Dieta cu orez este considerata cea mai eficienta din lume

1152

Dieta cu orez este o alternativa accesibila pentru regimurile complexe, caci are la baza un ingredient foarte uzual: bogat în carbohidrati si proteine, orezul este o cereala care poate ajuta la slabire, atat timp cat este consumat corespunzator.

Dieta cu orez poate produce efectul invers, si anume de ingrasare, daca orezul este consumat in mod gresit.

Pentru ca efectele dietei cu orez sa fie maxime, trebuie sa stii sa folosesti toti nutrientii buni din aceasta cereala. De asemenea, cantitatea este foarte importanta, caci orezul trebuie consumat in cantitati rezonabile, astfel incat sa nu devina un aliment agresor al organismului.

Dieta cu orez exista din anul 1939, iar din 2006 a fost readusa in prim-plan, capatand o atentie deosebita si popularitate in intreaga lume, prin aparitia unei carti de specialitate despre aceasta. Este considerata a fi una dintre cele mai eficiente cure din lume, cu ajutorul careia se pot pierde in greutate intre  9-13 kg, sub atenta supraveghere a medicului de familie. In ce consta cu exactitate, iti prezentam pe larg in acest articol.

Dieta cu orez

Dieta cu orez a fost dezvoltata de catre specialistii de la Universitatea Duke din SUA, pentru a ajuta in tratamentele contra unor boli cronice precum obezitatea, bolile de inima, hipertensiunea si diabetul. Desi se numeste astfel, dieta cu orez nu se bazeaza doar pe orez. Te ajuta sa slabesti prin reducerea numarului de calorii, sodiu, grasimi, zahar, proteine si prin detoxifierea organismului, fara a te infometa. Prin aceasta cura, schimbarile ritmului de viata se vor petrece nu doar pe planul fizic, ci si din punctul de vedere emotional si spiritual. Iti poti face un jurnal pentru a nota observatiile cu privire la alimentatie; te ajuta si meditatia (yoga) in vederea echilibrului emotional si a felului in care faci fata stresului. Pe langa dieta cu orez, este necesar si sportul.

Tipuri de orez

Daca vrei sa incepi sa tii dieta cu orez, este indicat sa cunosti tipurile de orez si beneficiile lor. Toate tipurile de orez au un continut nutritiv diferit si un aport caloric mai semnificativ sau mai redus. In dieta cu orez puteti consuma ce tip de orez va este pe plac, cu conditia de a controla cu atentie cantitatea. Spre exemplu, daca tineti dieta cu orez alb va trebui sa mancati mai putin comparativ cu o dieta cu orez negru. Pentru a clarifica aceste lucruri, iata care sunt tipurile de orez bune pentru consum:

  • Orez alb – este cel mai uzual tip de orez, fiind folosit in foarte multe retete. Desi are un aport mare de calorii, de circa 350 kilocalorii per suta de grame, acest tip de orez poate fi consumat in cadrul dietei cu orez. Se recomanda un consum de maximum 30 de grame de orez pe zi, fiert si scurs de excesul de amidon. De asemenea, se recomanda ca orezul alb sa fie consumat doar in combinatii de legume, si nu cu alte alimente bogate in carbohidrati, proteine sau grasimi.
  • Orez rosu – un tip de orez destul de rar intalnit in bucataria romaneasca este orezul rosu. Acesta sta la baza prepararii mai multor specialitati culinare asiatice si este un sortiment de orez foarte potrivit pentru diete. Orezul rosu stimuleaza arderile si ajuta la prevenirea anumitor boli datorita continutului mare de mangan si magneziu. Proteinele benefice din orezul rosu confera si mentin senzatia de satietate, fapt pentru care se recomanda un consum de 50 de grame zilnic.
  • Orez brun – spre deosebire de orezul alb, orezul brun este o sursa importanta de minerale si proteine esentiale. Acest tip de orez este perfect pentru o dieta de slabire, mai ales ca are un aport de calorii mult mai redus, de doar 110 kilocalorii pentru fiecare suta de grame. Astfel, in dieta pe baza de orez cel brun este foarte potrivit datorita continutului lui nutritiv care nu sufera modificari prin procesare. Orezul brun este un orez nerafinat, foarte natural si poate fi consumat in cantitati de circa 45 de grame pe zi.
  • Orez salbatic – desi nu reprezinta un orez autentic, semintele unei plante de apa pot fi foarte bine folosite in cadrul dietei pe baza de orez. Foarte aromat si cu un aspect deosebit, orezul salbatic este o specialitate culinara foarte benefica organismului uman. In cadrul dietei cu orez, cel salbatic este un izvor de vitamine si minerale, caci contine cantitati semnificative de fier, fosfor, potasiu, calciu, vitamina A si vitamina E. Pentru o dieta pe baza de orez corecta si eficienta se recomanda un consum semnificativ de orez salbatic, care poate depasi chiar 80 de grame pe zi.

