Cea mai eficientă dietă de slăbit – cum o alegem să dea rezultate


695

Cea mai eficientă dietă de slăbit nu trebuie să fie un regim foarte popular, mediatizat, care promite rezultate miraculoase în timp scurt.

Cea mai eficientă dietă de slăbit trebuie să fie potrivită organismului, iar rezultatele acesteia să nu fie deloc dăunătoare sănătății.

Dacă vă doriți să eliminați surplusul de kilograme, este nevoie să luați în calcul mai multe aspecte ale stilului de viață asupra cărora este necesar să interveniți. De asemenea, în ceea ce privește alimentația, este foarte util să cereți sfatul avizat al unui nutritionist. În demersurile de slăbire aspectul fizic trebuie să cadă în planul secund, lăsând sănătății locul primordial.

Cea mai eficientă dietă de slăbit nu este acea dietă care a avut rezultate la o vedeta de la TV. Cea mai eficientă dietă de slăbit este aceea care este gândită special pentru tine și pentru nevoile tale.

Cea mai eficientă dietă de slăbit

Opt milioane de români suferă din cauza supraponderabilităţii. Din aceste opt milioane de persoane care au nevoie să slăbească, mai mult de jumătate au încercat tot felul de metode, cure şi regimuri, din păcate fără rezultat sau cu rezultate instabile.

Acești oameni nu sunt singurii dezamăgiți, pentru că, pe glob, mai mult de un miliard suferă din cauza îngrăşării, iar numărul acestora va creşte considerabil în anii care urmează. În cercurile ştiinţifice se vorbeşte de o „epidemie” de obezitate la nivel mondial. Iar această „epidemie” este probabil cel mai răsunător eşec al medicinii moderne, alături de tulburările emoţionale, care fac şi ele ravagii în societatea contemporană. De fapt, aşa cum vom vedea, îngrăşarea şi problemele emoţionale merg mână în mână. Din acest motiv, cele mai multe medicamente sau regimuri mai mult sau mai puţin severe dau greş, pentru că, în mod eronat, toată atenţia se orientează asupra corpului, când, în realitate, originea problemelor de greutate se află în minte şi în suflet.

Regulile unei diete eficiente pentru slăbit

  • Mese regulate – nicio dietă pentru slăbit nu va da rezultate dacă mesele sunt luate haotic și nu la ore fixe. Una dintre regulile de bază ale unei diete eficiente este aceea a programului alimentar. Acesta constă în luarea a trei mese principale și a două gustări în decursul unei zile. Este foarte important ca zi de zi acestea să fie luate la aceleași ore sau în intervale de timp asemănătoare.
  • Raportul permis-interzis – o dietă eficientă pentru slăbit este aceea în care renunțați la alimentele nocive și le consumați preponderent pe cele sănătoase. Pentru ca dieta de slăbire să fie eficientă, este nevoie de unele compromisuri care constau în renunțarea la anumitele alimente bogate în grăsimi și calorii, dar și la sucuri acidulate sau alte asemenea produse care pot dăuna greutății corporale.
  • Hidratarea – consumul de lichide este un factor definitoriu pentru dietele eficiente de slăbit. Cei doi litri de apă obligatorii zilnic pot fi suplimentați cu sucuri naturale din fructe proaspăt stoarse, cu ceaiuri din plante sau cafea decofeinizată. Hidratarea completează foarte bine regimul alimentar și îi intensifică efectele.
  • Sportul – chiar dacă dieta pe care o urmați vi se potrivește și este eficientă, este absolut necesar să faceți mișcare. În acest fel mușchii se vor tonifia, pielea va căpăta un aspect sănătos, iar înfățișarea per total va fi îmbunătățită. Kilogramele pierdute pot lăsa urme ca cele depuse, astfel că procesul de slăbire trebuie atent supravegheat și controlat prin sport.

Cum ne dăm seama că o dietă de slăbire este eficientă?

Ca să alegem cea mai eficientă dietă de slăbit, este nevoie să ne cunoaștem foarte bine organismul și reacțiile pe care acesta le are la diferiți stimuli. O dietă de slăbire poate fi eficientă în cazul persoanelor apropiate, iar în cazul propriei persoane pot fi dăunătoare și pot dezamăgi. De altfel, există foarte multe diete care promit rezultate miraculoase în timp scurt, dar care se dovedesc a fi complet inutile. Un factor important în stabilirea eficacității unei diete poate fi instinctul, dar și aceste câteva „simptome”:

