Detoxifierea de zahar – 4 motive ca sa renunti la zahar

372

Detoxifierea de zahar reprezinta un procedeu care trebuie pus in aplicare periodic, intrucat acesta are efecte benefice asupra starii de sanatate.

Detoxifierea de zahar

Zaharul este un indulcitor foarte folosit intr-o multime de preparate, fie facute in casa, fie provenite din comert, iar consumul acestuia este inevitabil. Foarte bine cunoscute sunt si efectele negative pe care zaharul le are asupra corpului, mai ales asupra copiilor si persoanelor care sufera de diferite afectiuni.

Detoxifierea de zahar se autoimpune in momentele in care organismul este serios afectat de acest aliment, dar este foarte indicat ca aceasta detoxifiere sa se faca in mod voluntar, periodic.

Nu ai cum sa indulcesti realitatea. Consumul de zahar in exces iti pune corpul in pericol si il expune unor afectiuni medicale ce pot fi chiar fatale.

Iata patru motive care ar trebui sa te determine sa incerci detoxifierea de zahar:

1.    Presiunea ridicata a sangelui – nivelul normal de oxid de azot mentine vasele de sange deschise si sanatoase. Prea mult zahar in dieta ta scade nivelul de oxid de azot. Astfel, vasele de sange se ingusteaza, presiunea sangelui creste, iar odata cu ea creste si riscul aparitiei bolilor de inima.

2.    Colesterolul ridicat – oamenii care consuma prea mult zahar au nivelul colesterolului bun prea scazut, nivelul colesterolului rau prea ridicat si un nivel ridicat al trigliceridelor. Astfel, arterele si vasele de sange se ingroasa si apar bolile cardiace.

3.    Bolile ficatului – o dieta bogata in zahar poate duce la boli de ficat. Prea mult zahar duce la cresterea nivelului insulinei si grasimea intra in celulele ficatului. Astfel, ficatul se inflameaza si poate ajunge chiar cirotic.

4.    Rezistenta la insulina – cand zaharul intra in corp, insulina deschide usa pentru a permite zaharului sa ajunga in celule. Daca se pompeaza prea mult zahar, insulina nu mai e eficienta. Zaharul nu mai poate intra in celule si ramane blocat in corp. Asa apar efectele toxice care duc la obezitate si chiar la diabet.

Un om consuma zece kg de indulcitori artificiali in fiecare an. Inlocuitorii de zahar apar in peste 6000 de produse, inclusiv in mancarea pentru bebelusi, in cinele inghetate si chiar in iaurturi.

Cum se face detoxifierea de zahar?

In functie de nevoi, preferinte si disponibilitate, detoxifierea de zahar se face la un anumit moment dat in timp prin urmarirea sistematica a mai multor pasi. In acest procedeu de detoxifiere, demersurile sunt la fel de importante ca si rezultatele, astfel ca se recomanda o atentie sporita cand vine vorba de acest aspect. Pentru ca detoxifierea sa se produca in conditii optime, iata ce este nevoie sa facem:

  • Renuntarea la zahar – pentru detoxifierea de zahar este nevoie ca acest aliment sa fie eliminat treptat din alimentatia zilnica. Pentru o perioada nu se va consuma deloc zahar, urmand ca acesta sa fie reintrodus in alimentatie treptat, cand procesul de detoxifiere isi va fi atins scopurile. Astfel, zaharul nu mai trebuie folosit in niciun fel de aliment pentru indulcirea acestuia, iar alimentele cu un continut oricat de mic de zahar luate din comert trebuie excluse.
  • Inlocuirea zaharului – in lipsa acestui indulcitor atat de accesibil, organismul are nevoie de un „dulce” sanatos. Exista foarte multe alternative pentru inlocuirea zaharului, dar cel mai la indemana este mierea. Fiind mai sanatoasa si mai gustoasa decat zaharul, mierea devine un inlocuitor excelent, la fel si fructoza naturala (nu cea sintetica!) ce poate fi obtinuta prin consumul regulat de fructe.
  • Monitorizarea alimentelor ingerate – este absolut necesar ca zaharul sa fie eliminat treptat, lucru care se realizeaza astfel: se aleg alimente cu un continut de zahar din ce in ce mai scazut, pana cand valoare acestuia va ajunge la zero. Odata ce se ajunge la valoarea zero, zaharul este exclus complet din alimentatie pentru o perioada determinata. Cand detoxifierea s-a realizat, zaharul se reintroduce treptat in alimentatie, incepand cu alimente cu un continut scazut de zahar. Este indicat ca dupa aceasta cura de detoxifiere, cantitatea de zahar consumata sa nu mai atinga cote ridicate, exact ca inainte de inceperea curei.
  • Perioada – detoxifierea de zahar se face in functie de mai multi factori externi care influenteaza, printre altele, si perioada propriu-zisa de detoxifiere. Este indicat ca aceasta sa varieze intre sapte si 14 zile, dar sa nu depaseasca mai mult de 20 de zile, caci organismul ar putea suferi numeroase dezechilibre.

