Soia: alegere buna, rea sau cea mai buna?

429

Soia este un aliment foarte asemanator, din punctul de vedere al continutului nutritiv, cu carnea si se gaseste sub o multime de forme, toate avand ca sursa planta de soia. Dincolo de industria alimentara, planta de soia isi gaseste multiple intrebuintari si in alte industrii, ca cea farmaceutica sau cea chimica.

Soia este un aliment bogat in vitamine si minerale, contine cantitati semnificative de acizi grasi si proteine vegetale si este un excelent inlocuitor al alimentelor ce contin proteine animale.

Produsele din soia sunt din ce in ce mai populare. Totusi, exista cateva controverse in ceea ce priveste soia. Este sigura?

Soia

Cat de multa soia ar trebui sa mananci?
Este greu sa mergi intr-un supermarket si sa nu vezi soia, lapte de soia, branza de soia si o gramada de alte produse din soia. Care sunt controversele? Ar trebui sa evitam soia sau sa o savuram?

Motivul de ingrijorare 1: soia poate declansa cancer la san
Lamurire: unii pot asocia cancerul la san cu soia, deoarece stiinta a demonstrat ca expunerea in exces la estrogen poate duce la acesta boala. Soia contine chimicale naturale numite izoflavoni. Aceste chimicale se gasesc in mai multe legume si cereale. Totusi, soia contine cea mai mare cantitate de izoflavoni. Aceste chimicale au un efect asemanator cu cel al estrogenului, dar nu sunt nici pe departe la fel de puternice ca estrogenul animal. Estrogenul uman este de o suta de ori mai puternic.

Totusi, izoflavonii au si un efect non-hormonal pozitiv asupra corpului. Ajuta la reglarea cresterii celulare si previn aparitia unor tipuri de cancer. Joaca un rol important in reglarea nivelului colesterolului. Studiile au asociat consumul de soia cu un risc mai scazut de aparitie a cancerului de san.

Motivul de ingrijorare 2: soia e periculoasa pentru inima
Lamurire: Soia este in realitate foarte buna pentru inima. Un studiu a demonstrat ca daca mancam in fiecare zi produse bogate in izoflavoni, putem avea o presiune a sangelui normala. Izoflavonii incurajeaza corpul sa produca oxid de azot, care ajuta la dilatarea vaselor de sange si reduc presiunea creata de sangele care circula prin peretii vaselor.

Produsele de soia contin multe proteine si fibre sanatoase. Fibrele ajuta la reducerea colesterolului rau. Soia este o sursa de proteine mai buna pentru inima decat produsele de origine animala.

Motivul de ingrijorare 3: soia face rau tiroidei
Lamurire: Studiile facute pana acum au aratat ca soia nu afecteaza functiile tiroidei, mai ales daca vorbim de oameni care au o tiroida normala.

Totusi, soia poate fi periculoasa pentru cei care au deja o problema cu tiroida si iau medicamente in acest sens. Asta pentru ca produsele din soia pot afecta felul in care corpul absoarbe medicamentele prin tactul digestiv. Soia poate face ca aceste medicamente sa isi piarda din eficienta. Un sfat pentru cei care iau medicamente pentru tiroida ar fi sa astepte sa treaca un interval de cateva ore dupa ce au luat medicamentele si abia apoi sa consume produsele din soia. Asta pentru a da timp intestinelor sa absoarba medicamentele. Vorbeste cu medicul tau in acest sens.

Alimentele din soia: bune, rele, cele mai bune
Va trebui sa consumi soia precum celelalte alimente pe care le consumi: cu moderatie. Se recomanda una sau doua portii de produse de soia integrala sau fermentata. O portie obisnuita inseamna 100 de grame tofu sau 240 ml de lapte de soia.

Dar nu toate produsele de soia sunt la fel. Cei mai multi dintre noi credem ca facem o alegere buna cand cumparam produse de soia. Din nefericire, nu e mereu adevarat. Alege produsele potrivite din soia pentru a te asigura ca absorbi cele mai bune si mai pure forme de nutrienti.

Evita: burgerii de soia, batoanele energetice de soia si alte produse numite „frankensoy” (mutante).

Burgerii de soia si batoanele energetice de soia ar trebui evitate. De ce? Pentru ca aceste produse sunt, de fapt, forme procesate de soia. Cauta pe etichete cuvintele „proteina de soia”. Daca pe eticheta exista aceste cuvinte inseamna ca acele produse au in compozitie soia procesata. Cand soia este procesata, nutrientii dispar.

Produsele „frankensoy” arata exact  precum crenvurstii, fasiile de friptura sau branza. Evita aceste produse pentru ca sunt pline de zahar, grasimi si faina rafinata.