Ce poti manca si ce nu este permis in dieta cu orez?

Deoarece dieta cu orez este una dificila, planul de meniuri este si el destul de restrictionat. Include fructe si legume proaspete, cereale integrale, carne slaba cu proteine si fasole cu un continut redus de sare. Sunt incluse si lactatele dietetice. Va trebui sa elimini dintr-odata caloriile, sarea, grasimile si zaharul. Este necesar si consultul medicului, ca in cazul fiecarei diete dificile, deoarece acest dieta cu orez nu ofera organismului proteinele de care are nevoie o persoana sanatoasa.

Indiferent de tipul si forma bobului sau (rotund sau lung), orezul este un aliment foarte util in dieta si are proprietati esentiale in ceea ce priveste stabilizarea numarului de kilograme.

Principiile dietei cu orez

Dieta cu orez este un tip de regim de slabire care necesita o atentie deosebita, caci greselile se pot face cu usurinta. Dieta cu orez are cateva principii care trebuie respectate, in caz contrar fiind afectate rezultatele dietei. Asadar, principiile de baza ale dietei cu orez sunt:

  • Cantitatea – aceasta poate varia considerabil in functie de tipul de orez pe care il alegi. Un orez cu un aport mic de calorii se va recomanda pentru un consum frecvent si intr-o cantitate mai mare. Tipurile de orez cu un aport mare de calorii se va consuma in cantitati cu mult mai mici.
  • Gatirea – orezul nu se poate consuma altfel decat gatit. In mod obisnuit, acesta se fierbe si se prepara in mai multe modalitati. In dieta cu orez este indicat sa fierbi orezul si apoi sa il asezonezi. Nu supune acelasi orez mai multor proceduri de gatire spre a obtine o savoare aparte, caci vei deteriora atat textura boabelor, cat si continutul nutritiv al acestora. Poti alege un orez prefiert pe care sa il gatesti ulterior sau sa il adaugi in mai multe feluri de mancare.
  • Combinarea – dieta cu orez nu inseamna un consum exclusiv de orez fiert. Este adevarat ca orezul este alimentul de baza al dietei, dar acesta se poate combina cu usurinta cu mai multe alimente. Combinatia ideala pentru dieta cu orez este aceea a orezului, indiferent de sortiment, cu legume. Orezul poate fi folosit si ca garnitura sau in salate, dar si in preparate mai deosebite, bune pentru dieta, ca sushi. De asemenea, pentru a fi consumat individual, orezul poate fi condimentat, cu turmeric, rozmarin, cimbru, sare si piper, sau servit cu sosurile adecvate, ca cel de soia, spre exemplu.
  • Mesele – orezul este un aliment care poate fi consumat foarte bine la toate mesele zilei, sub diferite forme. La micul dejun se poate opta pentru un orez cu lapte vegetal sau pentru o budinca de orez cu dulceata, la pranz, orezul este garnitura perfecta pentru o carne slaba ca cea de curcan sau de pui, iar la cina, un orez cu legume proaspete, trase la tigaie, poate fi masa perfecta inainte de somn. Daca respecti aceste indicatii, vei constata ca dieta cu orez este un regim de slabire foarte lejer.
  • Starea de sanatate – dieta cu orez nu este destinata oricarei persoane, mai ales ca sunt multi cei care isi doresc sa slabeasca, dar sufera de diferite afectiuni. Dieta cu orez implica o serie de restrictii destul de severe pe care o persona cu o stare de sanatate subreda nu si le poate insusi. Spre exemplu, dieta cu orez nu poate fi tinuta de catre cardiaci sau de catre persoane cu diferite afectiuni neurologice. In cazul persoanelor care se confrunta cu afectiuni ale aparatului digestiv, dieta cu orez poate fi tinuta doar sub stricta supraveghere a unui medic nutritionist sau gastroenterolog.

Dieta cu orez consta in doua faze:

1. Prima faza este destul de severa si necesita supraveghere medicala – nu se urmeaza fara indicatiile medicului, deoarece dureaza mult timp si se bazeaza in esenta pe un regim vegetarian cu un nivel scazut de calorii, care ajuta si in detoxifierea organismului. Aceasta faza consta in intregime in cereale si fructe; dureaza in functie de sfaturile medicului.