Ia in considerare alternativele

Cand vine vorba despre inlocuitorii zaharului, trebuie sa va informati corect cu privire la caracteristicile lor:
–    Sucraloza – este de 500 de ori mai dulce decat zaharoza si nu afecteaza nivelul glucozei. Este un indulcitor descoperit recent, asa ca nu se stiu efectele pe termen lung. Este un indulcitor bun pentru gatit.
–    Aspartamul – mai multe studii au aratat ca are efecte adverse asupra sanatatii. Acest indulcitor sta in corp mai mult si nu poate fi incalzit.
–    Zaharina –  studiile arata ca este unul dintre cei mai siguri indulcitori.

Fii atenta la zaharurile care se ascund in dulapuri si camari. Arunca produsele care contin foarte multe zaharuri: de la sosuri de tomate, la ketchup si unt de arahide. Fii atenta la produsele cu putine grasimi, pentru ca acestea contin mai mult zahar (ca sa aiba un gust mai bun).

Elimina zaharurile ascunse

Cauta aceste cuvinte pe etichetele produselor:
–    Fructoza
–    Maltoza
–    Sorbitol
–    Suc evaporat
–    Sirop
–    Xylotol
–    Zaharuri care se termina in „ -ol” sau „ -oza”

Se recomanda sa nu consumi mai mult de zece grame de zaharuri pe zi, adica o suta de calorii. Nu sunt incluse sursele naturale de zahar din fructe, unele legume si chiar din unele cereale integrale.

Redu consumul
In loc sa cumperi si sa consumi alimente procesate care contin zahar, alege alimente sanatoase, integrale, care contin zahar putin sau deloc. Astfel, tii sub control zaharul pe care il consumi.

Un om obisnuit bea cam doua sute de litri de suc pe an. Daca vorbim de suc obisnuit, asta inseamna cam 22 kg de zahar pe an. Sucul este plin de cafeina si fructoza din sirop de porumb. Sucul duce la cresterea in greutate si la aparitia diabetului, la degradarea dintilor si la slabirea oaselor.

Redu consumul de suc
Indiferent ce cantitate de suc conumi in prezent, redu consumul la jumatate. Daca bei sase sucuri acidulate pe zi, incearca sa bei numai trei. In saptamana urmatoare micsoreaza consumul din nou la jumatate. Continua pana elimini de tot sucul din dieta ta zilnica.
Studiile au aratat ca in acest fel poti imbunatati presiunea sangelui. Foloseste plante si condimente pentru a-ti pacali papilele gustative.

Pacaleste-ti papilele gustative
Incearca sa adaugi in cafea, in cereale si in prajituri scortisoara, ghimbirul, nucsoara, vanilia sau cuisoarele englezesti.

Poti incerca si una dintre urmatoarele variante naturale de indulcitori:
–    Mierea- spre deosebire de zaharul obisnuit, mierea este foarte complexa. O lingura contine 25 de compusi, inclusiv proteine, aminoacizi si minerale.
–    Agava – este un indulcitor derivat din agavele albastre de cactus, care au un indice glicemic scazut.
–    Stevia – un indulcitor cu putine calorii, care deriva dintr-o planta nativa din Paraguay si Brazilia. Este de doua sute de ori mai dulce decat zaharul.

Este indicat sa consumam cat mai putin zahar cu putinta. Daca totusi consumam zahar, e bine sa o facem intr-un mod corect.

