Vitamina D: surse foarte bogate de vitamina D


546

Vitamina D este un nutrient unic ce poate fi obținut prin intermediul alimentației sau cel al expunerii la soare.

Vitamina D

Vitamina D este cea datorită căreia putem profita la maximum de depozitul de calciu și de fosfor, grație faptului că este unul dintre factorii care favorizează absorbția acestora în intenstine, precum și prin depunerea lor în sistemul osos.

Vitamina D — D2 (ergocalciferol) şi D3 (colecalciferol) — face parte din grupa vitaminelor liposolubile şi generează cele mai frecvente accidente prin supradozare. Spre deosebire de alte vitamine, organismul este în măsură să „fabrice” acest nutriment esenţial. Atunci când ne expunem la lumina soarelui, fie şi numai parţial (de pildă faţa şi mâinile), radiaţiile ultraviolete stimulează pielea să sintetizeze o anumită formă de vitamina D. Este suficientă o „baie” de raze zlinică de numai 10-20 de minute.

Știați că…

  • …vitamina D este în realitate un compus al celor două vitamine satelit, vitamina D2, respectiv vitamina D3?
  • …soarele este cea mai bună sursă naturală de vitamina D?

Vitamina D – Beneficii

După cum spuneam anterior, vitamina D este, în realitate, un complex al vitaminelor D2 și D3. Sursele celor două sunt diferite însă funcțiile, esențiale pentru organismul nostru, atât la interior, cât și la exterior.

  • Pe lângă multiplele beneficii pe care le are vitamina D pentru corpul uman, cea mai importantă este aceea de a menține la parametrii normali nivelul de calciu și de fosfor din sânge. Asta va determina o absorbție potrivită a acestora cu precădere în oase, fiind astfel un combatant al fracturilor osoase, precum și ajutând la prevenția bolilor ce caracterizează întregul sistem scheletic.
  • De-a lungul timpului s-au făcut diferite cercetări pentru a vedea care sunt beneficiile consumului de vitamina D, astfel încât s-a constatat utilitatea acesteia în boli grave cum sunt cancerul, bolile de tensiune, boli de imunitate, precum și osteoporoza.
  • Contribuind la absorbția calciului și a fosforului în organism, vitamina D are beneficii și asupra dinților, contribuind la menținerea sănătății optime a acestora.
  • Vitamina D este esențială și în ceea ce privește motorul vieții noastre, și anume inima. Vitamina D va contribui major în menținerea sănătății acesteia, favorizând, totodată, o circulație a sângelui la parametrii normali.
  • Vitamina D, prin importanța pe care o are în ceea ce privește existența ei la nivelul pielii, are un rol covârșitor în prevenirea îmbătrânirii premature, contribuind la menținerea elasticității pielii și la întârzierea apariției ridurilor. Așadar, expuneți-vă cât mai mult la soare!

Astfel, vitamina D este esențială în ceea ce privește sistemul nostru circulator, dar, în special, sistemul nostru scheletic. Vitamina D este responsabilă cu întărirea tuturor oaselor din organism, precum și a unghiilor, a dinților. Nu este de neglijat nici ajutorul pe care vitamina D îl oferă în prevenția anumitor boli de gravitate mai mică sau mai mare, enumerate mai sus.

Vitamina D – deficit

Poate vă întrebați ce se întâmplă în organismul nostru atunci când vitamina D se află în cantitate foarte mică. Ei bine, noi avem răspunsul pentru dumneavoastră.

Prin deficitul de vitamina D ne expunem unor serii de dificultăți la nivelul întregului corp.

  • Un factor important care apare odată cu deficitul de vitamina D este scăderea drastică a nivelului de calciu și al celui de fosfor din sânge. La ce conduce asta? La inevitabilele boli de oase, ce se caracterizează prin fragilitatea excesivă a acestora, prin tendința lor de fărâmițare.
  • Tot la nivelul osos, vitamina D, prin cantitatea scăzută din corp, are rolul de a produce deformări ale coloanei vertebrale, în mod special.
  • Deficitul de vitamina D este cel care este responsabil cu toate durerile și sensibilitățile de la nivelul mușchilor. Asta tot din pricina calciului și a fosforului, minerale care nu mai pot fi absorbite la parametrii normali.
  • Dacă deficitul de vitamina D se manifestă în ceea ce-i privește pe copii; aceștia se vor confrunta cu rahitismul, care conduce la dezvoltarea rapidă a bolilor de oase.
  • În ceea ce le privește pe persoanele trecute de a treia tinerețe, deficitul de vitamina D în cazul lor produce osteoporoza, precum și boli ale tensiunii arteriale.

După cum puteți observa, prin lipsa vitaminei D din organism acesta se va confrunta cu o serie de dificultății în ceea ce privește buna lui funcționare.  Totul pornește de la incapacitatea calciului și a fosforului de a se absorbi corespunzător la nivelul întregului corp.