Alege intelept: lapte de soia
Asta e o alegere dificila. Trebuie sa faci alegerea potrivita pentru a te bucura de benefiicile pe care ti le ofera soia. Laptele de soia este un reziduu de soia gatita. Totusi, multe feluri de lapte de soia sunt procesate si nu sunt facute din soia adevarata.

Laptele de soia proaspat este cel mai bun si se gaseste in anumite magazine de produse naturiste organice. Daca nu gasesti acest fel de lapte, incearca sa alegi un lapte de soia integral.

De asemenea, trebuie sa ai grija cu data expirarii. Daca ti se pare ca faci o afacere buna cumparand un lapte de soia cu o data de expirare mai indepartata, trebuie sa stii ca gresesti. Cel mai probabil aceste produse contin aditivi. Trebuie sa verifici si eticheta, ca sa vezi daca laptele respectiv contine zahar prea mult. Cauta termenii „sirop de orez brun” si „suc de trestie”. 200 ml de lapte de soia cu aceste ingrediente are cu 100 de calorii mai mult decat 200 ml de spuma de lapte.

Cea mai buna alegere: boabele edamame, tofu si alimentele din soia fermentata.
Aceste produse sunt cea mai buna alegere. Nu sunt procesate, asadar contin toti nutrientii necesari.

Tofu, moale sau tare, este facut din lapte de soia coagulat, este usor de facut si plin de calciu. Este plin de grasimi Omega-3, care asigura buna functionare a creierului si scad riscul aparitiei dementei.

Edamame, adica boabele verzi de soia, sunt o buna sursa de proteine. Metabolismul tau functioneaza bine daca primeste proteinele de care are nevoie. 50 grame de edamame contin opt grame de proteine. Se pot pregati la abur in cateva minute si sunt perfecte pentru o gustare sau o salata.

Alte variante de soia ar fi: tempeh, miso si natto. Acestea sunt facute din boabe fermentate de soia. Fermentarea permite nutrientilor sa fie absorbiti cu usurinta de corp. De asemenea, produsele fermentate contin probiotice bune pentru flora stomacala.
Tempeh este o sursa bogata de nutrienti precum B2,  B6, B3, magneziu, cupru, fier, mangan, fosfor. In plus, reprezinta o sursa buna de grasimi mononesaturate.

Miso este bogat in vitamina B12, importanta in metabolizarea grasimilor si carbohidratilor. Poti cumpara supe sau paste miso din supermarketuri. Ai grija sa cumperi produse cu putin sodiu.

Natto este o pasta facuta prin adaugarea de bacterii sanatoase la boabe de soia fermentate si putin gatite. Natto este plina de enzime nattokinase, ce reduc riscul aparitiei cheagurilor de sange si pot preveni chiar aparitia bolii Alzheimer. In Japonia, oamenii consuma natto la micul dejun, pusa peste orez si cu un ou spart deasupra.

Sub ce forme se poate consuma soia?

Odata recoltata, planta din soia se prelucreaza si poate fi consumata intr-o multime de forme. De asemenea, soia poate fi folosita ca ingredient de baza in multe preparate sau poate fi consumata simpla, gatita. Iata sub ce forme se gaseste soia pentru a fi consumata:

  • Boabe – boabele de soia reprezinta un ingredient foarte adaptabil si destul de gustos care vine in ajutorul celor ce au o alimentatie exclusiv vegetariana. Aceste boabe sunt foarte asemanatoare cu cele de fasole si pot fi gatite intr-o multime de modalitati si combinatii, cu o conditie: sa fie lasate la inmuiat peste noapte.
  • Muguri – cunoscuti si sub denumirea de germeni de soia, mugurii se recolteaza inainte ca planta sa se maturizeze, fapt pentru care sunt o sursa importanta de vitamine. Mugurii de soia au un gust placut, o textura usor crocanta si se folosesc cu precadere in bucataria chinezeasca.
  • Fulgi – granulele mici, uscate, din soia sunt foarte populare si foarte accesibile. Acestea sunt folosite in multe combinatii culinare, mai ales ca se prepara usor, odata ce se lasa la inmuiat intr-o cantitate generoasa de apa.
  • Felii – cunoscute mai mult sub denumirea de snitele, aceste felii de soia imita cu succes traditionalele fileuri din carne. Acelasi lucru este valabil si la nivelul continutului nutritiv, caci feliile de soia sunt bogate in proteine si substante hranitoare.
  • Faina – desi se foloseste destul de putin ca aliment individual, faina din soia este mult mai sanatoasa decat traditionala faina alba, pentru ca nu contine gluten. Aceasta faina se poate folosi atat in domeniul gastronomic, cat si in prepararea unor scrub-uri sau masti pentru fata.
  • Tofu – branza din soia este un produs alimentar vegetarian foarte popular si foarte sanatos. Desi seamana foarte mult cu branza de origine animala, tofu este un produs slab in grasimi si bogat in vitamine sau acizi grasi. Aceasta branza din soia este foarte satioasa si are un gust usor de combinat.
  • Lapte – laptele din soia este un produs delicios, fie ca este consumat simplu sau cu diferite arome. Acesta inlocuieste cu succes laptele de origine animala si poate fi folosit atat pentru consum individual, cat si ca baza pentru alte preparate.

