Home Stiri Când se schimbă ora? Când trecem la ora de vară și la ora de iarnă în 2020?

Când se schimbă ora? Când trecem la ora de vară și la ora de iarnă în 2020?

autor Elena Yvette
1180 vizualizari
Când trecem la ora de vară în 2020

Trecerea la ora de vară este un moment foarte important al anului, mai ales că acesta aduce cu sine o mulțime de schimbări ce țin de viața cotidiană.

Ora de vară în 2020 va avea loc în ultima duminică a lunii martie, mai exact pe data de 29 Martie. Atunci ora 3:00 va deveni ora 4:00, așadar noaptea va fi mai scurtă cu o oră.

Schimbarea orei – scurt istoric

Trecerea la ora de vară se va produce în 2020 în conformitate cu reglementările temporale adoptate de conducerea țării noastre, căci această decizie (de a schimba ora în funcție de perioada anului) revine fiecărei țări în parte și nu există niciun fel de obligativitate în acest sens. Pentru a avea o perspectivă mai clară asupra schimbării orelor, fie de vară, fie de iarnă, iată care sunt cele mai importante aspecte istorice ale acestei practici:

  • Inventatorul – ideea trecerii la ora de vară îi aparține lui Benjamin Franklin și datează încă din secolul al XVIII-lea.
  • Scopul – motivul pentru care orele de pe ceasornic se schimbă în funcție de perioada anului este unul de natură economică și chiar practică. Orele au fost stabilite astfel încât lămpile cu ulei sau cu gaz să lumineze pentru o perioadă optimă.
  • În România – trecerea la ora de vară a fost practicată în țara noastră de către ocupanții ruși în timpul Primului Război Mondial. Ulterior au apărut numeroase oscilații în ceea ce privește trecerea la ora de vară.

Trecerea la ora de vară în 2020 – cele mai importante efecte

Aceste schimbări de fus orar ce ar putea fi considerate nesemnificative s-au dovedit a fi foarte influente în ceea ce privește starea organismului uman. Astfel, trecerea la ora de vară în 2020, ca și în anii precedenți, vine la pachet cu o serie de efecte pe care unii oameni le resimt mai puternic, iar alții, deloc. Cert este că aceste efecte există și ne pot afecta într-o anumită măsură viața cotidiană:

  • Tulburări ale somnului – trecerea la ora de vară poate crea serioase tulburări ale somnului, acesta fiind unul dintre cele mai puternice și mai populare efecte ale schimbărilor de fus orar. Odată cu trecerea la ora de vară senzațiile acute de somnolență sau, dimpotrivă, insomniile sunt efecte normale resimțite de o mare parte a populației.
  • Oboseala – stările de oboseala accentuată sunt și ele efecte normale și frecvente ale trecerii la ora de vară. Este posibil ca nopțile să vi se pară cu mult mai scurte, iar orele de odihnă, insuficiente. De regulă, nevoia de mai mult somn dispare după circa trei-patru zile de la schimbarea orei.
  • Dereglarea programului – trecerea la ora de vară poate fi un factor pertubator pentru activitatea voastră zilnică, mai ales dacă aveți un anumit program. Aceste schimbări pot deveni destul de supărătoare, mai ales dacă sunteți persoane care se adaptează greu și se ghidează după un orar bine stabilit.
  • Stări de stres – acestea pot apărea estul de frecvent pe fondul trecerii la ora de vară. Schimbarea ceasului, a orelor de somn și decalarea unui anumit program pot contribui la accentuarea stărilor de stres. Nu este exclusă nici apariția sau intensificarea unor stări de rău caracterizate de dureri de cap sau disconfort gastrointestinal.
  • Senzație de foame – apetitul crescut este un efect clar al trecerii la ora de vară. Dat fiind faptul că afară este din ce în ce mai lumină, ziua vi se va părea mai lungă și veți resimți mai des nevoia de a mânca, pentru a vă asigura resursele de energie.
  • Irascibilitate – trecerea la ora de vară poate aduce cu sine și o oarecare sensibilitate la factorii externi, sensibilitate caracterizată prin stări și ieșiri nervoase necontrolate. Așadar, în jurul datei de 29 martie 2020 ați face bine să vă țineți departe de conflicte și discuții aprinse.

Cum ne adaptăm mai ușor la ora de vară?

