Dieta sanatoasa pentru sarcina sanatoasa

500

Dieta sanatoasa pentru sarcina este una destul de variata, mai ales ca aceasta implica atat anumite interdictii, cat si mai multe permisiuni sau adaosuri.

Dieta-sanatoasa-pentru-sarcina

Alimentatia in timpul sarcinii, dar si pe perioada alaptarii trebuie sa fie atent monitorizata, acest lucru fiind foarte important pentru sanatatea mamei si, mai ales, a fatului.

Cresterea si dezvoltarea fatului sunt puternic influentate de dieta tinuta de mama in timpul sarcinii. Dieta sanatoasa pentru sarcina trebuie sa fie alcatuita cu precadere din alimente proaspete, bogate in vitamine si tot felul de nutrienti esentiali. Pe perioada sarcinii, fatul are nevoie de cat mai multe substante hranitoare. Acestea nu trebuie confundate cu alimentele grase, extrem de satioase, ci este necesar ca gravida sa se rezume la alimente proaspete, naturale si sanatoase.

Daca se creste foarte mult in greutate in timpul sarcinii, acest lucru poate pune in pericol sanatatea bebelusului, pentru ca acesta va fi mai predispus la boli de inima.

Dietă

Cercetatorii recomanda ca femeile cu greutate normala sa nu se ingrase mai mult de 15 kilograme in timpul sarcinii, iar femeile supraponderale sa nu depaseasca mai mult de zece kilograme. Conform studiilor, daca se depasesc aceste limite stabilite, copiii, cand ajung la varsta de opt ani, au o greutate mai mare decat normala.

De asemenea, trebuie sa se atraga atentia asupra faptului ca nu conteaza cantitatea de mancare care se consuma in timpul sarcinii, ci calitatea ei. Va trebui sa mananci normal, iar alimentele consumate sa fie sanatoase.

Alimentatia este esentiala pentru mentinerea sanatatii mamei, dar si a fatului. Din dieta sanatoasa pentru sarcina nu trebuie sa lipseasca fructele, legumele, carnea slaba (mai ales cea rosie), cerealele sau lactatele. In plus, se recomanda alimente care au in compozitie o cantitate scazute de sare, dar si putine grasimi si prajeli.

Dieta sanatoasa pentru sarcina trebuie aiba mai multe substante nutritive cum sunt: acidul folic, seleniul, iodul, betacarotenul, zincul, magneziul, potasiul, cuprul, fierul, calciul, proteinenele, vitaminele B si C. In prima parte a sarcinii, vor fi necesare doar 150 de calorii suplimentare in fiecare zi, iar in cea de a doua parte, acestea vor creste pana la 300 de calorii pe zi.

In perioada sarcinii, alimentatia este importanta si trebuie sa se evite produsele de tip fast-food, cele de cofetarie sau patiserie ori alte alimente ce contin E-uri, precum mezelurile. Pe langa acestea, trebuie sa se evite si bauturile alcoolice, tutunul, alimentele prajite, cafeaua si sarea in exces, grasimile.

