Home / DIETE & FITNESS / NUTRITIE / Dependenta de mancare: adevar sau fictiune

Dependenta de mancare: adevar sau fictiune

Poate fi cineva dependent de mancare? Corpurile noastre pot resimti sevraj psihologic cand incercam sa scapam de dependenta de mancare la fel cum simtim cand incercam sa scapam de dependente de droguri sau de alcool? E destul de dificil de raspuns la aceste intrebari pentru ca parerile sunt impartite.

Dependenta de mancare

Noi credem ca nu poti fi dependenta de mancare. Dar exista anumite motive emotionale sau comportamentale care te fac sa mananci prea mult. Corpul are nevoie de mancare pentru a supravietui, ceea ce nu se poate spune despre alcool sau droguri. Credem ca e mult sa spui ca esti dependenta de mancare. Exista cu adevarat anumite alimente pe care o persoana nu se poate abtine sa le consume? Sau anumite motive duc la consumarea constanta a unor astfel de alimente? Ce a fost mai intai: oul sau gaina?

De exemplu, un om care sustinea ca sufera de o dependenta la mancare spunea ca a crescut intr-o casa in care mancarea era etichetata ca fiind „buna” sau „ rea”. Nu avea voie sa manance prajituri, torturi sau bomboane. Pe masura ce crestea, descoperea ca de cate ori manca o prajitura sau un tort nu se putea abtine sa mai manance. Aceasta persoana era dependenta de mancare sau pur si simplu nu invatase sa consume aceste produse intr-o maniera sanatoasa? Aceasta persoana a lucrat cu un terapeut pentru a invata ca poate consuma aceste „alimente rele” intr-un mod sanatos.

Cand nu s-a mai abtinut, a putut sa se bucure de aceste delicii intr-un mod mai sanatos. Daca ar fi fost o persoana dependenta de alcool sau de droguri, nu ar fi fost posibil sa inceapa sa se bucure de ele in mici cantitati. In cazul unei dependente adevarate, abstinenta este mai mereu singurul raspuns posibil.

Emotiile si efectul pe care il au asupra noastra sunt foarte importante in tratarea acestei probleme. De la o varsta frageda cantitatea de mancare pe care o consumam si emotiile noastre incep sa se intrepatrunda. Cator copii nu li se da inghetata cand plang sau o prajiturica drept recompensa pentru cumintenie? Apoi, pe masura ce inaintam in varsta si ne simtim tristi, stresati sau nervosi ne indreptam atentia catre aceleasi tipuri de alimente pentru ca ne sunt familiare. Problema e ca s-ar putea sa folosim aceste alimente pentru a ne masca sentimentele. In loc sa rezolvam problemele din viata noastra, ne ascundem in spatele unor prajituri.

Iata o tehica pentru a lupta cu aceasta problema a emotiilor. Inteaba-te: mi-e foame, sunt trista, ma simt singura sau obosita? Vazand exact ce simti vei putea descoperi daca mancarea este ceea ce vrei. Invatand cum sa faci fata emotiilor fara mancare iti poate aduce multe satisfactii.

Unii oameni sar peste mese, fac multe activitati fizice si nu dorm destul. Cu cat facem mai multe schimbari pentru a ne imbunatati comportamentul, cu atat mai bine.

Iata 10 sfaturi foarte utile pentru a controla dependenta de mancare

1.    Nu sari peste mese. Mananca micul dejun, pranzul si cina. Include gustari daca trec mai mult de 4-5 ore intre mese.
2.    Toate mesele si gustarile trebuie sa contina proteinele adecvate.
3.    Include cereale integrale (ovaz, quinoa, grau integral 100%) in dieta in loc de faina alba.
4.    Asigura-te ca mananci fructe si/sau legume la fiecare masa.
5.    Fa-ti un plan saptamanal. Mergi regulat la cumparaturi si asigura-te ca achizitionezi alimente sanatoase.
6.    Fa-ti un jurnal. Tine un registru al orelor de masa si al mancarurilor/ bauturilor consumate.
7.    Misca-te mai mult: mergi la sala, la ore de Zumba, yoga sau pur si simplu plimba-te mai mult.
8.    Du-te mai devreme la culcare.
9.    Nu mai considera mancarea ca fiind „buna” sau „rea”. Trebuie doar sa faci alegeri mai sanatoase.
10.    Nu considera mancarea ca fiind o recompensa sau un rasfat. Rasfata-te cu un masaj, cu manichiura, cu un film, cu o noua pereche de pantofi etc.

Nu suntem inca siguri daca dependenta de mancare este reala sau fictiune. Dar nu asta e problema. Este important sa fim de acord ca obezitatea si mancatul in exces sunt, de fapt, adevarata problema. Trebuie sa facem tot ce putem ca sa ne mentinem o greutate sanatoasa.

Daca nu vrei sa consumi in exces un anumit aliment, pur si simplu nu cumpara produsul respectiv.