Trecerea la ora de vară este un moment prielnic pentru stări schimbătoare, accentuarea simțurilor și dezvoltarea anumitor sensibilități. Pentru a face față mai bine acestor fenomene, deși este posibil ca ele să fie resimțite în mică măsură de unele persoane, trebuie să ținem cont de următoarele aspecte:

  • Timpul de adaptare – o persoană are nevoie, în medie, de aproximativ o săptămână pentru a se obișnui cu ora de vară. Chiar și așa, există oameni care resimt un anumit disconfort pe parcursul mai multor săptămâni sau chiar luni. Pentru a face față cu brio schimbării de oră în 2020, asigurați-vă că vă oferiți timp suficient pentru adaptare.
  • Relaxarea – deși este vorba de o singură oră care decalează un program prestabilit, starea de stres și disconfortul pot fi destul de accentuate. Astfel, în ultimul weekend al lunii martie 2020 este indicat să vă odihniți, să vă relaxați și să vă preocupați în mare parte de propriile nevoi.
  • Somnul – este un aspect al vieții cotidiene foarte afectat de către trecerea la ora de vară, motiv pentru care va trebui să manifestați mai multă atenție în acest sens. Alocați suficiente ore somnului și relaxării, încercați să dormiți atât cât vă cere organismul. În acest fel veți evita stările de oboseală și chiar de epuizare care tind să apară mai frecvent în astfel de momente.
  • Țineți-vă starea de sănătate sub control – trecerea la ora de vară în 2020 poate fi un stimul destul de important pentru starea de sănătate. Dacă simțiți că aceasta vă este în vreun fel afectată sau dacă pur și simplu aveți o stare de sănătate precară, este indicat să vă țineți sub control afecțiunile și evoluția acestora.
  • Combateți lipsa energiei – odată cu schimbarea orei, multe persoane se confruntă cu o lipsă acută de energie. Acesta poate fi un aspect destul de supărător, mai ales dacă aveți un program încărcat și multe sarcini de îndeplinit. Mulți medici recomandă luarea unor vitamine suplimentare care să vă asigure necesarul de energie chiar și în momentul schimbării orei.
  • Echilibrul emoțional – o latură foarte sensibilă și ușor de afectat de către schimbarea orei este și cea emoțională. Sunt foarte cunoscute cazurile în care persoanele cu o stare emoțională fragilă se confruntă cu depresie sau anxietate odată ce s-a realizat trecerea la ora de vară. Pentru a evita aceste neplăceri, este indicat să vă petreceți mai mult timp cu cei dragi și să evitați, pe cât de mult posibil, singurătatea.

Ce este ora de iarnă?

Ora de iarnă este denumirea pentru momentul în care se trece de la ora de vară, activitățile adaptându-se luminii zilei. Astfel, ziua se luminează mai târziu și noaptea se întunecă mai devreme.

Ora de iarnă se leagă de conceptul de oră astronomică, acest lucru fiind adoptat de mai multe țări, dar nu de către toate.

Când se trece la ora de iarnă?

Există o regulă care stabilește momentul în care se trece la ora de iarnă, iar acest lucru se întâmplă în luna octombrie, în ultima duminică. În acel moment, ceasul se va da în urmă cu o oră, în așa fel încât, ora 4 devine ora 3.

Din punct de vedere calendaristic, ora de vară începe în luna octombrie și ia sfârșit în luna aprilie, în anul următor.

În anul 2020, România va trece la ora de iarnă pe data de 25 octombrie.

Cine s-a gândit la acest concept?

Posibilitatea ca țările să își schimbe ora de 2 ori pe an a venit din partea lui Benjamin Frankiln.

Impactul pe care trecerea la ora de iarnă îl are asupra organismului
  • Ceasul biologic al unor persoane se poate deregla, acest lucru ducând la schimbări de tip hormonal- este vizată, în special, melatonina. Melatonina este hormonul în responsabilitatea căruia se află ceasul bilologic al fiecărui organism
  • Persoanele se confruntă cu stări de irascibilitate, cu o creștere a nivelului de stres, cu tulburări de somn, cu o dozare necorespunzătoare a energiei
  • Cei care suferă de boli cardiace au un risc ridicat de a face infarct
  • Alte stări cărora majoritatea persoanelor trebuie să le facă față sunt cele de nervozitate, de anxietate, chiar și stărilor depresive

Medicii au oferit câteva sfaturi pentru persoanele care se confruntă cu astfel de probleme. Așadar, pentru o adaptare mai rapidă, dar și mai ușoară la ora de iarnă, ne sunt recomandate  felurile de mâncare ce sunt bogate în legume verzi, dar și plimbările ce sunt făcute în aer liber.

Specialiștii spun că perioada de care trebuie să beneficieze organismul pentru a se adapta în mod complet este de aproximativ 2 săptămâni, adică 15 zile.

În luna martie a anului 2019, Comisia Europeană a supus la vot ideea de a se renunța la trecerea la ora de iarnă, doarece efectele pe care acest lucru le are, din punct de vedere medical, sunt destul de mari, dar și destul de grave.

Cu toate acestea, fiecare din statele membre are dreptul de a alege dacă va rămâne la ora de vară sau dacă va rămâne la cea de iarnă.

Ora de iarnă are efecte multiple și provoacă schimbări nu doar asupra organismului nostru. Acest lucru are efecte și asupra mersului trenurilor, al autobuzelor, al metroului, dar și al avioanelor.

Așadar, trecerea la ora de iarnă este un fenomen ce va avea loc anual, atâta timp cât nu se va renunța la idee.

Chiar dacă efectele pe care acest lucru le are asupra organismului nu sunt unele tocmai benefice, această schimbare se face în folosul nostru.

loading...

Citește și:

YVE.ro foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor. Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Accept Cookies