Home / SANATATE / BOLI ȘI TRATAMENTE / Osteoporoza – tratamente simple la indemana oricui

Osteoporoza – tratamente simple la indemana oricui

Osteoporoza, care înseamnă pur şi simplu „oase poroase”, determină subţierea şi slăbirea treptată a oaselor, pe care le face astfel vulnerabile la fracturi. Oasele coloanei vertebrale, ale încheieturilor şi şoldurilor sunt cele mai expuse.

Osteoporoza

La persoanele în vârstă, fracturile sunt foarte periculoase, deoarece imobilitatea prelungită necesară vindecării poate provoca apariţia altor boli grave. Femeile sunt mai expuse riscului de a face osteoporoză, poate din cauză că oasele lor sunt mai subţiri şi mai uşoare şi că, la menopauză, în organismul lor se produc modificări hormonale care accelerează pierderea de masă osoasă.

Simptome:

În general, osteoporoza nu poate fi recunoscută până în momentul în care apare vreo fractură. Totuşi, pot exista:
•    dureri de spate;
•    o scădere treptată în greutate însoţită de incovoierea spatelui;
•    pierdere de masă osoasă a maxilarului.

Când trebuie consultat medicul:

• Dacă simţiţi o durere difuză a spatelui sau o durere puternică şi bruscă în aceeaşi zonă, care ar putea fi cauzate de o fractură a coloanei vertebrale produsă de osteoporoză.

• Dacă radiografiile dentare pun în evidenţă o pierdere de masă osoasă a maxilarului, ceea ce reprezintă un semn timpuriu de osteoporoză.

Tratamente pentru osteoporoza:

Pentru a preveni sau a încetini osteoporoza, unii medici sunt de părere ca femeile aflate la menopauză să urmeze o terapie hormonală. Cei mai mulţi recomandă tratamentul hormonal numai femeilor cu risc ridicat de osteoporoză, deoarece el poate produce o creştere a riscului de cancer la sân.

• Exerciţii fizice. Studiile au demonstrat că anumite exerciţii fizice — cum ar fi alergatul, mersul pe jos, tenisul, urcatul pe scări, gimnastica aerobică, ridicarea de greutăţi reduc pierderea masei osoase şi ajută la prevenirea osteoporozei.

Pentru a beneficia de efectele pozitive ale acestor exerciţii, trebuie să le executaţi de cel puţin trei ori pe săptămână, timp de 30-45 minute. Înotul şi mersul cu bicicleta, deşi sunt recomandate ca exerciţii pentru sistemul cardiovascular, nu par a fi eficiente în prevenirea osteoporozei, deoarece nu solicită suficient de mult oasele.

• Dietoterapie. Pentru a asigura necesarul de calciu care contribuie la menţinerea rezistenţei oaselor, experţii în alimentaţie recomandă consumul de lapte, iaurt, broccoli, conopidă, somon, seminţe de susan, migdale.

Femeile care nu au ajuns încă la menopauză sau cele care au ajuns, dar au urmat o terapie hormonală, trebuie să consume aproximativ 1000 mg calciu zilnic. Femeile aflate la menopauză, dar care nu au urmat terapia cu estrogeni trebuie să consume 1500 mg calciu zilnic (un pahar de lapte degresat conţine circa 300 mg calciu).

Din cauza faptului că majoritatea femeilor consumă în alimentaţia zilnică cel mult o jumătate din necesarul de calciu, unii medici recomandă suplimentele care să completeze necesarul. Acestea sunt disponibile în farmacii în diferite forme.

Pentru a stimula asimilarea calciului, medicii recomandă suplimente de vitamina D (400-800 U.I. zilnic). Suplimentele de magneziu (250-300 mg) şi alte minerale sunt de asemenea recomandate.

Atenţie! Suplimentele de calciu pot inhiba absorbţia anumitor medicamente. Consultaţi medicul înainte de a începe luaţi suplimente de vitamine şi minerale.

Pe lângă alimentaţia bogată în calciu, trebuie să evitaţi alimentele cu conţinut mare de fosfor — acesta contribuie la pierderea de masă osoasă. Printre ele se numără carnea roşie şi băuturile răcoritoare. Studiile au indicat faptul că persoanele cu regim alimentar vegetarian tind să aibă la bătrâneţe oase mai dense decât persoanele cu regim alimentar bazat pe carne.

În vederea prevenirii scăderii bruşte a nivelului de estrogeni la menopauză şi pentru a diminua riscul de apariţie a osteoporozei, practicanţii medicinei complementare recomandă femeilor aflate la menopauză să consume mai multe produse din soia.

Remedii:

Există două modalităţi foarte simple de a mări aportul de calciu din dieta dvs.:
– adăugaţi lapte praf degresat la alimentele şi băuturile din meniul zilnic, inclusiv la supe şi mâncărurile cu carne; fiecare linguriţă de lapte praf contribuie cu aproximativ 20 mg calciu la dietă;

– adăugaţi puţin oţet la apa în care fierbeţi oasele pentru supă. Astfel se va dizolva o parte din calciul din oase, îmbogăţindu-vă supa; 500 ml supă pot conţine până la 100 mg calciu.

Prevenire:

• Consumaţi zilnic alimente bogate în calciu.
• Consumaţi cât mai des alimente bogate în estrogeni (în special tofu şi alte produse din soia).
• Evitaţi alimentele care pot perturba absorbţia calciului, cum ar fi carnea roşie, băuturile răcoritoare, alcoolul şi cofeina…
• Stabiliţi-vă un program de exerciţii fizice cu reprize de 30-45 minute, de cel puţin trei ori pe săptămână.

Loading..