Ce trebuie sa mancam in timpul sarcinii

352

„Ce trebuie sa mancam in timpul sarcinii?” este una dintre cele mai frecvente intrebari pe care si le pune orice viitoare mamica.

Daca alimentatia joaca un rol foarte importat in viata noastra de zi cu zi, cand se instaleaza o sarcina acest aspect capata o importanta sporita. Alimentatia viitoarei mamici are un impact major asupra evolutiei sarcinii, dar si asupra dezvoltarii fatului.

Pentru acelea dintre voi care sunteti insarcinate si nu stiti ce ar trebui sa mancati de-a lungul celor noua luni, exista cateva sfaturi pentru o alimentatie corecta. In timpul sarcinii corpul uman are nevoie de un plus de vitamine si minerale care sa optimizeze atat starea mamei, cat si pe cea a bebelusului. De asemenea, in momentul in care aflati ca sunteti insarcinate trebuie sa renuntati la mai multe alimente care ii pot fi nocive fatului si care va pot afecta sarcina. O gravida trebuie sa aiba o alimentatie riguroasa, dar si un program pe masura pentru a evita eventualele complicatii.

In perioada sarcinii, femeia este rasfatata si nu mai are nicio interdictie la alimente, putand sa isi satisfaca toate poftele. Iata cateva reguli pe care va trebui sa le stii daca esti insarcinata:

Ce trebuie sa mancam in timpul sarcinii

-cel mai important aliment care trebuie consumat este laptele, iar trei cani pe zi pot face minuni;
-nu trebuie sa lipseasca mineralele, vitaminele si fibrele care se regasesc in paine; integrala, cereale, legume si fructe proaspete;
-sapte pahare de lichide pentru evitarea constipatiei;
-evitarea alcoolului;
-cafeaua cu moderatie (nu mai mult de 200 de ml in fiecare zi);
-nu exista niciun studiu care sa demonstreze ca fatul este afectat de zaharina;
-mesele mici si dese evita arsurile la stomac.

Alimente de baza pentru perioada sarcinii

  • Consumati multe alimente proaspete – daca sunteti insarcinate, este bine sa evitati alimentele congelate sau semipreparatele. Consumati alimente cat mai proaspete, fie ca este vorba de fructe, legume sau mancare gatita. Evitati, pe cat posibil, conservele și alte alimente care ar putea contine conservanti sau cantitati mari de sare.
  • Legumele sunt un aliment de baza – cand se instaleaza o sarcina, vitaminele, mineralele si toate substantele nutritive din legume sunt vitale pentru bebelus. Acesta va creste si se va dezvolta corespunzator daca mama consuma in timpul sarcinii multe legume. Este bine ca acestea sa fie consumate preponderent crude, dar le puteti sota in putin ulei de masline sau le puteti gati si ulterior consuma ca pe o garnitura.
  • Consumati multe fructe – pe langa faptul ca pot fi un inlocuitor excelent al dulciurilor si zaharurilor, fructele sunt o sursa importanta de vitamine. Chiar si fructoza este o substanta nutritiva de mare folos pe perioada sarcinii. Consumati, deci, multe fructe sau chiar salate din acestea. Unul dintre beneficiile fundamentale ale consumului de fructe pe perioada sarcinii se reflecta la nivelul starii generale a mamei: aceasta va fi mai energica, mai binedispusa și mai optimista.
  • Aveti nevoie de proteine – pentru o alimentatie corecta pe perioada sarcinii este bine sa va asigurati ca in dieta voastra va bucurati si de multe proteine. Acestea au un rol esential in cresterea bebelusului. Puteti obtine proteinele necesare din carne de pui sau curcan, din carne de vita sau din branzeturi. Si pestele este o sursa bogata de proteine si antioxidanti, asa ca este bine sa il consumati de doua-trei ori pe saptamana. Evitati carnea de porc si alte grasimi care se digera greu.
  • Cereale și paine integrala – in timpul sarcinii aveti nevoie de fibre, iar cea mai bogata astfel de sursa o reprezinta cerealele integrale. Cerealele sunt un aliment de baza pe perioada sarcinii, asa ca se recomanda un consum frecvent, mai ales la micul dejun. Painea nu trebuie exclusa din meniul unei gravide, dimpotriva, aceasta este un aliment de baza pentru perioada sarcinii. Painea integrala, cu seminte sau cu tarate sunt cateva sortimente de paine care trebuie consumate frecvent de-a lungul celor noua luni.
  • Lactatele ajuta la crestere – desi nu este obligatoriu, puteti consuma lactatele degresate pentru a evita un surplus de kilograme. Beți mult lapte, consumati iaurt si branzeturi. Iaurtul grecesc si specialitatile din branza de capra sunt ideale pentru gravidele pofticioase care nu vor sa se ingrase prea mult. De asemenea, lactatele sunt bogate in calciu si vor ajuta la dezvoltarea normala a fatului, mai ales in ceea ce priveste sistemul osos.

