Glutenul: ai putea sa fii alergic? Glutenul este bun sau rau?


504

Glutenul este o proteina care se gaseste in grau, orz si secara. Pentru cei mai multi dintre noi, este nutritiv si digestiv, dar pentru unul din zece adulti, glutenul este o problema atat mentala, cat si intestinala.

Glutenul

Glutenul este o proteina controversata tocmai pentru faptul ca nu stim cum sa il percem: ca pe o substanta nutritiva pozitiva sau ca pe o chimicala daunatoare. Parerile nutritionistilor sunt impartite: unii recomanda excluderea oricarui produs care contine gluten din alimentatia zilnica, iar altii sugereaza ca produsele care contin gluten sunt o sursa importanta de fibre si carbohidrati buni.

Glutenul se gaseste in cereale, in pastele fainoase, in foietaje, in paine si in multe alte asemenea alimente populare. Rolul fundamental al glutenului este legarea si mentinerea compozitiei din care este facut produsul. Spre exemplu, in cazul painii glutenul face ca aluatul sa creasca repede, sa fie pufos, elastic si usor lipicios.

Problemele cu glutenul sunt destul de des intalnite. Asta pentru ca oamenii sunt oarecum constienti de aceste probleme si deoarece painea se face diferit in ziua de azi. Painile facute in casa necesita timp pentru a creste, proces care mai distruge din gluten. In brutariile moderne, painea creste foarte repede. De asemenea, companiile alimentare experimenteaza cu varietati noi de cereale care pot contine mai mult gluten.

Pana de curand, medicii nu credeau ca graul dintr-o felie de paine sau o portie de paste poate face rau multor oameni. Acum lucrurile nu mai stau la fel. Acum stim ca problemele legate de gluten sunt destul de comune. Stim, de asemenea, ce alimente putem sa consumam.

Iata ce trebuie sa stim despre gluten

Boala Celiac
Aceasta boala afecteaza cam 1% din populatie. Pentru acesti oameni, alimentele cu gluten pot da dureri abdominale, diaree, balonare, scadere in greutate, oboseala, iritabilitate, depresie si dificultati in gandire.

Aceasta afectiune are legatura cu asimilarea nutrientilor de catre tractul digestiv si poate duce la anemie sau chiar la osteoporoza. Poate suna infricosator, dar aceasta boala este controlabila si vindecabila cu o dieta fara gluten.

Pentru a diagnostica aceasta boala, medicul testeaza sangele pentru a descoperi anticorpi care marcheaza prezenta acestei afectiuni. Se face, de asemenea, o biopsie a intestinului subtire pentru a se detecta o eventuala problema a tractului digestiv. In mod normal, intestinul are un strat interior de villi, o protectie microscopica ce absoarbe nutrientii din mancare. Cand ai boala Celiac, stratul de villi dispare si o suprafata plata ii ia locul.

Daca ai boala Celiac, trebuie sa eviti mancarurile cu gluten toata viata.

Ce este intoleranta la gluten?

Unele persoane nu agreeaza glutenul si pot manifesta reactii alergice severe atunci cand consuma un aliment care contine gluten. Fenomenul intolerantei la gluten a inceput sa ia amploare in ultimii ani, mai ales in randul copiilor si al adolescentilor. De asemenea, foarte multe cazuri ale intolerantei la gluten au fost semnalate in randul bebelusilor care abia au implinit doi ani.

Intoleranta la gluten apare atunci cand organismul vostru percepe glutenul ca pe un „obiect strain” si manifesta in mod automat respingere fata de acesta. De cele mai multe ori, intoleranta la gluten are efecte la nivelul tractului digestiv, dar exista o serie de simptome ceva mai complexe:

  • Dureri abdominale;
  • Disconfort al tranzitului intestinal;
  • Roseata si mancarimi ale pielii;
  • Dureri de cap;
  • Deficiente de atentie si de concentrare.

Odata ce constientizati ca va confruntati cu intoleranta la gluten, evitati sa consumati orice aliment ar putea avea acest compus si mergeti la medic. In caz contrar, aceste simptome s-ar putea agrava si ar putea provoca afectiuni mai serioase. Intoleranta la gluten nu poate fi tratata intru totul, dar poate fi foarte bine tinuta sub cotrol.

Alimente bogate in gluten

  • Cereale – desi sunt o sursa extraordinara de fibre, cerealele contin o cantitate semnificativa de gluten. Graul, ovazul sau secara sunt cateva dintre cerealele foarte recomandate in diete, dar care contin gluten in cantitati generoase. Atentie, nu toate cerealele contin gluten. Exista, deci, sortimente de cereale fara gluten, foarte potrivite pentru consum.
  • Painea – foarte multe persoane consuma paine la aproape toate mesele pentru a intari senzatia de satietate. Painea, fie alba, simpla, fie integrala sau cu tot felul de seminte, este foarte bogata in gluten, acesta fiind si elementul pentru care se recomanda sa evitati consumul de paine in cadrul unui regim de slabire.
  • Produse de panificatie – foietajele, strudelele sau alte asemenea specialitati de panificatie sunt cunoscute pentru continutul de gluten si pentru usurinta cu care grasimile din acestea sunt asimilate de catre organism.
  • Bere – pentru ca ingredientul care sta la baza fabricarii berii este meiul, aceasta bautura alcoolica si acidulata are un continut ridicat de gluten. Consumul ridicat de bere poate provoca balonari si chiar poate favoriza depunerile de grasimi.