Principii generale in dieta sanatoasa pentru sarcina

  • Regim alimentar echilibrat – echilibrul este caracteristica principala a dietei santoase pentru sarcina. O gravida nu trebuie sa faca excese alimentare, si nici abstractie de la alimentele mai putin preferate. Tineti cont de faptul ca acum fatul are nevoie de multe substante nutritive pentru a se dezvolta armonios, in timp util. Este ideal ca din regimul unei gravide sa nu lipseasca fructele si legumele, cerealele, lactatele si proteinele din carne. De asemenea, este bine ca pe perioada sarcinii sa evitati grasimile, zaharul in exces sau alimentele bogate in E-uri. Atentie, unele E-uri pot provoca malformatii ale fatului sau chiar decesul acestuia!
  • Cantitatea – o zicala mai veche spune ca, in timpul sarcinii, o gravidă „mananca pentru doi”. Acest lucru este foarte corect, caci acum aveti nevoie de si mai multi nutrienti, vitamine si substante hranitoare, dar nu trebuie sa aplicati acest principiu in ceea ce priveste cantitatea de alimente ingerate zilnic. O gravidă trebuie sa manance cat are nevoie, nici mai mult, nici mai putin. Senzatia de foame trebuie potolita, iar in momentul in care aceasta dispare nu este cazul sa va aglomerati stomacul cu o cantitate suplimentara de alimente.
  • Hidratarea – consumul de lichide trebuie intesificat pe perioada sarcinii, mai ales ca acest obicei este vital bebelusului. Pentru ca sarcina sa decurga corespunzator, este important sa consumati multa apa, sucuri din fructe proaspat stoarse sau smoothie-uri. In acest fel va asigurati ca nu veti avea parte de anumite insuficiente, dar si de faptul ca aveti o cantitate de vitamine si nutrienti suplimentara de care bebelusul se poate bucura in voie.
  • Cafeaua, alcoolul si tutunul – in mod evident, acestea trebuie eliminate din viata unei gravide exact din momentul in care este depistata sarcina. Consumul de cafea, alcool si tutun pe perioada sarcinii poate fi extrem de nociv pentru dezvoltarea si sanatatea fatului. De asemenea, si dupa momentul nasterii este indicat sa va abtineti din a consuma aceste produse, caci pot afecta cresterea copilului si hranirea acestuia in primele luni de viata.
  • Programul – dieta sanatoasa pentru sarcina implica un program strict al meselor si gustarilor. Acestea trebuie luate la ore fixe, in fiecare zi, fara abateri. De asemenea, orele de odihna trebuie respectate. In acest fel va veti disciplina foarte mult.
  • Poftele – senzatia de pofta se accentueaza foarte mult pe perioada sarcinii si este indicat sa invatati sa o tineti sub control. Poftele, in general, pot fi inselatoare si va pot afecta dieta sanatoasa pentru sarcina. Este bine sa va faceti o lista cu alimentele preferate si sa le consumati cu regularitate, in acest fel senzatia de pofta va disparea treptat.
  • Efort fizic – pentru o dieta sanatoasa pentru sarcina, o femeie trebuie sa faca efort fizic in mod frecvent. Atentie, nu va antrenati in confortul propriei case pentru ca acest lucru poate fi periculos. Mergeti la o sala de fitness pentru viitoare mamici sau la yoga și urmati indeaproape indicatiile antrenorilor. Puteti merge la inot, daca va este mai confortabil. Efortul fizic va va ajuta sa duceti cu mai multa usurinta sarcina, sa preveniti anumite complicatii si sa scapati de surplusurile care s-ar putea instala pe silueta voastra. Pe perioada sarcinii, tinand o dieta sanatoasa, nu veti intampina fluctuatii de greutate care sa iasa din limitele normalului.

Ce mancam in cadrul dietei sanatoase pentru sarcina?

Viitoarele mamici sunt niste rasfatate din punctul de vedere al dietei. Pe intreaga perioada a sarcinii, aceasta este destul de permisiva si de variata, astfel incat va puteti face un top al alimentelor preferate, dar sanatoase, pe care sa le mancati frecvent. Exista alimente care sunt foarte recomandate in dieta sanatoasa pentru sarcina, dar si alimente complet interzise.

  • Legume, fructe si verdeturi – consumate proaspete si, de preferat, in stare cruda, aceste alimente constituie baza in dieta sanatoasa pentru sarcina. Se recomanda ca o gravida sa aiba un regim alimentar zilnic bazat pe legume, fructe si zarzavaturi pe care sa le consume in mai multe combinatii. La acest capitol nu exista niciun fel de restrictie, caci gravidele pot manca fructe si legume din belsug. Legumele sunt bine-venite si in felurile de mancare gatita, deci adaugati cat de multe doriti.
  • Carne – proteinele din carne sunt necesare dezvoltarii corespunzatoare a fatului, astfel ca este indicat sa consumati de maximum patru ori pe saptamana un preparat pe baza de carne. Se recomanda sa consumati cu precadere carne de curcan, de pui, de vita si mult peste. Nu sunt excluse nici scoicile sau fructele de mare, caci si acestea au un continut nutritiv foarte benefic pentru sarcina.
  • Lactate – acestea sunt foarte bogate in proteine sanatoase si calciu si va vor ajuta sa duceti sarcina cu brio pana la sfarsit, fara a va confrunta cu dureri ale sitemului osos sau alte asemenea afectiuni. Laptele si branza de capra sunt foarte recomandate pentru o dieta sanatoasa pentru sarcina, la fel si cele de bivolita sau vaca. Atentie, nu va rezumati doar la lactate degresate, caci si cele cu un continut mai ridicat de grasimi va vor fi de folos!
  • Cereale si seminte – din dieta sanatoasa pentru sarcina nu pot lipsi cerealele si semintele. Acestea sunt foarte bogate in fibre si enzime, sunt hranitoare si au efect revitalizant. In perioada sarcinii, cerealele si semintele pot fi consumate in varii combinatii, la orice masa a zilei sau in gustari. Alegeti cerealele integrale si seminte cat mai diferite. Ovazul, orezul, semintele de chia sau fulgii de porumb sunt ideale pentru un mic dejun „de graviduta”…