Tine-ti zaharul sub control
Cand nu este asociat cu grasimi sau cu proteine, zaharul poate creste glicemia. Consuma zaharuri in combinatie cu nuci, ulei de masline sau paine. In acest fel, tii nivelul glicemiei sub control.

Cand trebuie facuta detoxifierea de zahar?

Atunci cand apar anumite afectiuni ale organismului sau chiar si atunci cand acesta este perfect sanatos exista o perioada propice pentru realizarea detoxifierii de zahar. Exista mai multe conditii in care detoxifierea de zahar se impune, printre care si:

  • Probleme de sanatate – indiferent de gravitate, problemele de sanatate impun inca de la aparitia lor o detoxifiere de zahar. Aceasta va ajuta sistemul imunitar sa lupte impotriva afectiunii si va remedia eventualele complicatii.
  • Oboseala – este un prim semn foarte sugestiv prin care organismul transmite ca are nevoie de detoxifierea de zahar. In general, consumul de zahar amplifica starea de epuizare si face ca organismul sa fie mai putin rezistent in conditii de suprasolicitare.
  • Sarcina – la femeile insarcinate, curele de detoxifiere care au ca obiect consumul de zahar sunt obligatorii. Medicii recomanda ca detoxifierea de zahar sa se faca in fiecare trimestru de sarcina și frecvent in perioada de alaptare. O astfel de detoxifiere este foarte sanatoasa pentru dezvoltarea optima a fatului si cresterea armonioasa a acestuia, dar, mai ales, pentru hranirea sa corespunzatoare.
  • Circulatia sangelui – la nivelul sistemului circulator, detoxifierea de zahar trebuie facuta indiferent de semnalele pe care le da organismul. Cele mai multe dintre efectele negative ale zaharului se reflecta la nivelul circulatiei sangelui, fapt pentru care aici se impune in mod absolut o detoxifiere.
  • Sistemul nervos – daca la acest nivel se resimt deficiente, este cazul sa se faca o detoxifiere de zahar. Sunt foarte frecvente cazurile in care un consum neglijent de zahar provoaca deteriorarea activitatii sistemului nervos, aparitia mai multor probleme de memorie sau a bolilor psihice.

Daca in cazul copiilor este indicat sa se evite pe cat de mult posibil consumul de zahar, odata cu inaintarea in varsta curele de detoxifiere se vor intensifica din punctul de vedere al frecventei. Astfel, detoxifierea de zahar depinde foarte mult si de varsta sau stil de viata, fapt pentru care trebuie facuta cu regularitate, la o anumita perioada.

Beneficii ale detoxifierii de zahar

Odata ce se produce detoxifierea de zahar, efectele incep sa apara si sa se reflecte in mai multe privinte ale vietii cotidiene. De fapt, efectele benefice si de impact sunt cele pentru care cura de detoxifiere se face cu atat de multa rigoare. Iata care sunt cele mai importante dintre acestea:

  • Prevenirea mai multor boli – chiar daca organismul este perfect sanatos, o detoxifiere de zahar poate avea un rol fundamental in prevenirea mai multor afectiuni. Printre cele mai serioase dintre acestea se numara bolile de natura cardiovasculara, mai multe tipuri de diabet, bolile digestive sau neurologice.
  • Eficienta tratamentelor – foarte multe afectiuni se trateaza pe baza unui tratament medicamentos suplimentat cu un regim alimentar echilibrat. In acest sens, detoxifierea de zahar este definitorie pentru eficienta unui tratament. Foarte multe boli se trateaza mai rapid daca zaharul este atent tinut sub control, din punctul de vedere al consumului.
  • Tonusul – un tonus bun, energia si rezistenta la factorii de stres sunt, deseori, asigurate de o detoxifiere de zahar facuta la momentul potrivit. Este foarte important ca organismul sa isi optimizeze mereu resursele de energie, iar acest lucru este facilitat de o cura de detoxifiere corespunzatoare…
  • Aspectul fizic – detoxifierea de zahar isi dovedeste utilitatea si cand vine vorba de aspectul fizic, mai ales ca sanatatea pielii, a parului sau a unghiilor este cu mult mai usor de mentinut daca zaharul se consuma cu precautie.