Este bine să mâncăm pâine? Argumente pentru care este bine să mâncăm pâine


502

„Este bine să mâncăm pâine?” – o întrebare care ne dă mari dureri de cap, căci suntem obișnuiți să mâncăm pâine aproape la fiecare masă, și totuși suntem conștienți de efectele negative ale acestui aliment.

Este bine să mâncăm pâine

Este adevărat că pâinea conține mulți nutrienți esențiali și conferă o senzație de sațietate îndelungată, dar trebuie să manifestăm o atenție sporită atunci când alegem ce pâine vom consuma.

În România, aproape că nu există nicio masă fără pâine. Acest obicei alimentar al românilor nu se regăsește la aproape niciun alt popor occidental. Cu toate acestea, pâinea rămâne un produs care provoacă nenumărate controverse cu privire la beneficiile sau dezavantajele pe care le are asupra sănătății.

Este bine să mâncăm pâine

Deși există păreri conform cărora nu ar fi indicat să mănânci pâine, acest aliment nu ar trebui exclus în totalitate din viața unei persoane. Este adevărat că în afară de ingredientele de bază, și anume grâul și orzul, acestui produs i se mai adaugă și o serie de aditivi toxici, dar și emulgatori care au scopul de a menține pâinea proaspătă cât mai mult timp.

Toate aceste substanțe adiționale nu sunt benefice organismului nostru însă având în vedere faptul că pâinea conține carbohidrați, fibre, dar și proteine, acest aliment prezintă un aport nutrițional ce nu trebuie să lipsească unei alimentații corecte. De asemenea, conform părerilor multor nutriționiști, produsele din cereale sunt necesare bunei funcționări a metabolismului, asigurând energia necesară desfășurării unor activități solicitante pe parcursul întregii zile. Mai mult, trebuie menționată eficiența acestui aliment și în ceea ce privește tranzitul intestinal.

Ce tipuri de pâine este bine să mâncăm?

Când vine vorba despre cât de bine este să mâncăm pâine, automat ni se perindă prin gând mai multe sortimente ale acestui aliment, pe unele considerându-le mai sănătoase, iar pe altele, mai dăunătoare. Iată care sunt tipurile de pâine pe care este bine să le mâncăm:

  • Pâine de casă – dacă suntem mari consumatori de pâine și nu putem rări dățile în care consumăm acest aliment, este indicat să ne preparăm pâinea în casă, din ingrediente naturale. Este modalitatea cea mai sigură prin care ne asigurăm că pâinea este sănătoasă și nu conține aditivi alimentari.
  • Pâine cu semințe – fie că o pregătim acasă, fie că o luăm din comerț, pâinea cu un conținut mare de semințe este foarte sănătoasă. Pe lângă nutrienții specifici pâinii, cea cu semințe are un aport semnificativ de fibre și acizi grași, datorită semințelor din compoziție. Cele mai folosite semințe pentru pâine sunt macul, susanul, semințele de floarea-soarelui, de dovleac sau cele de in.
  • Pâinea din făină secară – este o pâine cu un aport caloric scăzut, cu un gust destul de pronunțat. Această pâine este foarte utilă în cazul în care digestia se desfășoară mai lent, căci accelerează acest proces. De asemenea, pâinea de secară este benefică în cazul apariției disconfortului intestinal.
  • Pâinea cu tărâțe – este un sortiment de pâine bogat în fibre, care poate intensifica asimilarea unor săruri minerale esențiale. Pâinea cu tărâțe are un aport caloric de circa 250 kilocalorii per suta de grame, deci trebuie consumată în cantități rezonabile.

Ce tipuri de pâine nu este bine să mâncăm? 

Este adevărat că multe dintre sortimentele de pâine din comerț sunt dăunătoare pentru că acestea sunt îmbogățite cu potențiatori de aromă și conservanți. Pentru a ne da seama care este pâinea cea mai potrivită pentru consum, trebuie să citim cu mare atenție etichetele produselor și să le alegem pe cele ale căror ingrediente sunt exclusiv naturale. Iată ce tipuri de pâine nu este bine să mâncăm:

  • Pâinea albă – este făcută dintr-o făină foarte rafinată, fapt pentru care poate fi foarte dăunătoare. Aceasta conține cantități mari de gluten și are un aport caloric foarte mare. Acest tip de pâine este și destul de sărac în substanțe nutritive.
  • Chiflele – sunt un sortiment de pâine care se obține, de regulă, din aluat congelat. Este indicat să evităm chiflele, chiar și pe cele cu conținut de semințe, căci acestea sunt bogate în grăsimi, gluten și chiar zaharuri.
  • Pâinea cu măsline – deși este foarte sățioasă și gustoasă, pâinea cu măsline este și foarte periculoasă pentru consum. De regulă, acest sortiment de pâine necesită adăugarea mai multor tipuri de conservanți pentru ca măslinele să își păstreze forma și textura în interiorul aluatului copt.

Pâinea albă VS Pâinea neagră

Pâinea albă este obținută dintr-o făina rafinată, ceea ce înseamnă că bobul de grâu a trecut printr-un proces de rafinare în urma căruia a pierdut învelișul extern și, odată cu acesta, și multe dintre substanțele sale nutritive. Pâinea obținută este moale și gustoasă, dar lipsită de multe dintre proprietățile nutritive ale grâului integral.

