Dependenta de mancare: adevar sau fictiune


450

Dependenta de mancare este adevarata si este o problema tot mai mare. Corpurile noastre pot resimti sevraj psihologic atunci cand incercam sa scapam de dependenta de mancare la fel cum simtim cand incercam sa scapam de dependente de droguri sau de alcool? E destul de dificil de raspuns la aceste intrebari, pentru ca parerile sunt impartite.

Dependenta de mancare

 

Noi credem ca nu poti fi dependenta de mancare. Dar exista anumite motive emotionale sau comportamentale care te fac sa mananci prea mult. Organismul are nevoie de mancare pentru a supravietui, ceea ce nu se poate spune despre alcool sau droguri. Credem ca e mult sa spui ca esti dependenta de mancare. Exista cu adevarat dependenta de mancare creeata de anumite alimente pe care o persoana nu se poate abtine sa le consume? Sau anumite motive duc la consumarea constanta a unor astfel de alimente? Ce a fost mai intai: oul sau gaina?

Ce este dependenta de mancare?

Dependenta de mancare inseamna sa fii dependenta de alimentele nesanatoase in acelasi mod in care dependentii de droguri reactioneaza fata de droguri. Dependenta de mancare implica aceleasi zone ale creierului, aceiasi neurotransmitatori, iar multe simptome sunt identice.

Dependenta de mancare este un concept relativ nou si controversat, deoarece nu exista statistici disponibile pentru a observa cat de comuna este. Cum functioneaza dependenta de mancare? Alimentele procesate, de tipul junk-food, au un efect pozitiv asupra centrilor din creier responsabili cu „recompensa”, implicand neurotransmitatori precum dopamina. Alimentele care sunt considerate cele mai problematice deoarece pot provoca dependenta de mancare sunt cele junk-food, dar si cele care contin fie zahar sau grau, fie pe ambele.

De exemplu, un om care sustinea ca sufera de o dependenta la mancare spunea ca a crescut intr-o casa in care mancarea era etichetata ca fiind „buna” sau „rea”. Nu avea voie sa manance prajituri, torturi sau bomboane. Pe masura ce crestea, descoperea ca de cate ori manca o prajitura sau un tort, nu se putea abtine sa mai manance. Aceasta persoana era dependenta de mancare sau pur si simplu nu invatase sa consume aceste produse intr-o maniera sanatoasa? Persoana respectiva a lucrat cu un terapeut pentru a invata ca poate consuma aceste „alimente rele” intr-un mod sanatos.

Cand nu s-a mai abtinut, a putut sa se bucure de aceste delicii intr-un mod mai sanatos, deci nu a fost dependenta de mancare. Daca ar fi fost o persoana dependenta de alcool sau de droguri, nu ar fi fost posibil sa inceapa sa se bucure de ele in cantitati mici. In cazul unei dependente adevarate, abstinenta este mai mereu singurul raspuns posibil.

Emotiile si efectul pe care il au asupra noastra sunt foarte importante in tratarea acestei probleme. De la o varsta frageda, cantitatea de mancare pe care o consumam si emotiile noastre incep sa se intrepatrunda, iar astfel apare predispozitia spre dependenta de mancare. Cator copii nu li se da inghetata cand plang sau o prajiturica drept recompensa pentru cumintenie? Apoi, pe masura ce inaintam in varsta si ne simtim tristi, stresati sau nervosi, ne indreptam atentia catre aceleasi tipuri de alimente, pentru ca ne sunt familiare. Problema e ca s-ar putea sa folosim aceste alimente pentru a ne masca sentimentele. In loc sa rezolvam problemele din viata noastra, ne ascundem in spatele unor prajituri.

Iata o tehica pentru a lupta cu aceasta problema a emotiilor care faciliteaza dependenta de mancare. Inteaba-te: „Mi-e foame, sunt trista, ma simt singura sau obosita?”. Vazand exact ce simti, vei putea descoperi daca mancarea este ceea ce vrei. Invatand cum sa faci fata emotiilor fara mancare iti poate aduce multe satisfactii.

Unii oameni sar peste mese, fac multe activitati fizice si nu dorm destul. Cu cat facem mai multe schimbari pentru a ne imbunatati comportamentul, cu atat mai bine.