Nu te ajuta de sarcina pentru a manca

Cea mai critica perioada pentru dezvoltarea fatului este la doua saptamani dupa ce a avut loc fertilizarea, iar la opt saptamani embrionul are sistemul nervos dezvoltat complet, adica este format sistemul digestiv, ii bate inima, iar trasaturile faciale sunt definite. Nu trebuie sa te agati de faptul ca esti insarcinata ca sa iti satisfaci toate poftele in materie de alimente, ci trebuie sa fii atenta ca greutatea sa fie ideala pentru perioada in care a ajuns sarcina ta.

Alimente interzise in timpul sarcinii

  • Grasimi vegetale – uleiurile si grasimile vegetale obtinute chimic trebuie excluse din dieta unei femei insarcinate. Acestea intensifica depunerile de grasime, iar reziduurile pot afecta fatul. Cresterea bebelusului ar putea fi ingreunata, iar nivelul de disconfort de la nivelul pantecelui ar putea creste considerabil.
  • Dulciuri – referindu-ne strict la dulciurile din comert, acestea trebuie evitate cat de mult posibil. Continutul de chimicale si coloranti artificiali fac ca dulciurile sa fie nocive pentru bebelus. Acestea trebuie evitate si pentru numarul mare de calorii.
  • Prajeli – pe perioada sarcinii evitati sa consumati prajeli sau alimente gatite termic cu mult ulei. Acestea au tendinta de a va incetini metabolismul si de a favoriza depunerea grasimilor in exces. In ceea ce priveste fatul, evolutia lui poate fi afectata de cosumul de mancaruri de tip fast-food, gatite termic la temperaturi foarte ridicate, in cantitati uriase de ulei.
  • Cafea – in perioada sarcinii este indicat sa renuntati la consumul de cafea. Daca sunteti o mare iubitoare a cafelei puteti consuma cafea decofeinizata cel mult de trei ori pe saptamana. Se recomanda sa inlocuiti cafeaua cu ceaiuri din plante, dar nu cu ceai negru, caci acesta are efecte destul de puternice. Ceaiul de tei sau cel de sunatoare sunt ideale pentru femeile insarcinate. De asemenea, in ceasca cu ceai puteti adauga cateva feliute de citrice pentru un plus de savoare si un efect revitalizant mai pronuntat.
  • Alcool – evitati consumul de alcool pe intreaga perioada a sarcinii, dar si ulterior, cand veti alapta. Consumul de alcool poate avea efecte deosebit de grave asupra fatului si asupra sarcinii per ansamblu. Chiar si gravida poate suferi diferite afectiuni cauzate de consumul de alcool.
  • Tutun – daca sunteti fumatoare, trebuie sa stopati acest obicei imediat ce aflati ca sunteti insarcinata. Fumatul este un factor de risc pentru sarcina si pentru evolutia bebelusului. Nu fumati absolut deloc pe perioada sarcinii si evitati sa fumati pasiv, adica sa stati in preajma unor fumatori.

Cum sa cresti in greutate in timpul sarcinii:

O femeie cu o greutate normala ar trebui sa aiba cu 10, 15 kilograme mai mult in timpul sarcinii, cu alte cuvinte 1,5 kilograme in timpul primului trimestru si, dupa aceea, cate 500 de grame in fiecare saptamana pana cand are loc termenul. Se recomanda suplimentele de vitamine si minerale, adica acid folic, calciu, fier, magneziu, sodiu, iod si vitamina B6, pentru ca au un efect benefic si este important sa se consume inca din prima zi a sarcinii.

Cum ne satisfacem poftele alimentare pe perioada sarcinii?

Stim prea bine ca poftele alimentare pe perioada sarcinii sunt dintre cele mai bogate in calorii si survin la cele mai nepotrivite ore ale noptii, de obicei. Este adevarat ca perioada sarcinii este aceea in care femeile isi pot satisface poftele fara a se gandi la dieta, dar este indicat sa nu faceti excese. Poftele sunt semnale ale organismului prin care acesta transmite de ce are nevoie pentru a functiona in parametrii optimi, scopul fiind acela de a mentine integritatea sarcinii. Cand aveti pofte, dragi viitoare mamici, tineti cont de:

  • Cantitate – poftele trec dupa ce consumati o cantitate mica din alimentul la care ati poftit. Astfel, daca poftiti la ceva bogat in calorii, care v-ar putea afecta greutatea si care ar putea fi un factor deranjant pentru sarcina, consumati o cantitate mica din alimentul respectiv.
  • Calitate – consumati alimente de foarte buna calitate atunci cand poftiti. Asigurati-va ca nu ingerati E-uri si chimicale sau alte substante nocive organismului vostru…

Nu uita de sport

Exercitiile fizice joaca un rol foarte important pe parcursul unei sarcini. Daca esti insarcinata, nu inseamna ca esti scutita de acest lucru, ci se recomanda o ora de trei ori pe saptamana, pentru ca va avea preveni diabetul, va reduce stresul si va usura sarcina. Se recomanda cel mai mult mersul pe jos, alergarea usoara, bicicleta, camera si inotul.