Home / DIETE & FITNESS / FITNESS / Cum ne ajută meditaţia

Cum ne ajută meditaţia

Meditația are efecte profunde asupra creierului, indiferent de tipul sau de scopul sau durata acesteia.

meditatie

Printre părţile creierului care au de câştigat regăsim lobul frontal (responsabil de planificare, emoţii şi conştientizarea de sine), lobul parietal (procesează informaţiile senzoriale, dar şi orientarea în spaţiu şi timp) îşi încetează activitatea, în timp ce talamusul (răspunzător de semnalele din jur) îşi va diminua activitatea.

Printre avantajele meditaţiei regăsim:

  1. Creșterea capacității de concentrare, chiar şi imediat după terminarea exerciţiului în sine.
  2. Scade nivelul de anxietate, deoarece atenuează legăturile neuronale deși probabil că veți considera că nu e bine acest lucru, dar, de fapt, este indicat deoarece ne ajută să ne detaşăm emoţional de tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru şi să reacţionăm în mod realist.
  3. Mărirea capacităţii creative. Astfel, aceste persoane care meditează prezintă o capacitate crescută de a afla soluţii noi la o problemă propusă.
  4. Optimizează empatia, dar şi compasiunea. Cei care meditează vor fi capabili să reducă reacţiile negative faţă de cei pe care îi consideră personaje negative. Aceştia reacţionează în mod rapid faţă de personale care sunt în suferinţă încercând să le aline.
  5. Mărește cantitatea de materie cenușie din hipocampus şi din regiunile frontale ale creierului. Astfel, prin mărirea acestei materii se va crea o stabilitate emoţională şi o creştere a sentimentelor pozitive. Sporirea materiei cenuşii va conduce la o îmbătrânire mai lentă a creierului şi la o apariţie mai rară sau chiar mai târzie a bolilor neurologice care sunt asociate cu înaintarea în vârstă.
  6. Memoria va fi mai bună, deoarece persoanele care obişnuiesc să mediteze vor exercita mai des abilitatea de a ignora toate activităţile care obişnuiesc să le distragă atenţia, astfel concetrându-se mai mult decât sunt obişnuite.
  7. Stresul este diminuat, astfel că aceste persoane vor putea lucra mai mult în condiţii de stres.

Meditaţia elimină agitaţia minţii, dar şi tensiunile interioare.

Cele mai potrivite momente pentru a medita sunt dimineața, înainte de a răsări soarele şi seara, înainte de culcare. Dar având în vedere momentele foarte încărcate din viata noastră, orice ocazie de a medita este binevenită.

Cel mai recomandat este să se practice meditaţia de două ori pe zi, minimum 20 de minute. Este indicat să nu meditaţi dacă sunteţi obosiţi.

Un exerciţiu simplu meditativ este următorul:

Atunci când doreşti să meditezi, poţi sta cu picioarele sprijinite pe podea, în lotus dacă te simţi confortabil, chiar întins pe spate (ai grijă să nu adormi). Cu timpul, vă veţi găsi poziţia potrivită.

Închideţi ochii şi eliminaţi pe cât posibil orice fel de gând, preocupări interioare. Fiţi conştienţi de corpul vostru. Conştientizaţi contactul vostru cu suprafaţa pe care vă aşezaţi. Fiţi atenţi la puls, la respiraţie, la felul cum se odihnesc mâinile, la poziţia şi greutatea corpului. Ceea ce ar putea fi de folos ar fi o muzică instrumentală, chiar cu sunete din natură. Relaxaţi-vă în mod treptat, începând cu piciorul stâng, de jos în sus, apoi piciorul drept, braţul stâng, braţul drept, trunchiul, gâtul, dar şi capul. Fiţi atenţi la ritmul respiraţiei…

Adevărata stare a meditaţiei este punctul de concentrare şi modul de încântare faţă de aceasta.