  • Nu resimțiți foame – dacă o dietă de slăbire este eficientă, aceasta nu vă va înfometa. Senzația de sațietate se va instala după fiecare masă, la fel și după fiecare gustare. Pentru ca un regim de slăbire să fie eficient, acesta trebuie să fie bogat în nutrienți, iar rolul lui fundamental este acela de hrănire.
  • Rezultatele apar rapid – dietele se pot clasifica în eficiente și ineficiente, dar și în funcție de timpul în care rezultatele își fac apariția. O dietă este foarte eficientă dacă dă rezultate încă din primele două săptămâni. Există și posibilitatea ca o dietă să fie eficientă într-un timp mai lung, dar aici intervine disponibilitatea persoanei care tine dieta. Dacă sunteți printre persoanele care nu se grăbesc în a slabi, puteți ține un regim de slăbire mai îndelungat.
  • Influența asupra sănătății – un regim alimentar este foarte important când vine vorba de sănătate. Efectele acestuia pot influența starea de sănătate, dar și starea de spirit. O dietă eficientă vă va face să vă simțiți mai bine, în formă și veți resimți mai greu oboseala. O dietă greșit aleasă și ținută necorespunzător poate fi dăunătoare organismului, îl poate slăbi, poate influența procesele din corp, poate afecta imunitatea și poate avea efecte negative la nivelul psihicului (stări nervoase, irascibilitate, anxietate).
  • Fluctuații de greutate – dacă țineți o dietă de slăbire și în loc să scăpați de kilogramele nedorite, căpătați câteva în plus, atunci, în mod evident, dieta nu este eficientă. Un regim de slăbire are rolul de a topi excesul de grăsimi, iar dacă acest lucru nu se întâmplă, înseamnă că dieta a fost aleasă în mod eronat. Aveți grijă să renunțați în timp util la o dietă ineficientă, căci repercusiunile acesteia v-ar putea afecta pe termen lung.

În cele ce urmează vom căuta să descifrăm mecanismul psihologic al îngrăşării, demers care va permite apoi găsirea unor soluţii cu adevărat eficiente pentru a afla cea mai eficientă dietă de slăbit. Mai întâi, vom căuta să răspundem la o întrebare fundamentală:

De ce ne îngrăşăm?

Pur şi simplu, din cauză că mâncăm prea mult. Cu siguranţă că ştiaţi acest lucru, care însă era necesar să fie repetat, pentru că tot mai mulţi dintre noi caută subterfugii. Mai exact, cochetează cu ideea că indiferent dacă mănâncă sau nu, tot se îngraşă (afirmaţia este intemeiată în cazul persoanelor care au anumite dezechilibre hormonale, în special legate de glanda tiroidă, şi care se îngraşă mai uşor). Dacă la toţi cei care se îngraşă cauza este aceeaşi, şi anume faptul că mănâncă prea mult, la intrebarea: „De ce mănâncă oamenii prea mult?”, răspunsul este cu mult mai nuanţat, fiind, de fapt, şi cheia problemei.

Când hrana devine drog, nici cea mai eficientă dietă de slăbit nu ne va ajuta
Ce se întâmplă când mâncăm? În aparenţă, nimic spectaculos: mestecăm, simţim gustul şi aroma alimentelor, ne gândim la tot felul de lucruri. Însă, dincolo de aceste aparenţe, în creier se desfăşoară nişte procese de o complexitate inimaginabilă. Diferite substanţe (aşa-numiţii neurotransmiţători) sunt eliberate în organism de către scoarţa cerebrală şi ne fac să trăim, când mâncăm, tot felul de senzaţii: de mulţumire, de confort afectiv, de siguranţă, de forţă, de plăcere – emoţii care, deşi sunt rareori conştientizate ca atare, sunt tot un fel de hrană, extrem de preţioasă, pentru psihic. Firesc ar fi să ne hrănim cu aceste emoţii plăcute şi când facem alte acţiuni, nu doar atunci când mâncăm. Însă, din nefericire, mulţi dintre noi nu reuşim să atingem această armonie în viaţa de zi cu zi, nu reuşim să ne hrănim afectiv suficient şi atunci ne căutăm o consolare în mesele savuroase şi tot mai abundente.