2. In partea a doua, se mareste meniul si se ridica numarul caloriilor asimilate. Poti manca o varietate de legume, fasole si alti carbohidrati pe langa fructe, cereale, carne slaba si lactate. Sunt trei mese pe zi si se mananca peste o data pe saptamana. Aceasta dieta limiteaza sarea, dar poti utiliza alte mirodenii pentru a da savoare mancarii, ca de exemplu verdeturi si condimente.

Dieta cu orez brun

In dieta cu orez se prepara toate mancarurile cu orez brun integral si nu se adauga sare. Nu te descuraja de faptul ca trebuie sa consumi orez in fiecare zi, deoarece este satios si te va face sa nu iti fie foame tot timpul. Poti varia meniul regimului insa trebuie sa fii atenta cu gramajul, ca sa nu abuzezi, daca vrei sa slabesti eficient.

Variante de meniuri pentru micul dejun in dieta cu orez:

1.

– o cana de orez brun, fiert

– o cana de fructe proaspete

– cafea sau ceai (neindulcite)

2.

– o cana de orez brun, fiert

– o jumatate de pepene galben

– o felie de paine din grau integral

– cafea sau ceai (neindulcite)

3.

– o cana de fulgi de ovaz

– trei prune fierte

– cafea sau ceai (neindulcite)

4.

– o cana de orez brun, fiert

– un pahar mic de suc de portocale

– 2 smochine sau prune

– cafea sau ceai (neindulcite)

5.

– o cana de orez brun, fiert

– o felie subtire de sunca prajita

– o jumatate de mar

– cafea sau ceai (neindulcite)

Variante de meniuri pentru pranz:

1.

– o cana de orez brun, fiert

– o cana mix de legume fierte

– o jumatate de cana branza cottage cu putine grasimi, pe o frunza de laptuca

– cafea sau ceai (neindulcite)

2.

– o cana de orez brun, fiert

– o cana de varza

– o cana de lapte degresat

3.

– o cana de orez brun, fiert

– branza cottage si salata de rosii (preparata dintr-o rosie, plus putin otet si verdeata)

– cafea sau ceai (neindulcite)

4.

– o cana de orez brun, fiert

– o cana de rosii fierte

– morcovi cruzi sau conopida

– un pahar de lapte degresat

5.

– o cana budinca de orez brun, fiert

– doua cani de salata (preparata din amestec de morcovi cu branza, castraveti, conopida, ridichi si rosii)

– morcovi cruzi sau conopida

– cafea, ceai (neindulcite) sau lapte degresat

Exemple de meniuri pentru cina:

1.

– o cana de orez fiert cu cimbru

– o portie friptura de piept de pui (85 g)

– o jumatate de cana de morcovi fierti

– o para proaspata

– cafea sau ceai (neindulcite)

2.

– o cana si jumatate de orez preparat cu doua felii de sunca, o jumatate de varza medie, taiata marunt; se acopera si se lasa 30 minute pe foc; se adauga un sfert de cana de orez prajit, o jumatate de lingurita de patrunjel, sare si piper dupa gust, se pune sos alb si se lasa pe foc timp de 15 minute)

–  doua bucati si jumatate de cotlet de porc

– o portocala

– cafea sau ceai (neindulcite)

3.

– o cana si jumatate de pui cu pilaf

– o rosie proaspata

– doua prune

– cafea sau ceai (neindulcite) ori lapte degresat

4.

– o cana si jumatate de pilaf rusesc

– un bol de salata care sa contina morcovi, varza, castraveti, conopida, ridichi si laptuca

– o jumatate  de cocktail de fructe proaspete (neindulcit)

5.

– 2/3 cana de orez fiert cu friptura de miel

– o cana de varza preparata

– o jumatate de pepene galben

– cafea sau ceai (neindulcite)

Concluzii:

Dieta cu orez este benefica in cazul tratamentelor contra diabetului si a hipertensiunii arteriale prin faptul ca nivelul mic al sodiului ajuta la scaderea presiunii sangelui si, deoarece impune un continut redus de grasimi, scade si colesterolul.

– Prin dieta cu orez se pierd intre 9 – 13 kg intr-o luna. Totusi, ar fi mai realistic iti stabilesti ca obiectiv sa slabesti intre 450 g – 900 g pe saptamana.

– Alimentele incluse in dieta cu orez nu sunt foarte scumpe si se pot gasi la orice supermarket insa retetele au nevoie de timp de preparare.

– Dieta cu orez merge adaptata si pentru persoanele vegetariene si vegane.

– In cazul in care esti alergica la gluten, trebuie sa verifici etichetele; orezul nu contine insa este posibil ca celelalte alimente sa il contina…

– Este necesar ca in dieta cu orez sa fie consultat medicul de familie.