Alimente care nu contin gluten

  • Orez – chiar daca cele mai multe dintre cereale contin gluten, orezul nu se regaseste printre acestea. Asadar, daca vreti sa renuntati la gluten sau daca va confruntati cu intoleranta la acesta, dar vreti totusi sa consumati cereale, orezul este alegerea potrivita.
  • Porumb – la fel ca si in cazul orezului, porumbul este o cereala care nu contine gluten. Malaiul obtinut din porumb este o faina care nu contine gluten, astfel ca poate fi consumata cu usurinta si in cantitati generoase.
  • Seminte – semintele de in, de chia sau de quinoa pot fi foarte buni inlocuitori ai cerealelor, dat fiind faptul ca acestea nu contin gluten.
  • Fructe si legume – atat proaspete, cat si congelate, crude sau gatite termic, legumele si fructele nu contin gluten. In schimb, acestea contin o multime de vitamine, minerale si antioxidanti. De asemenea, plantele verzi care se pot consuma ca atare sau infuzate sunt lipsite de gluten (marar, patrunjel, rozmarin, leustean, cimbru si altele asemenea). Si fasolea, mazarea, lintea sau nautul sunt alimente care nu contin gluten.
  • Carne – desi unele sortimente de carne pot fi foarte bogate in grasimi, toate sunt lipsite de gluten. Daca aveti intoleranta la gluten, pueti consuma carne slaba, aceasta asigurandu-va necesarul zilnic de proteine.
  • Soia – un foarte bun inlocuitor al carnii, soia este un aliment care nu contine gluten. Nu acelasi lucru se poate spune si despre sosurile de soia din comert, caci acestea au in compozitia lor gluten in cantitati semnificative.

Glutenul – efecte negative

Atat pentru persoanele care au intoleranta la gluten, cat si pentru cele care il agreaza, acest compus poate manifesta o serie de efecte negative asupra organismului. Cele mai multe dintre acestea sunt minore si se rezuma doar la un oarecare disconfort, dar exista si efecte negative care evolueaza in afectiuni serioase.

  • Migrene – consumul de gluten in cantitati medii poate provoca dureri de cap frecvente. Daca vreti sa scapati de migrene, este indicat sa renuntati, cel putin pentru o perioada, la gluten. Evitati painea, graul si alte asemenea alimente. Daca migrenele nu dispar se recomanda sa cereti parerea medicului.
  • Probleme de digestie – este posibil ca prea mult gluten sa afecteze buna functionare a sistemului digestiv. De fapt, acest compus va deteriora unele dintre enzimele esentiale digestiei, in acest fel ingreunand procesul de digerare a alimentelor.
  • Dureri la nivelul sistemului osos – daca resimtiti dureri la nivelul articulatiilor, coloanei vertebrale sau al oricarui alt os cauza poate fi consumul ridicat de gluten. Incercati sa stopati acest obicei si sa consumati multe legume proaspete, dar si alimente bogate in calciu.
  • Stari de oboseala – moleseala, oboseala, deficitul de atentie si lipsa de concentrare pot fi si ele efecte ale consumului de gluten. Daca aceste stari persista, intrerupeti oric fel de contact cu glutenul.
  • Afectiuni ale intestinelor – glutenul poate actiona negativ si asupra intestinelor, facand ca peretii acestora sa se subtie si sa devina mai permeabili. Acest efect al glutenului poate evolua in forme grave de boli intestinale.
  • Afectiuni ale sistemului imunitar – glutenul poate slabi imunitatea organismului si poate afecta rezistenta la microbi si virusi. Daca va imbolnaviti usor, daca nu sunteti imuni la boli contagioase si daca aveti o stare de sanatate subreda in acest sens, este bine sa tineti o cura fara gluten pentru circa 14 zile.

Sensibilitate la gluten

Unii oameni experimenteaza simptome similare celor care apar in cazul bolii Celiac, dar testele lor de sange nu arata anticorpi, iar biopsiile sunt normale. Nu exista un anume test pentru a depista sensibilitatea la gluten, dar poti evita produsele cu gluten. Daca simptomele dispar, inseamna ca suferi de sensibilitate la gluten. 7% din populatie sufera de sensibilitate la gluten.

Prietenii glutenului

Cam 90% din populatie nu are nicio problema cu glutenul. Cei mai multi oameni pot manca paine, paste, covrigi si alte produse cu gluten si nu au niciun simptom. Asadar, nu ai de ce sa eviti aceste produse.

Cativa oameni reactioneaza la grau, dar nu si la alte cereale. Problema lor poate fi o alergie la un compus din grau, nu la gluten.

Cum sa renunti la gluten?

Daca ai de gand sa alegi o dieta fara gluten, trebuie sa stii ca trebuie sa eviti trei cereale: graul, orzul si secara. Poti consuma fara probleme orez, porumb, mei, quinoa si hrisca, deoarece acestea nu contin gluten. Poti sa consumi si legume, fructe, fasole etc.

Problema este ca in multe produse exista urme de grau, orz si secara: in sosul de soia, in bere si in multe alte mancaruri. Asa ca trebuie sa citesti cu atentie etichetele produselor.

Vei incepe sa savurezi mancarurile simple, neprocesate. Astfel, vei ajunge sa savurezi o portie de orez, morcovi, mere sau portocale. Aceste produse cu un singur ingredient sunt, evident, fara gluten. O cina semipreparata sau o supa la conserva pot crea complicatii, asa ca trebuie sa citesti cu atentie etichetele.

Terciurile nu contin de obicei gluten, asa ca te poti de bucura de ele la micul dejun. Totusi, uneori pot contine urme de grau. Pentru a evita astfel de probleme, multe firme au creat conditiile propice pentru ca produsele lor sa fie sigure.
Mancatul in oras poate fi o problema. Nu stim ce contin toate alimentele. Restaurantele cu specific mexican sau indian nu au astfel de probleme pentru ca, de cele mai multe ori, in astfel de locuri de servesc mancaruri fara gluten…

loading...