Dieta Mayo originala – 1200 calorii pe zi ca sa slabesti sanatos

277

Dieta Mayo a fost dezvoltata oficial la clinica Mayo din Minnesota, SUA, si se concentreaza nu doar asupra a ceea ce mananci, ci si in privinta stilului de viata, a sanatatii in general. Dieta Mayo este diferita, deoarece propune un stil de viata sanatos pentru tot restul vietii, prin dezvoltarea unor obiceiuri noi si eliminarea celor daunatoare.

Dieta Mayo

Ce presupune dieta Mayo?

Planul dietei Mayo presupune inlaturarea obiceiurilor nesanatoase (de exemplu, mancatul in timp ce privesti la tv) si formarea unora sanatoase (precum activitatea fizica). Programul are doua faze: „Slabeste!” si „Traieste!”.

Faza 1: „Slabeste!” – Dureaza doua saptamani si declanseaza procesul de pierdere in greutate, intre 2.7 kg pana la 4.5 kg, intr-un mod sanatos. Pe durata acestei faze, te concentrezi asupra obiceiurilor de viata si inveti cum sa scapi de cele care iti fac rau si, in acelasi timp, sa capeti deprinderi noi, sanatoase; iata in ce consta:
• Consumarea unui mic dejun sanatos.
• Introducerea in alimentatie a cate 3 – 4 mese pe zi pe baza de legume si fructe.
• Consumul cerealelor integrale.
• Grasimi sanatoase, precum uleiul de masline si nucile.
• Mers pe jos sau exercitii ori miscare a cate cel putin 30 de minute pe zi.
• Gustarile sunt alcatuite strict din legume sau fructe.

Faza 2: „Traieste!” – Aici, inveti mai mult despre alegerile bune in privinta alimentelor, a marimilor portiilor, planul de meniu si cum sa iti mentii obiceiurile sanatoase deprinse in faza 1. Poti pierde in greutate aproximativ 450 g – 907 g pe saptamana, pana ajungi la greutatea dorita, dupa care continui sa iti mentii greutatea la care ai ajuns dupa slabire (variaza cu 0.5 – 1 kg) timp de o saptamana pana cand ajungi la kilogramele dorite. Continuand stilul de viata sanatos impus de dieta Mayo, poti sa te mentii pentru tot restul vietii la greutatea visata.
Faza 2 ofera „uneltele” pentru mentinerea obieciurilor sanatoase, printre care:
• Stabilirea obiectivului greutatii ideale.

• Intelegerea portiilor.
• Sa fii cat mai activa din punct de vedere fizic.
• Cantitatea de mancare pe care o consumi depinde de obiectivul caloriilor, care depinde de inaltimea si constitutia pe care le posezi.

Iata ce poti manca si ce nu in dieta Mayo

Baza alimentatiei propusa de dieta Mayo este piramida cu hrana sanatoasa care contine un numar mic de calorii intr-un volum mare de mancare, cu precadere fructe si legume. Alegerile sanatoase de alimente consumate in portii moderate reprezinta restul piramidei pana in varf. Dieta Mayo permite o multime de alimente din 6 grupuri:

1. Fructe;
2. Legume;
3. Cereale integrale;
4. Proteine din alimente slabe precum fasolea si pestele;
5. Grasimi nesaturate cum sunt cele gasite in uleiul de masline si nuci;
6. Dulciuri, in cantitati mici.

De asemenea, poti consuma si mancarea preferata, de exemplu, pizza sau placinta insa nu toata portia, si nici deodata. Nu este permis alcoolul in faza „Slabeste!”. Dupa incheierea acestei faze, poti consuma putin alcool – in medie, cam de 75 calorii pe zi.

Exemplu de meniu pentru cura Mayo (1200 calorii):

• Mic dejun:
– Omleta (1/2 cana inlocuitor de oua, cu ceapa taiata cubulete, rosii, ardei verzi si ciuperci)
– 1 felie de paine din faina integrala prajita, cu 1 lingura de margarina trans fara grasimi
– 1 portocala medie
– cafea sau ceai

• Pranz:
– 1/2  pita cu hummus, ardei rosii si verzi
– 1 cana de zmeura
– salata (castravete, rosii cherry, marar, cateva picaturi de otet, putina apa, ceai cu gheata sau alta bautura fara calorii)

• Gustare:
– 1 cana de iaurt grecesc fara grasimi
– 1 bautura fara calorii

• Cina:
– 85 g ton la gratar asezonat cu lamaie si piper
– ½ cana de paste din faina integrala perpelite cu 1 lingurita de ulei de masline, ceapa, telina si patrunjel
– broccoli prajit cu otet balsamic
– 1 cana de pepene proaspat
– apa, ceai sau o bautura fara calorii

Aspecte pro:

• Meniul este bazat pe cercetari stiintifice si este benefic pentru inima.
• Dieta Mayo este usor de inteles si implementat.
• Se slabeste rapid, iar motivatia este amplificata.

Aspecte contra:

• Faza 1, „Slabeste!”, este foarte restrictiva, de aceea multe femei considera ca este greu de urmat.
• Luatul mesei in oras ar putea fi o provocare.
• Permite doar legume si fructe pe post de gustari, iar pentru unele femei, poate fi dificil sa nu se abata de la meniu.

Alte informatii:
– In 2010, cercetatorii de la clinica Mayo au publicat si o carte in care explica in detaliu experientele si studiile efectuate pe baza acestei diete.
– Aceasta cura este in mare parte bazata pe dieta Mediterana si pe un stil de viata similar cu cel impus de aceea.
– Promoveaza activitatea fizica regulata si exercitiile, precum si alimentatia sanatoasa. Atunci cand esti activa, corpul tau foloseste energia si astfel se ard caloriile.
– Printre schimbarile benefice aduse de dieta Mayo si stilul de viata impus de aceasta, se pot reduce riscurile problemelor legate de inima, precum diabetul, bolile de inima, hipertensiunea, si cele de apnee in somn.
– Dieta Mayo presupune un nivel mediu de dificultate. Este flexibila si iti ofera o multime de posibilitati din care sa alegi. In privinta limitelor, specialistii de la clinica Mayo considera ca este bine sa nu exagerezi cu kilogramele pierdute, ci sa te incadrezi in cele potrivite cu inaltimea si constitutia ta, incat sa iti permiti ca din cand in cand, sa te mai si rasfeti.
– Vegetarienii, veganii, precum si persoanele care tin un regim fara sare sau fara grasimi, pot incerca fara probleme dieta Mayo.
– Aceasta dieta nu necesita costuri suplimentare sau alimente speciale, ci doar pe cele cumparate de obicei de la supermarket. Creatorii acestei cure considera ca este bine sa se faca o lista in prealabil, pentru a nu se omite nimic. In general, se prefera alimentele sanatoase, precum cele proaspete si lactatele.
– Metodele de gatit acceptate sunt coacerea, fierberea inabusita, arderea pe gratar, frigerea, ouale ochiuri, arderea, prajirea rapida, si prajirea prin agitare.
– In cazul in care nu poti face efort fizic sau suferi de vreo afectiune, discuta cu medicul de familie inainte de a urma programul acestei diete care implica si sport. Se recomanda cel putin 30 de minute pe zi de activitate fizica sau exercitii cu un grad de dificultate moderat spre intens, de exemplu pasul sprinten sau gradinaritul. Multe femei incep cu 5 – 10 minute de activitate fizica, iar apoi cresc gradual timpul fiecarei sesiuni, pentru a se adapta mai usor.