Pâinea neagră este obținută din făină integrală, ceea ce înseamnă că bobul de grâu nu mai trece prin acel proces de rafinare în urma căruia își pierde o mare cantitate de nutrienți. Specialiștii susțin că aceasta este bogată în fibre, vitamine, acid folic, cupru, zinc, magneziu, seleniu și fier.

Dacă există atât de multe dovezi că făina integrală este mai hrănitoare și mai sănătoasă, totuși de ce făina albă este folosită atât de mult în alimentația omului? Cercetătorii au scos la iveală câteva răspunsuri pentru această întrebare:

  • Cererile populației: Pe piața de vânzare făina albă a fost dintotdeauna mai prețuită decât făina intermediară sau cea integrală. Gustul, prețul și savoarea au adus întotdeauna pâinea albă în topul preferințelor consumatorilor în ceea ce privește produsele de panificație.
  • Făina albă este mai ușor de păstrat: Făina integrală poate fi păstrată numai câteva săptămâni, deoarece devine râncedă. Acest fapt aduce făina albă în topul preferințelor și în ceea ce îi privește pe producători.
  • Capacitate nutritivă: Factorilor antinutritivi din tărâțe, cum ar fi fitații, pot interfera teoretic cu absorbția în intestin a fierului și zincului. Din acest motiv, unii specialiști au diminuat importanța cerealelor integrale din punctul de vedere nutrițional. Totuși, studii recente au demonstrat că nu există motive de îngrijorare în această privință.

Întrucât există avantaje și dezavantaje atât în ceea ce privește făina albă, dar și făina neagră, cea mai bună alegere trebuie făcută în urma unei evaluări atente a priorităților noastre: savoarea și aspectul sau un aport suplimentar de nutrienți? Ceea ce este important de reținut este faptul că, indiferent ce alegere facem, nu trebuie să eliminăm în totalitate din alimentație pâinea cea de toate zilele.

Aspecte de care trebuie să ținem cont când alegem pâinea pentru consum

Există foarte multe sortimente de pâine, de la diferite fabrici, de la diferiți producători, fiecare dintre acestea având o serie de specificații la care trebuie să fim foarte atenți în momentul achiziționării produsului. Pentru a ne da seama dacă este bine sau nu să mâncăm pâine, trebuie să avem în vedere următoarele aspecte:

  • Compoziția – aluatul din care este făcută pâinea este foarte important, mai ales că acestea ar putea fi de o calitate îndoielnică. Dacă alegem să facem pâinea acasă atunci aluatul ar trebui să fie unul foarte sigur din punctul de vedere al ingredientelor, căci nu este indicat să folosim aditivi. Dacă alegem să luăm pâinea din comerț este absolut necesar să citim lista cu ingrediente. Pe aceasta trebuie să fie specificat tipul de făină din care este făcută pâinea, cantitatea de sare folosită, dar și cantitățile și proveniența celorlalte ingrediente.
  • Forma – forma pâinii este și ea destul de importantă pentru a ne da seama dacă este bine să mâncăm sau nu acest aliment. Pâinea franzelă este cea mai populară, cel puțin în rândul românilor. Aceasta se comercializează atât în patiserii, cât și în chioșcuri sau supermarketuri. Pâinea rotundă este și ea destul de populară, aceasta, de obicei fiind neagră sau intermediară. Bagheta este un sortiment de pâine specific franțuzesc, fapt pentru care la noi se găsește în hipermarketuri și are un preț mai piperat.
  • Modalitatea de coacere – cei mai mulți producători de pâine specifică modalitatea în care a fost gătit aluatul pentru pâine, acesta fiind un criteriu important și în stabilirea prețului pâinii. Pâinea pe vatră sau cea la tavă sunt mai sănătoase, pentru că au fost coapte lent, pe când pâinea coaptă în cuptoarele standard de brutărie se gătește forțat.

Este bine să mâncăm pâine pentru că…

Deși se spune că îngrașă și, dacă consumată în cantități mari, chiar poate avea acest efect, pâinea are și numeroase beneficii pentru care nu trebuie exclusă din alimentația de zi cu zi. Atenție, însă: pentru ca aceste beneficii să fie resimțite, este nevoie să alegem pâinea corectă, să o mâncăm la orele potrivite și în combinații ideale, dar și în cantități rezonabile. Aceste cantități au o medie de circa două felii de pâine pe zi, adică aproximativ 125 de grame de pâine pe zi pentru un adult.

  • Stabilizează digestia – o pâine de bună calitate, consumată la un prânz sănătos, în cantitatea potrivită poate face minuni în ceea ce privește digestia. Fibrele din pâine au un impact benefic asupra aparatului digestiv, făcându-l să funcționeze in parametrii optimi.
  • Echilibrează alimentația – este bine să mâncăm pâine pentru că substanțele hrănitoare din aceasta previn senzația de foame. De asemenea, un consum regulat de pâine poate influența semnificativ aportul caloric zilnic…
  • Tonus bun – energia și buna dispoziție reprezintă motive pentru care este bine să mâncăm pâine. Aceasta conferă o senzație de sațietate care se menține în timp și favorizează desfășurarea activităților de zi cu zi în parametrii optimi, fără deficiențe de concentrare sau indispoziție.

loading...