Beneficiile aduse de cea mai eficientă dietă de slăbit

Cea mai eficientă dietă de slăbit este aceea care dă rezultatele dorite într-un timp rezonabil. În general, aceste cure au impact doar la nivelul greutății, iar dacă va doriți o remodelare corporală, trebuie să adoptați un stil de viață mai complex. Dacă o dietă este ținută în mod corect și i se dovedește eficiența, aceasta poate avea numeroase beneficii, precum:

  • Disciplinarea – este un beneficiu absolut al dietelor de slăbire. Persoanele care țin un astfel de regim își fac un program destul de riguros. Orele de odihnă sunt respectate, la fel și cele în care sunt luate mesele principale ale zilei. Un astfel de program poate deveni o obișnuință pe termen lung și este bine să se țină cont de el și după încheierea dietei.
  • Detoxifierea – o dietă eficientă ajută la eliminarea toxinelor din organism. Odată cu surplusul de grăsime se produce și curățarea organismului. Prin alegerea unei diete potrivite pentru metabolismul vostru puteți scăpa de reziduurile din corp și puteți optimiza buna funcționare a acestuia.
  • Sănătatea – foarte multe afecțiuni minore pot fi remediate prin alegerea unei diete de slăbire eficiente. O alimentație corectă previne multe dintre afecțiunile organismului: migrene, gastrite, boli ale oaselor, boli cardiovasculare și altele asemenea. Tot printr-o dietă corespunzătoare poate fi diminuat nivelul de stres și cel de oboseală sau pot fi intensificate capacitatea de concentrare și atenția distributivă.
  • Aspectul fizic – cea mai eficientă dietă de slăbit vă va scăpa de problema surplusului de kilograme, dar și de alte probleme care țin de aspectul fizic. Datorită unei diete eficiente pentru slăbit ați putea scăpa de grăsimea de la nivelul feței – de gușă sau de grăsimea din obraji. În acest fel pomeții vor fi mai proeminenți, iar fața, mai alungită. O alimentație corectă are capacitatea de a îmbunătăți aspectul pielii, de a reduce petele de la nivelul acesteia și de a trata diferitele afecțiuni ca acneea, de exemplu. Și ridurile fine pot fi estompate mulțumită dietelor eficiente pentru slăbit, căci acestea au un efect anti-îmbătrânire.

De ce dau greş curele de slăbire?

Presa scrisă, televiziunea şi diferite cărţi de specialitate abundă în sfaturi despre cum să scăpăm de kilogramele în plus: mâncând strict trei mese pe zi, începând întotdeauna masa cu fructe crude, eliminând carnea şi zahărul, alcătuindu-ne 50% din meniu din crudităţi. Și totuşi, aceste reguli de fier nu prea au dat rezultate, deşi sunt corecte. Atunci, şi-au spus oamenii, este nevoie de cea mai eficientă dietă de slăbit, cu efecte miraculoase. În consecință, au apărut celebrele cure-minune de slăbire: disociate, cu apă, cu sucuri, cu plante medicinale, cu laxative puternice, cu supă de varză. Nici acestea nu au dat însă rezultate prea mari, şi nici medicamentele de sinteză cele mai dure, ce pot modifica metabolismul (care au costuri inestimabile pentru sănătate), dar nu pot îndeplini „visul” de a mânca în neştire, fără a pune kilograme în plus. Unde este greșeala în toate aceste demersuri? În faptul că nu este înţeleasă marea problemă a celor care mănâncă mult: limitarea porţiei de hrană, pe de o parte, le produce suferinţă, iar pe de altă parte, îi lasă fără o plăcere majoră şi fără un mijloc important de refulare a emoţiilor negative. Întrebarea este, așadar: ce punem în loc, atunci când privăm o persoană supraponderală de una din cele mai mari plăceri, adică de mâncarea în exces?

Categoriile de mâncăcioși

Încă din anii ’60, când în Statele Unite şi în ţările occidentale obezitatea a început să devină o problemă naţională, oamenii de ştiinţă şi-au pus problema analizării comportamentului alimentar al supraponderalilor. Astfel, s-au putut face câteva diferenţieri, extrem de interesante şi, mai ales, utile, ale celor care obişnuiesc să mănânce prea mult. Iată care sunt principalele categorii de supraponderali:

Ocazionalii – sunt cei care nu şi-au făcut un obicei constant în a da iama prin frigider, dar se îngraşă supraalimentându-se în situaţii de stres. În cazul lor, încărcarea stomacului cu mâncare acţionează ca un calmant, ca un „medicament” care linişteşte pe moment emoţiile, în schimb le rotunjeşte tot mai mult greutatea corporală.

Gurmanzii – sunt persoanele care par a trăi pentru a mânca. Le plac mesele frumos pregătite, care le produc o stare de bună dispoziţie, obişnuiesc să se gândească cu voce tare la delicatesele pe care şi le-ar dori sau pe care deja le-au mâncat. În opinia psihologilor, gurmanzii caută în excesul de alimente afecţiunea, atenţia plină de dragoste a celor din jur, pe care nu ştiu să o primească şi, cel mai adesea, nici să o dăruiască.

