Sushi – o alternativă sănătoasă pentru mâncarea asiatică

284

Sushi, bogat în Omega-3, face parte dintr-o dietă japoneză autentică ce are beneficii importante asupra sănătății noastre. Datorită nutrienților esențiali care se găsesc în ingredientele folosite la prepararea sushi-ului, acest preparat culinar crește șansele de a duce o viață mai lungă și mai sănătoasă.

sushi

Dacă sunteți în căutarea unui fel de mâncare deosebit, excentric, care să fie gustos, sățios și sănătos, atunci sushi este preparatul ideal. Este greșită percepția conform căreia sushi-ul se rezumă la pește crud și orez. Este adevărat că acestea sunt ingredientele clasice, de bază, dar cu cât sushi a devenit mai popular, cu atât s-au descoperit o mulțime de combinații care să se plieze pe gusturile fiecărui gurmand. Cu toate acestea, sushi-ul consumat responsabil are o serie de beneficii asupra organismului și sănătății acestuia.

Sushi – scurt istoric

Deși este un fel de mâncare cu tradiție în Japonia și în mare parte din Asia, sushi-ul a apărut la începutul secolului al XIX-lea. Ideea de la care a pornit acest preparat este aceea a peștelui păstrat în orez cu oțet, scopul fiind conservarea și fermentarea cărnii. Având o specificitate culturală și culinară deosebită, sushi-ul a reușit să revoluționeze arta gastronomică din toată lumea. Acest fel de mâncare se servește astăzi în marile restaurante, la prețuri accesibile, dar poate fi preparat și în confortul propriei bucătării.

Beneficii și impact asupra organismului

Sushi-ul clasic, cu pește crud și orez acrit cu oțet, este foarte benefic atât timp cât este consumat corespunzător. Pentru că preparatul nu este gătit termic, digerarea lui va dura mai mult timp, tocmai de aceea se recomandă să se consume în timpul zilei. Peștele consumat trebuie să fie de bună calitate, asezonat corect și perfect curățat de oase și pielițe. Garnitura de orez intensifică savoarea peștelui.

Peștele ales trebuie să aibă o carne slabă, ușor de digerat. Acesta este bogat în grăsimi sănătoase, în antioxidanți, Omega-3 și Omega-6. Atât carnea albă a peștelui, cât și cea roșie accelerează arderile și întăresc sistemul imunitar. De asemenea, peștele este o sursă importantă de proteine și grăsimi sănătoase, sursă care poate ține locul oricărui alt tip de carne.

Sushi-ul, care ar putea fi considerat exclusiv pentru gusturile rafinate, este foarte variat și ușor de adaptat pentru tot felul de preferințe culinare. Se pot combina ingrediente din toate bucătăriile și culturile, atât timp cât acestea păstrează savoarea peștelui. O combinație corectă, pe lângă că va excela la capitolul gust, va fi și foarte benefică pentru sănătatea organismului nostru. Principalele beneficii sunt:

• prevenirea anumitor afecțiuni – se realizează prin alăturarea de acizi grași, din pește, cu vitaminele și antioxidanții din legume;

• impact ușor asupra sistemului digestiv – sushi nu afectează funcția digestivă, deși alimentele ingerate nu sunt gătite termic;

• sushi are un conținut caloric echilibrat – depunerile de grăsime sunt nesemnificative;

• combaterea unor boli cardiovasculare, neurologice și intestinale.

Ingrediente de bază și variante de sushi

  • Pește

Din multitudinea de tipuri de pește, cel mai indicat pentru prepararea unui sushi perfect este somonul. Acesta este un pește de bună calitate, bogat în substanțe nutritive și benefice, cu o savoare deosebită. De asemenea, somonul este foarte adaptabil și ușor de combinat. La fel de bine pentru sushi se poate folosi și tonul sau țiparul ori chiar macroul. Important este ca peștele să fie unul de ocean, căci peștele de apă dulce poate fi toxic dacă este consumat crud.

  • Orez

Orezul folosit pentru sushi trebuie să fie cu bob rotund și scurt, iar fierberea trebuie făcută cu atenție pentru a evita ca boabele să se lipească între ele. Nu cumpărați orez prefiert, pentru că boabele vor deveni sfărmicioase și nu veți putea lega rulourile. În supermarketurile mari se găsește un orez special pentru sushi, dar puteți alege unul pe care îl preferați de obicei.

  • Alge

Foile de alge, întâlnite în hypermarketuri sub denumirea de „Nori”, se folosesc pentru a înveli rulourile din orez umplute cu pește. La acest capitol nu există prea multe variante; trebuie să folosiți algele din comerț, care sunt de maximum unul-două tipuri.

