Vitamina E


845

Vitamina E face parte din categoria substanțelor cu un grad important de acțiune antioxidantă. 

Vitamina E

Vitamina E este cunoscută și sub denumirea de „vitamina fertilității”, dat fiind faptul că are un rol esențial în funcția reproductivă a organismului. Află din următorul articol mai multe lucruri despre Vitamina E și beneficiile pe care aceasta le are asupra organismului tău!

Vitamina E face parte din categoria vitaminelor liposolubile, ceea ce înseamnă că organismul va depozita substanța respectivă doar pe un interval scurt de timp. Acesta este motivul pentru care, pentru a avea efect, vitamina E trebuie consumată regulat. Ea poate fi regăsită în multiple alimente precum: legume, fructe lemnoase, uleiuri vegetale, ficat, gălbenuș. De asemenea, aportul de vitamina E poate fi preluat și din suplimentele alimentare sau în cadrul dermato-cosmeticelor. Această vitamină este disponibilă sub formă de loțiuni, tablete, capsule și uleiuri.

Deoarece principalele surse dietetice de vitamina E (tocoferol) sunt alimente foarte grase, uneori se recomandă utilizarea suplimentelor pentru a compensa acest inconvenient, mai ales la persoanele care ţin un regim de slăbire.

Există studii care arată că dozele mai mari de 400 U.I. tocoferol pot fi extrem de periculoase. Acest lucru nu se întimplă însă la cantităţile mai mici prezente în majoritatea multivitaminelor sau în alimente.

Vitamina E a fost descoperită de către anatomiștii Herbert McLean Evans și Katherine Scott Bishop, în anul 1922. Totuși, proprietățile sale au fost valorificate mai târziu, în anul 1938, de către chimistul de origine elvețiană Paul Karrer. Acesta a reușit, alături de echipa sa, să îi sintetizeze structura chimică.

Vitamina E poate fi regăsită în forme variate: alfa-, beta-, gamma- și delta-tocoferol și alfa-, beta-, gamma- și delta-tocotrienol. Dintre acestea, cea care aduce un aport major funcționării eficiente a organismului este vitamina alpha-tocoferol. Aceasta aduce beneficia asupra sistemului nervos, mușchilor, sistemului imunitar, dar și în ceea ce privește pielea.

Vitamina E este cunoscută pentru contribuția sa asupra protejării celulelor de acțiunea radicalilor liberi datorită efectului său puternic antioxidant. Mai exact, este vorba despre poluarea din mediu, fum, radiații sau pesticide. Vitamina E are rolul de a preveni îmbătrânirea celulară și acesta este și motivul pentru care este utilizată în numeroase produse de tip dermato-cosmetic sau de tip anti-îmbătrânire.

Printre beneficiile pe care vitamina E le are asupra organismului se numără și întărirea sistemului imunitar. Aceasta creează o barieră în organism împotriva virușilor și bacteriilor. Mai mult, vitamina E are beneficii și asupra aparatulului cardiovascular, pentru că ajută la menținerea sănătății vaselor de sânge. În acest fel sunt evitate bolile coronariene prin evitarea formării cheagurilor de sânge. Cele mai multe persoane își iau doza necesară de vitamina E direct din alimentele pe care le consumă.

Vitamina E îndeplinește numeroase funcții:

  • Asigură buna funcționare a vaselor de sânge;
  • Asigură sănătatea ochilor;
  • Asigură sănătatea ficatului;
  • Asigură vindecarea rapidă a rănilor;
  • Asigură metabolismul zaharurilor;
  • Ajută la îmbunătățirea sistemului imunitar;
  • Asigură vindecarea arsurilor;
  • Este un antioxidant puternic;
  • Asigură formarea de țesuturi noi;
  • Asigură metabolismul acizilor grași.

Deficitul de vitamina E este rar întâlnit în cazul persoanelor sănătoase. Dacă te confrunți cu o astfel de deficiență, este posibil să ai o boală în care grăsimile nu sunt digerate sau absorbite în mod corespunzător de către organism, iar printre bolile care au astfel de semnalmente se numără și boala Crohn, fibroza chistică, alte afecțiuni de tip genetic.

Printre efectele negative ale deficienței de vitamina E se numără următoarele:

  • Arterioscleroza – deficiențe la nivelul vaselor de sânge;
  • Mușchi slăbiți;
  • Deficiențe la nivelul sistemului nervos;
  • Deficiențe la nivelul sistemului muscular;
  • Deficiențe la vedere;
  • Anemie;
  • Sensibilitate accentuată;
  • Slăbirea sistemului imunitar;
  • Vindecarea lentă a rănilor.

Persoanele ce suferă de deficit de vitamina E pe termen lung riscă să aibă parte de următoarele afecțiuni:

  • Probleme la nivelul ficatului;
  • Probleme la nivelul rinichilor;
  • Orbire;
  • Aritmii;
  • Demență.