Consumatorii nocturni – nu reuşesc să adoarmă sau se trezesc imediat după ce au adormit şi fac un raid prin bucătărie, mâncând în neştire. Adesea mănâncă şi în timpul zilei, dar pe ascuns, ceea ce le creează celor din jur senzaţia că se îngraşă fără să mănânce. La această categorie, resortul care împinge la supraalimentare este nesiguranța, anxietatea – în timp ce mănâncă, ei trăiesc un sentiment de securitate, se simt protejati.

Pofticioşii – sunt mari amatori de dulciuri şi, la fel ca şi ocazionalii, mănâncă din când în când foarte mult după care, pentru o perioadă, revin la o dietă relativ normală. La ei însă, nevoia de supraalimentare nu apare ca o consecinţă directă a unor situaţii stresante, ci atunci când văd un fel de mâncare ce li se pare foarte tentant. După părerea psihologilor, excesul de hrană şi, mai ales, de dulciuri ţine locul împlinirii erotico-afective.

Ciugulitorii – au aproape în permanenţă cu ei ceva de mâncat, din care iau câte puţin, dar aproape încontinuu. Sunt marii amatori de bombonele, sticksuri, ciocolată, biscuiti, din care îşi fac provizii sistematic. La mese, pot mânca mediu sau chiar foarte puţin, dar cu toate acestea, iau proporţii într-un ritm rapid, din cauză că-şi suplimentează porţia zilnică de calorii, prin ciugulitul aparent inofensiv. De regulă, acest comportament alimentar indică o stare de nervozitate, de nesiguranță sau de irascibilitate refulată, mâncarea în reprize fiind asemenea țigărilor la care fumătorii recurg ca să se calmeze. De altfel, fumătorii care tocmai au renunţat la viciul lor au şi ei tendinţa să mănânce încontinuu.

Haiducii – au o preferinţă pentru alimentele suculente, care dau o mare energie, cum ar fi grătarele, mititeii și tot felul de specialități din carne, prăjelile, de cele mai multe ori stropite cu bere sau vin. Ei ajung la o greutate impresionantă, care-i face treptat invalizi, din dorinţa paradoxală de a se simţi foarte puternici.

Din această enumerare rezultă că la originea supraponderalităţii se află întotdeauna o lipsă, o problemă în planul sufletesc. Sau, cum spunea foarte plastic un psiholog american: aşa cum unii beau ca să-şi înece necazurile, mulți dintre noi manancă în neştire, ca să şi le adoarmă.

Dacă oamenii care se confruntă cu asemenea probleme ar şti să-şi găsească prin alte mijloace calmul sufletesc sau bucuria de a trăi, afecţiunea, starea de siguranţă sau împlinirea erotico-afectivă, curele de slăbire ar fi extrem de uşor de ţinut şi ar avea rezultate stabile pe termen lung.

Şapte sfaturi pentru psihic

1. Alegeți cea mai eficientă dietă de slăbit care să vi se potrivească. Prima şi decisiva greşeală pe care o fac majoritatea celor care se hotărăsc să slăbească este să se priveze brusc şi foarte drastic de hrană. Această cale este potrivită pentru persoanele puternice, extrem de rezistente fizic şi foarte stabile emoţional. Pentru noi, muritorii de rând, se recomanda o abordare gradată, dar sistematică. La început, vom căuta să nu mai mâncăm deloc în afara meselor principale, apoi vom elimina pe rând alimentele nocive și abia pe urmă vom începe să reducem, treptat, porţia de hrană sau vom trece o dietă strict crudivoră, cu cereale. În felul acesta, nu vom supune voinţa (la început slab antrenată) la eforturi imposibile şi nici nu vom trăi stări intense de frustrare.

2. Fixați-vă obiective pe care să le atingeți – este o manevră foarte necesară, menită să ne mărească voinţa şi încrederea în noi înşine. Strategia este extrem de simplă: dacă, de pildă, trebuie să slăbim 12 kilograme, vom încerca în primele zece zile să slăbim doar două. Odată atins acest deziderat, vom trece la următoarea etapă, în care vom slăbi alte două kilograme sau chiar unul singur. În acest fel, nu vom avea senzaţia chinuitoare că lucrurile merg cu o încetineală şi eforturile noastre sunt în zadar, ci vom realiza faptul că „suntem în grafic” şi încet, dar sigur, ne atingem obiectivul propus.

