • Inflamarea limbii;
  • Piele ingalbenita;
  • Intampinarea dificultatilor la nivel cognitiv;
  • Paranoia;
  • Senzatia de dezorientare;
  • Deteriorarea tecii de mielina;
  • Intampinarea dificultatilor in cadrul efortului fizic.

Daca si tu te confrunti cu astfel de simptome, este cazul sa apelezi la un medic specialist. Desi acesta este competent sa iti puna un diagnostic, este posibil sa fie nevoie de un test de sange pentru confirmare.

Totusi, un astfel de deficit de vitamina B12 poate fi prevenit prin apelarea la urmatoarele metode de protectie:

  • Administrarea suplimentelor alimentare de vitamina B12, conform recomandarii medicului specialist;
  • Consumul de alimente bogate in vitamina B12 – in acest caz, se recomanda consumul cerealelor la micul dejun, dar si al produselor din soia;
  • Utilizarea unei paste de dinti fortificate cu vitamina B12;
  • In cazul persoanelor care au efectuat interventii chirurgicale pentru reducerea greutatii sau in cazul celor care se confrunta cu anemie, boala celiaca sau boala Crohn, se recomanda utilizarea de preparate de vitamina B12 injectabile.
  • In cazul anemiei pernicioase, care este cunoscuta si sub denumirea de boala Biermer, eritrocitele sunt marite in volum. Simptomele unei astfel de afectiuni sunt caracterizate prin tulburari neurologice periferice, precum pareze sau parestezii, si psihice.

Vitamina B12 are efect benefic asupra metabolismului energetic, dat fiind faptul ca vitaminele din componenta complexului B au actiune sinergica in sustinerea metabolismului carbohidratilor, proteinelor si a lipidelor in glucoza. Organismul foloseste glucoza ca sursa de energie.

De asemenea, ajuta si la functionarea corespunzatoare a sistemului nervos. Vitaminele care fac parte din complexul B au rolul de a mentine sanatatea celulei nervoase, iar lipsa acestora duce la multiple afectiuni manifestate prin simptome precum:

  • Dificultati in realizarea efortului fizic;
  • Stari de confuzie;
  • Stari de depresie;
  • Senzatia de amorteala;
  • Furnicaturi la nivelul bratelor si picioarelor;
  • Stari de confuzie;
  • Pierderi de memorie.

Mai mult decat atat, vitamina B12 are rolul de a proteja globulele rosii din sange. Administrata alaturi de vitamina B9, cunoscuta sub denumirea de acid folic, vitamina B12 are un rol esential in sinteza globulelor rosii sanatoase, dar si la sinteza si reglarea ADN-ului.

Iata cateva beneficii pe care le aduce Vitamina B12 sanatatii:

1.    Vitamina B12 este esentiala pentru producerea celulelor rosii; o deficienta de celule rosii duce la un fel de anemie.

2.    B12 este necesara pentru buna functionare a celulelor nervoase si fabricarea mielinei, materialul care inconjoara celulele nervoase si accelereaza transmisia neuronala.

3.    Vitamina B12 este necesara pentru replicarea ADN-ului

Fiecare dintre aceste beneficii este important, dar punctul al treilea este mai deosebit. Cand ai deficienta de B12, ADN-ul nu poate genera altul nou. Concluzia este ca deficienta de B12 duce la imbatranire prematura.

Manifestari ale unei deficiente de vitamina B12

Unele manifestari ale deficientei de vitamina B12 includ: slabiciune, amortire, oboseala, ameteala, umflarea si iritarea limbii, iritabilitate. Poate aparea si anemia. Un aport mare de acid folic poate compensa deficienta de B12 si poate preveni anemia.

Cea mai serioasa problema care apare in cazul unei deficiente de vitamina B12 este proasta functionare a celulelor nervoase. O deficienta avansata de vitamina B12 poate duce la o dementa severa si chiar la Alzheimer. In general, dementa provocata de deficienta de B12 poate fi reversibila cu un supliment. Acidul folic poate preveni anemia provocata de deficienta de B12, dar nu si dementa.

Vitamina B12 se gaseste in produse animale, asa ca vegetarienii sunt mai vulnerabili la deficienta de B12. Cea mai importanta cauza a deficientei de B12 are legatura cu modul unic in care e asimilat acest nutrient. Pentru a ajunge in sange, vitamina B12 trebuie sa fie insotita de o proteina numita factorul intrinsec produs de celulele stomacului. Multe afectiuni ale stomacului (precum gastrita, comuna dupa 50 ani) pot afecta producerea factorului intrinsec. Aceasta afectiune se numeste anemia pernicioasa. Medicamentele care pot afecta stomacul (precum aspirina, antiacizii sau inhibitorii de protoni) pot afecta si producerea factorului intrinsec. Astfel, apare deficienta de B12.

Si medicamentele folosite in diabet pot afecta producerea factorului intrinsec.
Deficienta aparuta din cauza unui consum neadecvat de mancaruri si suplimente cu B12 poate fi vindecata cu suplimente orale, dar anemia pernicioasa nu poate fi tratata in acest fel, pentru ca lipsa factorului intrinsec impiedica asimilarea nutrientului.

Tratamentul potrivit in acest caz este cel cu injectii cu B12. In unele cazuri, mutatii genetice pot limita abilitatea de metabolizare a B12. In aceasta situatie, trebuie sa iei forma activa numita methylcobalamin si nu pe cea mai comuna, numita cyanocobalamin.

Profesionistii sunt invatati sa caute semne si simptome ale unei astfel de deficiente mai ales la pacientii care au peste 50 ani. Daca esti ingrijorata de posibilitatea de a avea o deficienta de B12, este necesar sa mergi la un consult medical.

Vitamina B12 reduce concentratia de homocisteina din organism. Prin administrarea acesteia alaturi de vitamina B9 (acidul folic) si de vitamina B6, nivelul de homocisteina din stange este reglat. Acest lucru reprezinta un aspect demn de luat in seama, mai ales ca un nivel crescut al unui astfel de aminoacid presupune riscul aparitiei unor afectiuni cardiovasculare.

Vitamina B12 este vitala in procesul de crestere. In cazul femeilor insarcinate sau al celor care alapteaza, vitamina B12 trebuie administrata in cantitati mai mari, la fel ca in cazul tuturor celorlalte substante nutritive de care este nevoie. O astfel de metoda duce la dezvoltarea sanatoasa a copilului si tocmai de aceea nu trebuie sa lipseasca din alimentatia zilnica.

Cantitatea zilnica recomandata de medicii specialisti pentru persoanele adulte este de 2,4 mcg de vitamina B12 pe zi. Vitamina B12, la fel ca in cazul celor mai multe vitamine, nu este produsa de catre organism, ci trebuie preluata din alimentele pe care le consumam sau din diferitele suplimente alimentare pe care le procuram.

Sunt extrem de rare cazurile in care administrarea de vitamina B12 prezinta efecte adverse insa este util sa le avem in vedere. Aceste reactii se pot manifesta prin:

  • Palpitatii;
  • Diaree usoara;
  • Probleme la nivelul respiratiei;
  • Dureri la nivelul toracelui;
  • Anxietate;
  • Insomnie;
  • Stari de oboseala accentuate…

loading...