Dat fiind ca procesarea chimica a produselor din soia este inevitabila si ca acestea se gasesc exclusiv in comert (cu foarte putine exceptii), este indicat sa se aleaga cu foarte mare grija produsele care urmeaza a fi consumate. Exista, in comert, foarte multe sortimente pe baza de soia care contin coloranti, conservanti si alti aditivi alimentari periculosi. Astfel, daca vrei sa te bucuri din plin de beneficiile produselor din soia este bine sa citesti cu mare atentie etichetele si sa ai disponibilitatea de a plati pentru calitate si nu pentru cantitate.

Ce proprietati nestiute are soia?

Soia este un aliment pe cat de adaptabil, pe atat de benefic pentru sanatatea organismului uman. De asemenea, soia trebuie introdusa in alimentatia zilnica, fie ca aceasta este una vegetariana sau nu. Iata ce proprietati nestiute are soia:

  • Previne cancerul – soia este foarte utila in procesul de prevenire a cancerului de san sau de col uterin. De asemenea, soia are un rol terapeutic si in ceea ce priveste cancerul de colon, astfel ca efectul anticangerigen al acestui aliment este absolut.
  • Stabilizare hormonala – soia este un aliat de nadejde cand vine vorba de dereglari hormonale. Consumat cu regularitate, acest aliment are rol reglator in cazul tulburarilor menstruale, optimizeaza nivelul de estrogen si testosteron din corp si este foarte util odata ce se instaleaza menopauza.
  • Ameliorarea afectiunilor digestive – soia este un aliment care poate ameliora sau chiar trata afectiunile digestive minore. In cazul aparitiei unui disconfort la nivel intestinal, consumul de soia ca supliment alimentar poate ameliora si chiar diminua afectiunea.
  • Prevenirea si tratarea bolilor de la nivelul sistemului osos – fiind o sursa importanta de calciu, soia este un aliment care ajuta la refacerea oaselor, la cresterea longevitatii acestora, dar si la ameliorarea diferitelor afectiuni de la acest nivel. Consumul frecvent de soia previne aparitia unor boli ca osteoporoza sau arteroscleroza.
  • Trateaza bolile de rinichi – functionarea cailor renale este mentinuta la nivel optim cu ajutorul produselor din soia. Acest gen de alimente asigura stabilitatea lichidelor din corp, astfel incat caile renale sa nu fie agresate sau suprasolicitate.
  • Calmant pentru piele – la nivelul dermului soia are numeroase beneficii care pot fi obtinute atat prin consumarea acesteia ca aliment, cat si prin folosirea ei ca scrub, lotiune sau masca. Multe dintre eruptiile pielii pot fi calmate prin folosirea unei cantitati rezonabile de soia, acelasi lucru fiind valabil si pentru iritatii sau prurit.

Soia ajuta la slabit

Exista foarte multe diete pe baza de soia care promit eliminarea intr-un timp scurt a kilogramelor in exces. Soia are anumite proprietati pentru care merita a fi consumata in cadrul unui regim de slabire, dar necesita o monitorizarea destul de atenta, mai ales ca aportul caloric al preparatelor din soia este destul de semnificativ. Iata cum ajuta soia la slabit:

  • Previne depunerile de grasime – soia are capacitatea de a preveni asimilarea grasimilor in organism si depunerea acestora in zonele nepotrivite. De asemenea, soia impiedica formarea de depozite de grasime si ajuta la eliminarea acestora, in cazul in care deja s-au instalat.
  • Accelereaza arderile – soia este un inlocuitor vegetal pentru mai multi nutrienti care se obtin, de regula, din alimente de provenienta animala. Astfel, substantele hranitoare obtinute din produse vegetale se absorb cu usurinta, se digera rapid, iar reziduurile sunt eliminate in timp util…
  • Combate senzatia de foame – soia are un rol stabilizator in ceea ce priveste indicele glicemic, fapt pentru care senzatia de foame va aparea cu mult mai rar. La fel se intampla si cu senzatia de pofta.