6 motive ca să renunți la zahăr

327

Motive ca să renunți la zahăr se găsesc la tot pasul, mai ales că efectele negative ale acestuia sunt foarte populare.

motive ca să renunți la zahăr

Zahărul este un compus dulce care să găsește în foarte multe produse alimentare, cu precădere în dulciuri din comerț și în băuturi acidulate. Deși are o mulțime de contraindicații, zahărul poate fi și un aliment benefic organismului, dacă este consumat în cantitățile potrivite.

Motivele ca să renunți la zahăr sunt invocate în foarte multe diete, mai ales pentru că este dovedit faptul că un consum mare de zahăr poate provoca fluctuații serioase de greutate. În general, alimentele bogate în zahăr sunt și bogate în grăsimi, acestea fiind propuse de nutriționiști pentru excluderea din alimentație.

Îți plac dulciurile și visezi noaptea prăjituri? Nu te poți abține când vezi o ciocolată? Înseamnă că zahărul te-a prins în mrejele lui delicioase. Am întrebat specialiștii dacă efectele consumului de zahăr sunt chiar atât de nocive pe cât se spune și cum îl poți elimina inteligent.

motive ca să renunți la zahăr

Tipuri de zahăr

Există tipuri de zahăr mai sănătoase, recomandate pentru consum și tipuri de zahăr foarte nocive pe care este bine să le eviți. Motivele pentru care trebuie să renunți la zahăr au ca fundament și proveniența sortimentelor de zahăr, mai ales că unele dintre efectele acestora sunt uimitoare. Iată ce tipuri de zahăr există:

  • Zahăr tos – este tipul de zahăr cel mai comun și cel mai nociv pentru sănătatea organismului uman. Acesta se găsește în comerț la prețuri foarte accesibile întocmai pentru că nu este un zahăr de bună calitate. Principalul efect al zahărului tos este îndulcirea altor alimente. Acest tip de zahăr are un impact puternic asupra organismului și poate fi un factor decisiv în declanșarea unor boli grave.
  • Zahăr brun – este un sortiment de zahăr mult mai indicat pentru consum din două motive fundamentale: conținutul nutritiv și aroma deosebită. Zahărul brun este un zahăr nerafinat, care păstrează intacte mineralele și vitaminele. De asemenea, zahărul brun are o aromă deosebită, ușor caramelizată.
  • Zahăr vanilinat – este un zahăr procesat chimic, cu multe adaosuri nesănătoase, printre care și potențiatorii de aromă. Acest tip de zahăr este destinat exclusiv deserturilor datorită gustului foarte dulce și foarte intens. Aroma de vanilie este una artificială, fapt pentru care se recomandă evitarea acestui sortiment de zahăr.
  • Zahăr pudră – este un tip de zahăr foarte fin, care se dizolvă cu rapiditate. De asemenea, acest zahăr este foarte rafinat, iar procedeele prin care este obținut îl fac dăunător pentru consum.
  • Zahăr din trestie de zahăr – acest tip de zahăr este cel mai puțin rafinat, fiind obținut exclusiv din trestie de zahăr. Dintre toate sortimentele de zahăr, cel din trestie este cel mai natural posibil, fapt pentru care poate avea un preț mai mare.
  • Adaugă colăcei abdomenului

După ani şi ani în care nutriţioniştii au spus că numărul de calorii este tot ceea ce contează, acum ei recunosc că şi ceea ce mănânci are un rol important. Dulciurile au un conţinut caloric ridicat, stimulează secretia de insulină rapid, ceea ce duce în scurt timp la hipoglicemie, adică la senzaţia de foame şi, din nou, poftă de dulce.

Şi mai înspăimântător: surplusul de fructoză duce în timp la creşterea stratului de grăsime de pe abdomen, cel mai rău loc de depunere, dacă ne gândim în termeni de riscuri pentru sănătate.

De ce e atât de rău zahărul?

  • Te îmbătrânește

Zahărul în exces duce la formarea unor compuşi chimici (în engleză Advanced Glycation End-products) care pot cauza riduri premature, spune medicul Mark Hyman, autorul cărţii „The Blood Sugar Solution”.

Redu consumul de zahăr din alimentaţie, dar nu te zgârci să foloseşti produsele cosmetice care îl conţin. Zahărul, din acest punct de vedere, este un bun exfoliant, care îndepărtează celulele moarte, lăsând pielea catifelată.

  • Îți dă amețeli

Pe moment, îţi oferă puţină energie, însă la ceva timp după ce le-ai mâncat, produsele cu un conţinut ridicat de zahăr te fac să te simţi obosită şi mai stoarsă de energie decât înainte, spune nutriţionistul din New York, Keri Glassman. Prin contrast, mesele cu o balanţă echilibrată de fibre, grăsime şi proteine pot tempera pofta de dulce care îţi oferă adesea o stare asemănătoare mahmurelii.

