Vitamina K lupta împotriva hemoragiilor


514

Vitamina K este esențială în menținerea sănătății organismului nostru. Vitamina K acționează împotriva pierderilor mari de sânge.

Vitamina K

Vitamina K (respectiv K1, de origine vegetală, K2, de origine animală, şi K3, sintetică) este liposolubilă şi poate fi sintetizată în organism. Acest proces are loc în intestine, unde se produce cam jumătate din necesarul cotidian. Restul de vitamina K ne este furnizat de alimentaţie.

Doza adiţională cotidiană recomandată: 30-60 mcg, pentru 60-80 mcg pentru adulţii până in 50 de ani şi 70-80 mcg pentru cei peste această vârstă.

Persoanele care iau medicamente anticoagulante pot dezvolta carenţe.

Știați că…

  • …vitamina K este singura vitamină care are capacitatea de a opri hemoragiile?
  • …vitamina K este regăsită sub trei realități, și anume: K1, K2, respectiv K3, fiecare având surse diferite în care se găsește?

Vitamina K este una dintre vitaminele fără de care organismul nostru nu ar atinge parametrii normali de funcționare. Din ce motiv? Din cauza faptului că acțiunea vitaminei K este multiplă, nu doar în ceea ce privește funcționarea internă, ci și prin menținerea sănătății pielii.

Vitamina K – beneficii

Vitamina K este utilizată nu doar în cazul adulților, ci și pentru menținerea sănătății copiilor, însă cu prescripție medicală atunci când vine vorba de suplimente alimentare care conțin această vitamină în cantitate destul de mare. Așadar, în rândurile următoare vă vom pune la dispoziție o serie de beneficii pe care vitamina K le aduce sistemului nostru, în totalitatea lui:

  • Vitamina K este recunoscută datorită capacității sale de a lupta împotriva hemoragiilor, mai ales în ceea ce îi privește pe nou-născuții cu această boală hemoragică. Vitamina K, în acest caz, trebuie să fie administrată ca tratament medicamentos la recomandarea medicului pentru ca bebelușul să se afle în completă siguranță.
  • Tot în privința problemelor cauzate de hemoragii vitamina K este folosită cu scopul de a preveni scurgerea sângelui din corp, folosindu-se tratamentul medicamentos pe cale orală sau intravenoasă. Ce cauzează hemoragii? Nivelul foarte scăzut de proteine responsabile cu coagularea sângelui.
  • Pentru a preveni coagularea sângelui în urma unui tratament urmat, se va face, sub atenta supraveghere a medicului, un tratament oral sau intravenos cu vitamina K pentru a restabili fluiditatea sangvină și a preveni coagularea, respectiv hemoragia.
  • Vitamina K este responsabilă și cu absorbția calciului la parametrii normali, asigurând buna circulație a sângelui.
  • Vitamina K este utilizată și cu scopul de a întări sistemul osos în integritatea lui, fiind importantă mai ales în cazul copiilor sau al femeilor ce au intrat în perioada menopauzei. Astfel, vitamina K este cea care, alături de vitamina D, contribuie la combaterea, respectiv prevenirea bolilor de oase, precum fracturarea lor.
  • Un rol mai puțin cunoscut al consumului de vitamina K este cel conferit de importanța în stadiul cancerului pulmonar. Cum acționează în acest sens? Prin supunerea la activitate a proteinei responsabile cu autodistrugerea celulelor care provoacă această boală malignă. Aceeași acțiune se va remarca și în cazul cancerului biliar, precum și a celui de leucemie.
  • Datorită existenței de vitamina K în organism ne vom bucura de o inimă sănătoasă, ce va fi protejată de anumite boli frecvente în rândul populației.

Vitamina K – deficit

Vitamina K este, în mare măsură, nelipsită din organismul nostru datorită faptului că este conținută de majoritatea legumelor. Cu toate acestea, nu putem neglija existența vitaminei K din organism, deoarece un consum foarte slab de leguminoase va cauza apariția deficitului acesteia:

Ce provoacă o cantitate redusă de vitamina K la nivelul organismului nostru?