De asemenea, este important să ne îndreptăm atenția și asupra efectelor adverse ale supradozei de vitamina E. Consumată în cantități prea mari din suplimente alimentare, vitamina E poate genera probleme în ceea ce privește coagularea sângelui. De asemenea, poate îngreuna procesul natural de vindecare a rănilor și poate provoca stări de greață, amețeală sau dureri de cap. În cazuri extrem de grave, supradoza de vitamina E poate provoca sângerări la nivelul creierului.

Specialiștii ne avertizează și asupra reacțiilor adverse care pot fi întâmpinate în administrarea de vitamina E. Printre acestea se numără următoarele:

  • Vedere încețoșată;
  • Tulburări la nivelul colesterolului;
  • Modificări în ceea ce privește rezistența în fața insulinei;
  • Dureri de cap;
  • Stări de amețeală sau leșin;
  • Stări de greață;
  • Diaree;
  • Afecțiuni ale aparatului cardiac;
  • Simptome ale gripei;
  • Tensiune ridicată în cazul femeilor însărcinate;
  • Disfuncții la nivelul renal.

Toate acestea pot fi evitate dacă înainte de a cumpăra orice medicament sau supliment alimentar ținem cont de recomandarea medicului specialist.

După cum am menționat și la începutul acestui articol, vitamina E este cunoscută și sub denumirea de „vitamina fertilității”. În lipsa acesteia, funcția reproductivă a organismului are de suferit. Cele mai multe studii în această privință au fost efectuate pe bărbați. Totuși, și femeile pot avea beneficii în privința fertilității prin administrarea de vitamina E: creșterea cantității de mucus cervical și îmbunătățirea sănătății ovulelor.

De asemenea, vitamina E prezintă o importanță considerabilă și pentru copii. Aceasta ajută la dezvoltarea sistemului imunitar al acestora, formând o barieră în organism împotriva virușilor și bacteriilor.

Vitamina E este vitală și în frumusețe. Aceasta ajută la hidratarea pielii și la sprijinirea sistemului de aparate a epidermei împotriva razelor de tip UV și a radicalilor liberi (fumat, poluare, radiații). Acesta este motivul pentru care este întâlnită în componența loțiunilor și a cremelor pentru plajă sau în cadrul produselor destinate îngrijirii pielii după expunerea la soare. Dacă astfel de loțiuni sunt aplicate înainte și după expunerea la soare, vitamina E va maximiza efectul acestora.

Vitamina E poate fi găsită în numeroase locuri: în natură, în cereale, nuci sau legume, în farmacii sau magazine bio (sub forma unor suplimente alimentare).

Cele mai bogate alimente în vitamina E sunt germenii de grâu, însă aceasta poate fi regăsite și în:

  • Ficat;
  • Migdale;
  • Alune;
  • Nuci;
  • Struguri;
  • Avocado;
  • Maioneză;
  • Margarină;
  • Ouă;
  • Uleiuri vegetale presate la rece (ex. ulei de măsline, ulei din semințe de bumbac, ulei din semințe de in etc.);
  • Sfecla;
  • Cereale;
  • Muștar.

Vitamina E este solubilă în grăsimi – așadar, pentru o dietă bogată în vitamina E, alimentele trebuie gătite cu cât mai puțin ulei. În acest sens, se recomandă fierberea alimentelor ce constituie baza dietei.

Doza adiţională cotidiană recomandată: Aproximativ 4,5-15 U.I. pentru copii şi 30 U.I. pentru adulţi.

Beneficii: Pe lângă rolul de antioxidant major, contribuie la sănătatea sistemului cardiovascular, prevenind depunerea de colesterol şi formarea plăcilor de aterom în artere. De asemenea, micşorează riscul dezvoltării tumorilor maligne la nivelul gurii, esofagului, gâtului, sânului şi uterului. Alte funcţii importante sunt îmbunătăţirea fertilității la bărbaţi, întărirea sistemului imunitar, ameliorarea tulburărilor menopauzei, preîntimpinarea cataractei, accelerarea vindecării rănilor. Unii oameni de ştiinţă presupun că ar încetini evoluţia maladiilor Parkinson şi Alzheimer. Această vitamină ajută la controlul glicemiei.

Surse naturale: Ulei din germeni de grâu (o lingură asigură 90% din necesarul zilnic), migdale, sparanghel, avocado, alune, unt de arahide, semințe şi ulei de floarea-soarelui etc.

Simptomele supradozării: La copii, accidentele prin supradozare cu vitamina E sunt minore, dar posibile, fiind manifestate prin greţuri, astenie, dureri de cap, hipotermie şi uneori hipertensiune arterială. La adulţi, în schimb, folosirea unor doze mari, repetate, duce la apariţia unor modificări în sfera genitală, producând la bărbat oligo- sau azoospermie, iar la femeie, involuţia ovarelor şi tulburări ale menstruaţiei…

Contramăsuri: Si în astfel de cazuri se impune suprimarea administrării de Vitamina E. Dacă s-au produs deja modificările menţionate, este indicată oterapia hormonală stimulantă a capacității de reproducere.

loading...