Sfaturi pentru un somn odihnitor


431

În mod normal, ne petrecem o treime din viaţă dormind. Însă, pentru 30% dintre noi, o bună parte din acest timp este pierdută cu încercarea de a adormi sau cu un somn neodihnitor. Atunci când nu este vorba despre o boală care are printre simptomele sale insomnia, avem de-a face mai degrabă cu „uitarea” regulilor fundamentale ale unui somn echilibrat. Să reînvăţăm, aşadar, codul de legi ale odihnei recuperatoare.

Sfaturi pentru un somn odihnitor

Amenajaţi-vă corespunzător spaţiul de dormit

  • Camera în care dormiţi nu trebuie să cuprindă nimic care v-ar putea aminti de problemele dvs. cotidiene. Aşadar, eliminaţi din ea televizorul, calculatorul, hârtiile de la serviciu. Dacă locuiţi într-o garsonieră, izolaţi spaţiul de dormit printr-un paravan sau draperie.
  • Aşezaţi-va patul astfel încât să puteţi vedea uşa camerei, iar dacă aveţi o oglindă în dormitor, plasaţi-o astfel încât să nu vă reflectaţi în ea.
  • Aveţi grijă ca temperatura camerei să nu fie mai mare de 19°C, iar aerul să nu fie prea uscat (eventual ţineţi în dormitor un vas cu apă).

„Hrăniţi-vă” somnul printr-o alimentaţie potrivită

  • Nu cinaţi prea copios, prea picant sau prea târziu (lăsaţi măcar două ore între cină şi culcare). Evitaţi carnea şi grăsimile la masa de seară.
  • Mâncaţi seara paste, orez, cartofi sau pâine integrală, glucidele conţinute de acestea având o acţiune sedativă asupra sistemului nervos.
  • În ce priveşte vitaminele şi mineralele care favorizează somnul, acestea sunt vitaminele din complexul B, magneziul şi calciul.
  • Un sfat la care probabil vă aşteptaţi: nu beţi cafea seara.

Relaxaţi-vă

  • Faceţi tot posibilul să uitaţi grijile de peste zi. Pentru a izbuti, puteţi să vă rezervaţi câteva momente, spre sfârşitul după-amiezii, pentru a nota în agenda problemele pe care le aveţi de rezolvat a doua zi şi în zilele următoare. Vă veţi ajuta astfel mintea să le lase deoparte peste noapte. Organizaţi-le în funcţie de importanţa lor şi notaţi-vă toate soluţiile pe care le vedeţi.
  • Dacă nu reuşiţi să aţipiţi, nu vă forţaţi. Mai degrabă citiți o carte, beţi un ceai sedativ şi, mai ales, încetaţi să faceţi probleme în legătură cu obligaţiile de a doua zi. Evitaţi în orice caz gândul că, dacă nu veţi dormi, nu le veţi putea face faţă — e cel mai sigur mod de a rămâne treaz.
  • Evitaţi seara activităţile prea antrenante (sportul, muzica de dans, filmele sau cărţile de acţiune, cu atât mai mult cele de groază).
  • Acordaţi un rol mai însemnat micilor ritualuri de seară — un pahar de lapte călduţ, o carte liniştitoare, o baie caldă şi, nu în ultimul rând, momentele tandre cu partenerul de viaţă.

Regula de aur

Dacă există o astfel de regulă pentru a avea un somn odihnitor, aceasta este respectarea unui anumit orar de culcare şi trezire. Pentru început, treziţi-vă devreme, indiferent de ora la care aţi adormit…

Medicina ayurvedică recomandă ca ora de trezire să fie 6:00. În primele zile poate veţi fi mai obosit, ceea ce vă va face să adormiţi ceva mai uşor seara. Puţin câte puţin, vă veţi da seama care este ora cea mai potrivită de culcare, iar organismul se va obişnui cu acest program adecvat.

loading...