Dependenta de mancare – o problema serioasa cu o solutie simpla

Specialistii sustin ca nu este vorba despre lipsa ambitiei sau ceva de acest gen, ci ca dependenta de mancare este cauzata de semnalul puternic dat de dopamina care „saboteaza” biochimia creierului, iar mai multe studii sprijina ideea ca aceasta dependenta este o problema reala.

Ce creeaza dependenta de mancare?

Ideea ca o persoana poate fi dependenta de mancare castiga tot mai multa atentie. Acest lucru are legatura cu imagistica cerebrala si cu alte studii ale efectelor mancatului compulsiv asupra centrilor nervosi din creier. Experimentele arata ca dependenta de mancare actioneaza aceiasi centri nervosi din creier responsabili cu placerea si recompensa pe care ii actioneaza si drogurile precum cocaina sau heroina. Alimentele care au acest efect sunt cele considerate gustoase, cu un continut ridicat de zahar, grasimi, sare. Asemenea drogurilor, aceste alimente declanseaza chimicalele din creier responsabile cu starea de bine, precum dopamina. De indata ce persoanele respective simt efectele dopaminei in urma consumarii acelor alimente, simt nevoia de a le consuma din nou si din nou. Drept consecinta, oamenii ajung sa manance desi nu le este foame, ducand la mancatul compulsiv. Acest comportament arata dependenta de mancare in acelasi mod in care o persoana devine dependenta de jocurile de noroc sau cumparaturi.

Simptome care indica dependenta de mancare

Iata ce simptome au cei care au dezvoltat dependenta de mancare:

– anxietate;

– agitatie;

– pofta de a manca frecvent anumite alimente, desi tocmai ai terminat o portie nutritiva si s-a instalat satietatea, iar odata ce ai cedat, te trezesti ca mananci mai mult decat ai intentionat si ajungi sa te simti ghiftuita si vinovata pentru acest lucru, inventezi scuze, insa procedezi la fel de fiecare data;

– te ascunzi de ceilalti cand mananci alimente nesanatoase;

– simti ca nu iti poti controla poftele de acestea, cu toate ca iti fac rau fizic (inclusiv faptul ca iei in greutate).

Zece sfaturi foarte utile pentru a controla dependenta de mancare:

1.    Nu sari peste mese. Mananca la micul dejun, pranz si cina. Include gustari daca trec mai mult de patru-cinci ore intre mese.
2.    Toate mesele si gustarile trebuie sa contina proteinele adecvate.
3.    Include cereale integrale (ovaz, quinoa, grau integral 100%) in dieta, in loc de faina alba.
4.    Asigura-te ca mananci fructe si/sau legume la fiecare masa.
5.    Fa-ti un plan saptamanal. Mergi regulat la cumparaturi si asigura-te ca achizitionezi alimente sanatoase.
6.    Fa-ti un jurnal. Tine un registru al orelor de masa si al mancarurilor/ bauturilor consumate.
7.    Misca-te mai mult: mergi la sala, la ore de Zumba, yoga sau, pur si simplu plimba-te mai mult.
8.    Du-te mai devreme la somn.
9.    Nu mai considera mancarea ca fiind „buna” sau „rea”. Trebuie doar sa faci alegeri mai sanatoase.
10.    Nu considera mancarea ca fiind o recompensa sau un rasfat. Rasfata-te cu un masaj, o manichiura, un film, o noua pereche de pantofi etc.

Nu suntem inca siguri daca dependenta de mancare este reala sau fictiune. Dar nu asta e problema. Este important sa fim de acord ca obezitatea si mancatul in exces sunt, de fapt, adevarata problema. Trebuie sa facem tot ce putem ca sa ne mentinem o greutate sanatoasa.

Daca nu vrei sa consumi in exces un anumit aliment, pur si simplu nu cumpara produsul respectiv.

Ajutor in caz de dependenta de mancare

Nu este de glumit cu dependenta de mancare. O multime de persoane sufera de aceasta si simt ca nu se pot lasa, recidiveaza si le este greu sa creada ca se pot lasa de alimentele nesanatoase.  Trebuie stiut ca dependenta de mancare se poate vindeca mai greu, iar unele persoane nu reusesc de la prima incercare, ci dupa mai multe. Exista multi medici si specialisti care le stau la dispozitie acestor persoane care au aceasta dependenta serioasa. Se poate apela si la psihologi sau psihiatri, dar si la alte persoane autorizate care au experienta in dependenta de mancare…

loading...