  • Deficitul de vitamina K este cel care cauzează sângerări gingivale și nazale, care sunt greu de stopat, asta dacă nu se acționează printr-o dietă echilibrată ce conține o cantitate mare de legume.
  • În cazul unor răni deschise, persoana suferindă de deficitul de vitamina K va avea parte de o pierdere de sânge mai mare și pe o perioadă mai îndelungată.
  • Vitamina K, prin lipsa acesteia din organism, va cauza o sensibilitate în privința vânătăilor, astfel încât, prin lovire, persoana cu deficit se va învineți rapid, vânătaie ce va persista o perioadă îndelungată.
  • Cunoscută ca vitamina benefică pentru sânge, deficitul de vitamina K se va răsfrânge și asupra funcției sângelui de a se coagula, diminuând-o considerabil.
  • Și sistemul osos are de suferit atunci când vine vorba de conținutul scăzut de vitamina K din organism, din cauza faptului că acesta va deveni foarte fragil și predispus la deformări, precum și la alte boli.

Vitamina K – surse ale acesteia

Pentru ca aportul de vitamina K în organism să fie realizat la parametrii normali, fiecare individ în parte trebuie să se afle în comuniune directă cu natura. De ce? Datorită faptului că vitamina K este prezentă, în special, în legume. E drept că vitamina K poate fi preluată și din suplimente constituite din pilule sau injecții, dar putem profita cu mai mare succes de vitamina K din legume, ducând, totodată și un stil de viață sănătos.

Astfel, prezența vitaminei K este considerabilă în alimentele următoare:

  • Verdețurile se caracterizează prin conținutul bogat de vitamina K, printre care amintim spanacul, varza Kale, broccoli, dar și varza albă. Acestea ar trebui incluse în programul nostru alimentar de toate zilele, cel puțin prin alternare, prin folosirea lor în zile diferite. Beneficiile se vor ridica la nivelul așteptărilor.
  • O sursă bogată de vitamina K este constituită de uleiuri vegetale, pe care le putem include foarte ușor în prepararea salatelor, chiar și în gătirea propriu-zisă.
  • Rodia este fructul cu cel mai mare conținut de vitamina K, fiind o alegere excepțională pentru a profita de diverse alte vitamine și nutrienți.
  • Ce spuneți de coacăzele negre? Cu siguranță nici nu v-ați fi gândit că acestea reprezintă o sursă considerabilă de vitamina K, putând fi foarte ușor de inclus în regimul nostru alimentar. Coacăzele negre pot fi folosite fie în salate de fructe, în sucuri preparate în casă, fie prin utilizarea acestora alături de cereale integrale la micul dejun. Beneficiile aduse vor fi supreme.
  • Boabele de soia sunt, de asemenea, o sursă considerabilă de vitamina K.
  • Vitamina K poate fi luată cu succes din alimente de origine animală, prin consumul de carne, produse lactate ori ouă. Atenție însă la gătirea acestora, pentru a le păstra toate proprietățile intacte.

Fără această vitamină, orice sângerare ar putea fi fatală. Contribuie la fixarea calciului în oase, reduce volumul menstruației şi previne hemoragiile interne. Vitamina K1 se administrează nou-născuţilor, fie ca tratament al tulburărilor de coagulare deja apărute, fie preventiv, pentru a împiedica apariţia unor sângerări. De asemenea, i se atribuie un rol în repararea vaselor capilare.

Surse naturale:

Broccoli, sparanghel, varză, conopidă, gălbenuș, fasole verde, ceai verde, spanac, salată, legume uscate, alge marine etc.

Simptomele supradozării:

Supradozarea cu vitamina K se caracterizează prin tulburări neuro-vegetative, respiratorii, renale şi sangvine. Victima prezintă stări de sufocare, cianoză, convulsii şi vărsături. La examenele de laborator se constată albuminurie, porfirinurie, anemie etc.

Fenomene de intoxicaţie cu vitamina K prezintă mai ales nou-născuţii şi cu deosebire copiii născuţi înainte de termen, care sunt mai predispuşi la sângerări, pe fondul imaturităţii hepatice (ficatul are un rol important in procesul de coagulare).

Profilaxie:

Va trebui să se evite administrarea vitaminei K3 gravidelor (în ultima perioadă a sarcinii) şi nou-născuţilor cu boli hemoragice. Când terapia este imperioasă, se va recurge la doze foarte mici sau, şi mai bine, se va prefera vitamina K1 (fiind de origine vegetală, nu prezintă riscuri majore)…

După cum ați putut observa, vitamina K este una dintre cele mai importante vitamine necesare unei funcționări optime a organismului nostru. Pentru a o încorpora, respectiv a o asimila, tot ceea ce trebuie să facem este apelarea la un plan de viață sănătos, utilizând surse leguminoase. Vitamina K, repetăm, este absolut necesară organismului, fără a o putea neglija.

loading...