  • Legume

Ca la orice alt fel de mâncare, carnea și garnitura au nevoie de o asezonare corectă, de un aer proaspăt. Aici sushi-ul poate fi combinat cu o gamă largă de legume sau chiar fructe: morcovi, hrean, ghimbir, avocado, ardei gras sau castravete.

  • Sosuri

Ca un specific al mâncării asiatice, sosul de soia nu putea lipsi din sushi. Alături de acesta, preparatul poate fi consumat și cu sos Worcester, Wasabi sau Tamari. Aceste sosuri pot fi pregătite chiar de dumneavoastră sau pot fi luate din comerț, de la raioanele cu produse exotice.

  • Condimente

Sarea și piperul nu pot lipsi din niciun fel de mâncare și nici din rulourile de sushi. Pe lângă acestea puteți condimenta cu chili, turmeric și zahăr.

Servirea unui astfel de preparat nu este corectă, din punctul de vedere gastronomic, fără o ceașcă de ceai verde. Și acesta este, de asemenea, foarte benefic sistemului digestiv. Ceaiul verde ajută foarte mult la pierderea în greutate și la menținerea stării optime a sistemului imunitar.

Dieta japoneză
Sushi nu este doar delicios, ci și foarte bun pentru organismul nostru. Este extraordinar să poți mânca ceea ce îți place, fără să își dăuneze sănătății. S-au făcut numeroase afirmații despre beneficiile considerabile pe care le are dieta japoneză bazată pe pește și orez. De exemplu, în Japonia speranța de viață atât pentru femei, cât și pentru bărbați, este una dintre cele mai ridicate din lume, indiscutabil, o consecință a regimului alimentar foarte sănătos.

Prepararea sushi-ului
Sushi poate fi preparat cu mare ușurință și acasă, dacă se respectă câteva reguli de bază. Mai întâi, trebuie să ai ingredientele necesare la îndemână și să te documentezi puțin în privința folosirii corecte. Internetul este un real ajutor în această direcție. Se găsesc numeroase site-uri ce conțin rețete de sushi care te ghidează în minunata artă a preparării acestei delicatese japoneze. În continuare iți vom prezenta cele mai importante ingrediente și beneficiile lor asupra sănătății:

Pește și fructe de mare
Sushi este foarte sărac în calorii. Carnea de peste albă conține mai puțin de 100 de calorii/100 g. Chiar și carnea de pește mai grasă, precum cea de ton sau macrou, conține mai putin de 200 de calorii/100 g, iar aceasta este foarte recomandată datorită conținutului ridicat de Omega-3, care poate ajuta la scăderea riscului de boli de inimă, artrită sau atac cerebral.

Orezul
Mai bine de jumătate din populația lumii se alimentează cu orez, care este o sursă excelentă de carbohidrați și proteine. Nu conține gluten, asa că este ideal pentru cei care au alergii la grâu.

Oțetul de orez
Oțetul de orez are proprietăți antibacteriene uimitoare care au fost îndelung utilizate pentru a conserva mâncarea. Acesta îmbunătățește digestia într-un mod delicat, reducând riscul tensiunii ridicate. În forma sa diluată, este foarte indicat pentru curățarea și hidratarea pielii.

Ghimbir
Rădăcina de ghimbir se consumă murată alături de sushi. La fel ca oțetul de orez, ghimbirul este un antiseptic natural foarte eficient. Favorizează digestia și întărește sistemul imunitar pentru a ajuta organismul să lupte împotriva răcelii și gripei.

Sos de soia
Sosul de soia se prepară din boabe de soia care sunt zdrobite cu sare, făină și drojdie, și sunt lăsate să fermenteze. Boabele de soia sunt bogate în proteine, magneziu, potasiu și fier. Produsele din soia conțin fitoestrogeni, care sunt folosiți pentru a trata problemele asociate cu menopauza.

Nori
Nori (sau iarba de mare) poate fi considerat un aliment neobișnuit, dar este foarte hrănitor. Conține proteine, minerale, vitaminele A, B1, B2, B6 și C. Datorită acestui conținut ridicat de nutrienți esențiali, ajută la prevenirea depunerilor de colesterol și aduce numeroase beneficii sănătății noastre…

Wasabi
Wasabi este bogat in vitamina C și stimulează producția de salivă, pentru a ajuta digestia. Are proprietăți antibacteriene importante și poate fi folosit ca un antiseptic ușor.