Ca să renunți la zahăr poți consulta una dintre listele lungi întocmite de către medicii nutriționiști sau te poți ghida după aceste trei motive principale care te vor lămuri. Medicii mizează pe pericolul de îmbolnăvire atunci când vine vorba de excluderea zahărului din alimentație, fapt ce poate alarma mai multe persoane, printre care și mulți părinți. Important este ca zahărul să fie exclus treptat din alimentație sau să fie consumat în cantități foarte mici.

  • Sănătatea – medical vorbind, zahărul este un aliment nociv pentru că un consum în exces poate provoca boli foarte serioase ca diabetul sau obezitatea. De asemenea, zahărul influențează și funcționarea sistemelor nervos și circulator, are un efect negativ asupra cardiacilor și poate dăuna procesului de creștere și dezvoltare la copii. După pragul de vârstă de 50 de ani, zahărul trebuie exclus din alimentație, pentru că poate provoca apariția mai multor afecțiuni la nivelul oaselor, iar acestea nu se vor mai reface. Consumul de zahăr poate produce dezechilibre semnificative ale stării de sănătate, acesta fiind un motiv solid pentru care să renunți la zahăr.

 

  • Greutatea – un alt motiv pentru care trebuie să renunți la zahăr este acela al greutății corporale. În general, consumul de zahăr destabilizează indicele de masă corporală și produce oscilații foarte mari ale numărului de kilograme. Dacă țineți la silueta voastră, este indicat să renunțați treptat la zahăr. Acest aliment intensifică depunerile de grăsime, favorizează depunerea reziduurilor și încetinește procesul de ardere a caloriilor. De asemenea, consumul mare de zahăr încetinește digestia, favorizând depunerea surplusului de kilograme. Chiar dacă nu ții un regim de slăbire, este indicat să reduci semnificativ consumul de zahăr, pentru că în acest fel vei putea să îți ții sub control greutatea.

 

  • Psihicul – sănătatea emoționalaă poate fi puternic influențată de consumul de zahăr. Este deja cunoscut faptul că zahărul este un factor decisiv în apariția instabilității emoționale și a bolilor psihice. Cele mai multe depresii și nevroze apar pe fondul alimentației necorespunzătoare bazate pe alimente nocive, iar zahărul este unul dintre acestea. Funcționarea în parametrii optimi la nivel psihologic poate fi denaturată de prezența obsesivă a zahărului în dietă. De asemenea, zahărul poate crea grave probleme de concentrare, dar și o rezistență scăzută la factori de stres.

Cum te vei simți dacă renunți la zahăr?

Renunțarea la zahăr se face treptat, prin diminuarea cantității consumate. Este adevărat că această renunțare trebuie atent monitorizată, căci este foarte posibil să se facă greșeli ce țin de cantitatea și sortimentul de zahăr. După ce se produce renunțarea la zahăr vor apărea mai multe efecte benefice ușor de sesizat:

  • Optimizarea tractului digestiv – primele îmbunătățiri se vor resimți la nivelul aparatului digestiv, deoarece acesta va funcționa mult mai bine fără zaharurile în exces. Digestia se va produce corespunzător, iar organismul va asimila cu precădere nutrienții buni.
  • Sistemul nervos – eliminarea zahărului din alimentație este foarte benefică pentru activitatea sistemului nervos, dar și pentru sănătatea psihică. Deficitul de atenție și de concentrare va fi remediat, la fel și stările de nervozitate, de anxietate sau depresiile.
  • Circulația sângelui – zahărul are un efect negativ asupra consistenței sângelui, dar și asupra vaselor circulatorii. Renunțarea la acest aliment va fluidiza circulația sângelui, diminuând presiunea de la nivelul vaselor de sânge.
  • Greutatea – lupta cu kilogramele poate fi ușurată prin renunțarea la zahăr. Îmbunătățirile de la nivelul metabolismului sunt printre cele mai vizibile. Kilogramele în plus sunt topite mai rapid dacă din regimul alimentar este exclus zahărul, căci în acest fel arderile se vor intensifica, iar scăderea în greutate se va produce într-un timp scurt…
  • Aspect fizic – renunțarea la zahăr este utilă și în dobândirea unui tonus nou, a unui aspect plăcut și sănătos. Îmbunătățirile de ordin estetic se vor vedea la nivelul pielii, al tenului și al părului. Pielea va avea o nuanță uniformă, iar firul de păr va fi mai rezistent.