Vitamina D – surse

Curiozitatea care vă macină acum este, probabil, aceea de a afla sursele cele mai bogate de vitamina D. Și pentru aceasta avem un răspuns adecvat necesităților dumneavoastră, astfel că:

  • O sursă foarte bogată de vitamina D este aceea reprezentată de peștele gras, la care se încadrează somonul și tonul, cu precădere. Astfel, aceste două tipuri de pești ar trebui incluse în una dintre mesele principale ale zilei, cel puțin de două ori pe săptămână.
  • După cum am anticipat, cea mai bogată sursă de vitamina D este reprezentată de steaua care ne luminează și ne oferă căldură zi de zi, și anume soarele. Expunerea la soare este esențială pentru ca vitamina D să fie absorbită la nivelul pielii, astfel încât aceasta să se bucure de elasticitate și de sănătate curată. Atenție însă la zilele caniculare, deoarece expunerea la soare la orele nerecomandate de medici nu va aduce niciun beneficiu al vitaminei D, ci, dimpotrivă, vă va afecta într-o măsură considerabilă!
  • Ouăle și laptele se încadrează, de asemenea, în conținutul ridicat de vitamina D, motiv pentru care trebuie incluse în alimentația dumneavoastră, măcar de două ori pe săptămână. Atenție însă la excesul în ceea ce privește consumul ouălor!
  • Cerealele integrale sunt foarte bogate în vitamina D, fiind indicat consumul acestora în fiecare dimineață.
  • Poate părea straniu, însă un conținut ridicat de vitamina D se găsește în uleiul de ficat de cod. Acesta este, din păcate, prea puțin cunoscut la nivelul populației românești și destul de bine valorificat în cadrul națiunilor în care pescuitul este o sursă principală de hrană.

Așadar, pentru a conchide informațiile cu privire la vitamina D, vă recomandăm, de asemenea, să nu faceți abuz de consum, în sensul în care, dacă alimentele incluse în mesele principale ale zilei sunt bogate în conținut de vitamina D, este inutilă și nu este benefică suplimentarea cu pilule care o conțin…

Astfel, preluarea de vitamina D din sursele naturale, destul de diversificate și de ușor de inclus în mesele zilnice, va reprezenta un beneficiu suprem adus organismului nostru. Vitamina D, esențială, după cum bine ați putut observa, întregului organism, este necesară în cantități rezonabile nu doar adulților, ci și copiilor, deoarece sunt predispuși la diferite boli.

Doza adiţională cotidiană recomandată:

Pentru copii este de 200 U.I., iar pentru adulţi, de 400 U.I. şi chiar de 600 U.I. la persoanele trecute de 50 de ani. La femeile care alăptează, rația optimă se încadrează între 200 şi 500 U.I.

Beneficii:

Principala funcţie a vitaminei D este că ajută la absorbţia calciului şi fosforului, contribuind la menţinerea sănătăţii dinţilor şi la prevenirea osteoporozei, prin întărirea sistemului osos. Creşte puterea musculară şi ajută in tratamentul conjunctivitei, este indicată in profilaxia şi corectarea rahitismului la copii, în terapia dermatozelor tuberculoase la persoanele adulte, administrarea făcându-se fie pe cale orală, fie parenterală (prin injectare cu soluţii apoase sau alcoolice în care a fost diluată vitamina). De asemenea, specialiştii au descoperit că are un rol în profilaxia cancerelor colonului şi rectului.

Surse naturale:

Lactatele, cerealele şi alte alimente fortificate cu vitamina D, drojdia de bere, ficatul, peştele oceanic, uleiul de peşte. Si, aşa cum spuneam, expunerea corpului la soare.

Simptomele supradozării cu Vitamina D:

Tratamentul cu doze mari poate determina apariţia hipervitaminozei D. Reacţiile pot fi imediate (când se iau multe suplimente pe cale orală, accidente mai rare) sau tardive (când excesul este consecinţa unei alimentaţii necorespunzătoare).

Simptomele supradozării cu suplimente sunt: vărsături, lipotimii şi erupţii cutanate.

Manifestările tardive sunt mai complexe, necaracteristice, ceea ce creează dificultăţi în stabilirea diagnosticului: tulburări neurovegetative (paloare, transpiraţii, pareză intestinală, dermografism, astenie, oboseală, dureri de cap, diminuarea capacităţii intelectuale, crize comiţiale), gastrointestinale (diaree sanguinolentă sau, din contră, constipaţie rebelă, însoţită de vărsături, regurgitaţii şi scădere ponderală), osteoarticulare, renale (poliurie, enurezis şi modificări inflamatorii sau degenerative la rinichi), cardiovasculare (hipertensiune arterială moderată).

Contramăsuri:

Când apar semne clinice care sugerează o hipervitaminoză D, se impune suprimarea administrării suplimentelor „vinovate”, instituirea unui regim sărac în calciu (cu excluderea laptelui şi derivatelor sale)…

Mai pot fi oportune: administrarea de cortizon (in scopul diminuării absorbţiei intestinale a calciului), a unor blocanţi ai vitaminei D şi o vitaminoterapie moderată cu vitaminele B1, C, PP şi B12.