3. Treziți-vă entuziasmul cu remedii care accelerează slăbitul – nu vă bazaţi exclusiv pe ceaiuri şi alte preparate din plante, dar nici nu le ignorați. O cură cu tinctură de ienupăr vă va ajuta slăbiţi un kilogram în câteva zile, prin simpla eliminare accelerată a apei din ţesuturi. Tinctura de fructe de soc vă va ajuta să slăbiţi alte trei-patru kilograme, în câteva săptămâni, prin accelerarea tranzitului intestinal şi inhibarea apetitului (făcând foamea mai puţin chinuitoare). Sunt paşi mici aparent, dar care veţi vedea, au efecte magice de retrezire a entuziasmului faţă de cura de slăbire, pentru că rezultatele concrete se văd foarte rapid.

4. Recompensați-vă cât mai des – contrabalansați sistematic „suferințele” (le-am pus între ghilimele, deși uneori sunt foarte reale) pe care reducerea porţiei de hrană le produce, cu bucurii mai mari sau mai mici, dar cât mai multe. Faceţi-vă în minte sau, şi mai bine, în scris, o listă cu toate lucrurile plăcute pe care le puteţi face. De pildă, puteţi colinda magazinele, alegându-vă ce haine veţi putea purta după ce vă veţi regla greutatea şi anticipând astfel momente plăcute. Psihicul va reacţiona mult mai bine la laude şi la recompense în timpul curei de slăbire, decât la încordări ale voinţei şi la autoflagelări inutile.

5. Găsiți-vă din timp companii potrivite – adică evitaţi să fiţi singuri şi nesusţinuţi în timpul curei de slăbire. Vorbiţi în primul rând cu cei apropiaţi (cu fiecare în parte), despre faptul că vreți să slăbiți şi asigurați-vă că vă vor ajuta în acest demers. Mai mult, căutaţi oameni plăcuţi, a căror companie să vă liniştească, eventual care au reuşit să slăbească prin asemenea cure şi care vă vor fi de un imens ajutor pentru a vă susţine moralul. Nu uitati să-i evitaţi pe cei care caută (conştient sau inconştient) să vă descurajeze sau să vă minimizeze eforturile.

6. Motivați-vă sistematic – în fiecare zi, dimineaţa şi seara, programati-vă câteva minute în care să vă faceţi o mică impulsionare. Imaginaţi-vă cât de bine vă veti simţi şi cât de multe veţi putea face când veţi ajunge la greutatea normală. De asemenea, amintiţi-vă cât de multe aţi pierdut şi aţi mai putea pierde din cauza îngrăşării. Spuneţi-vă ferm: „Reuşesc! Am voinţă şi de aceea, reuşesc”. Nu uitaţi în nicio zi să faceți măcar de două ori (dacă nu mai des) această reactualizare a scopului propus, cu toate motivele care v-au determinat să luaţi hotărârea de a slăbi, urmată de o vizualizare a fericirii din momentul reuşitei.

7. Nu cădeți de pe vârf – este un sfat extrem de important, pentru că aproape jumătate din cei care au ajuns la o greutate normală sau măcar au slăbit foarte mult, făcând eforturi eroice, pierd in mod paradoxal această realizare pe nesimţite. De ce? Pentru că, odată cu trecerea senzaţiei de triumf de după atingerea scopului propus, nu au găsit un stil de viaţă care să le ofere suficientă satisfacţie interioară, aşa încât să nu se întoarcă la vechiul lor viciu. Aşadar, odată ce ați slăbit, nu consideraţi „lupta” încheiată. Faceţi ultimul pas şi tăiaţi toate legăturile cu greşelile din trecut, cu stilul de viaţă care v-a dus la supraponderalitate. Găsiţi-vă unul-două sporturi pe care să le practicaţi (nu contează peformanţa, ci consecvenţa) sau mergeţi constant la o sală de fitness. Umpleti-vă viaţa cu mici excursii, cu intâlniri cu cunoscuţii, descoperiţi-vă hobby-uri şi faceţi-vă tot fel de tabieturi care să vă ţină permanent în activitate şi să vă distragă ateriţia de la hrană…

În fine, cel mai important sfat pentru cea mai eficienta dieta de slabit l-am lăsat la sfârşit. El sună astfel: reflectaţi profund, din când în când, la ceea ce v-a produs acea stare de gol afectiv pe care aţi avut tendinţa să-l umpleţi cu mâncare. Ştiindu-ne slăbiciunile interioare cu precizie şi acţionând apoi pentru a le elimina, aceste slăbiciuni se vor transforma în forţă interioară. Iar cea mai eficientă dietă de slăbit, la fel ca multe alte demersuri importante din viaţă, este o simplă problemă de forţă interioară.

loading...