Alimente care scad colesterolul si il regleaza

853

Colesterolul se găsește în organismul uman sub forma unui compus organic și este produs de către ficat. Rolul fundamental al colesterolului se manifestă la nivel celular, fiind un bun stabilizator al celulelor și un liant al acestora. Colesterolul secretat de corpul uman este de două tipuri:

  • benefic – cu rol de liant, care echilibrează întregul sistem celular, curăță pereții vaselor de sânge, neutralizează depunerea grăsimilor dăunătoare, ajută la optimizarea sistemului digestiv și a celui imunitar, stimulează producerea unor hormoni esențiali;
  • dăunător – are capacitatea de a îngusta vasele de sânge, favorizând astfel apariția bolilor de natură cardiacă și neurologică.

Atenție, colesterolul nu trebuie confundat cu grăsimile din corp, care sunt, de asemenea, de două feluri – sănătoase și dăunătoare. Valorile normale ale colesterolului variază în funcție de vârstă, mod de viață, alimentație și afecțiuni preexistente. Dacă la copii șansele ca valorile colesterolului să nu se încadreze în parametrii normali sunt minime, în cazul adulților nivelul optim trebuie să se situeze în jurul valorii de 200 mg/dl.

Dacă ai un nivel prea mare al colesterolului, trebuie să găsești o metodă sigură și eficientă de a-l controla. Cea mai bună metodă e să alegi alimente care scad colesterolul. Aleasă cu grijă, mâncarea poate fi mai buna decât medicamentele.

Alimente care scad colesterolul

Trebuie să vorbești cu medicul înainte de a începe un tratament. Problemele cu colesterolul pot fi periculoase, așa că asigura-te că medicul te monitorizează și te sfătuiește tot timpul.

Factori care potențează destabilizarea valorii optime a colesterolului în organism

  • Fumatul

Acest obicei extrem de dăunător pentru organismul nostru trebuie rărit treptat și chiar stopat dacă ai probleme care țin de colesterol, mai ales dacă acesta este foarte mărit. Fumatul favorizează coagularea sângelui și intensifică formarea cheagurilor, astfel crescând riscul unui accident vascular cerebral sau al unui infarct.

  • Alimentația nesănătoasă

Alimentele bogate în grăsimi trebuie folosite cu precauție dacă valorile colesterolului sunt instabile. Carnea grasă, de porc sau vită, mâncarea de tip fast-food, prăjelile, grăsimile vegetale și chiar ouăle (în special gălbenușurile) trebuie consumate rar și în combinații gastronomice corespunzătoare. Se recomandă să consumi aceste alimente regulat, în cantități mici, și să fii atent la caloriile pe care le conțin. Nu depăși un număr de calorii ideal, stabilit împreună cu medicul tău.

  • Factorii de stres

Dacă ai un stil de viață haotic, în care nu respecți orele de odihnă, orele meselor și numărul acestora, ar trebui să te aștepți la un dezechilibru al valorilor colesterolului. Agitația, stresul și stările de nervozitate pot afecta indicii optimi.

Iată trei pași care te ajută să folosești mâncarea în lupta contra colesterolului

Pasul 1: trebuie să primeze mâncărurile din plante
Dieta ta conține multe produse care au grăsimi saturate: carne, produse lactate și ouă. Cu cât înlocuiești mai repede aceste produse cu unele bazate pe plante, cu atât mai bine te vei simți.

Peștele este un amestec de grăsimi. Acesta conține unele grăsimi Omega-3, care sunt bune pentru sănătate. Așadar, peștele este o alegere mult mai bună decât alte produse de origine animală. Totuși, 70-85% din grăsimea peștelui nu este Omega-3, ci un amestec de grăsime saturata obișnuită, care nu aduce niciun beneficiu sănătății.

Colesterolul nu este la fel ca grasimea
Grăsimea este stratul galben de sub pielea cărnii de pui sau fâșiuțele albe din carnea de vită. Colesterolul nu este același lucru cu grăsimea. Colesterolul este invizibil, se ascunde în bucățile de carne, în membranele care înconjoară fiecare celulă din organismul animal. Așadar, o bucată de carne de pui are grăsime în pielea dintre celulele musculare și colesterol în membranele celulelor.

Dar, dacă ar fi să verifici colesterolul din legume, fructe și alte produse bazate pe plante, ai afla că nivelul este zero. Așadar, obții beneficii duble dacă renunți la produsele animale. Dacă nu consumi grăsime animală, nu consumi nici colesterol. Rezultatele se vor vedea la următorul test de colesterol pe care îl vei face.

Pasul 2: renunță la grăsimile saturate
Dacă te uiți pe eticheta unei pungi de chipsuri de cartofi, ai putea găsi expresia „ulei vegetal parțial hidrogenat”. Aceste uleiuri, numite grăsimi saturate, cresc colesterolul la fel cum o fac grăsimile animale.

Uită-te pe etichetele produselor și evită-le pe cele care conțin aceste grăsimi. În loc să consumi acest fel de produse, ai putea încerca să mănânci o portocală sau un măr. Acestea nu conțin deloc astfel de grăsimi.

Pasul 3: consumă alimente care scad colesterolul
Mulți dintre noi, dacă urmăm o dietă bazată pe plante și evităm grăsimile nesaturate, ajungem la un nivel normal al colesterolului. Dar mai poți face ceva pentru a scădea nivelul colesterolului: poți consuma alimente care au proprietatea specială de a scădea colesterolul.

Drojdia roșie de orez
În jurul anului 800 d. Hr., în China, s-a descoperit că drojdia roșie cultivată pe produsele din orez produce compuși foarte buni pentru sănătate. Dar 1200 ani mai târziu s-a descoperit că ingredientul benefic pentru sănătate este lovastatinul. Acest compus se găsește și în medicamentele care reduc nivelul colesterolului în ficat.

Această drojdie se poate cumpăra fără rețetă și se pare că are foarte puține reacții adverse. Trebuie totuși să ținem cont de faptul că avem nevoie de recomandarea medicului înainte de a începe un tratament. În mod normal, ar trebui să luăm 1200 mg/ de două ori pe zi.

Ciuperci Pleurotus
Aceste ciuperci conțin lovastatin, la fel ca drojdia roșie, dar mai conțin și beta-glucani, care ajută la eliminarea colesterolului din corp. O porție obișnuită ar trebui să fie de 50 grame.

Combinație puternică: alimente ce reduc colesterolul
Un studiu realizat la Universitatea din Toronto a descoperit că, dacă amestecăm anumite mâncăruri, putem obține scăderea colesterolului.

În studiu li s-a cerut participanților să renunțe la produsele animale și să le substituie cu un „portofoliu” special de produse. Rezultatul a fost rapid și radical. Nivelul colesterolului rău a scăzut cu 30% în patru săptămâni (aceleași efect îl obții dacă iei medicamente care scad colesterolul).

Iată combinația care a reușit să scadă colesterolul:

Alimente bogate în fibre solubile
Ovăzul, boabele, bamele și orzul sunt bogate în fibre solubile care ajută corpul să elimine colesterolul. Ce-ar fi să-ți începi ziua cu un bol de ovăz? Poți pune lapte de soia sau de migdale peste cereale.

La prânz, poți mânca fasole neagră, hummus, supă de mazăre, de linte etc. Dacă fasolea îți dă gaze, încearcă să consumi porții mai mici și asigură-te că este foarte bine gătită. Ovăzul este bun în supe. Sau îl poți adăuga în orez, pentru un plus de savoare. Bamele sunt foarte bune în supe, mâncăruri, tocănițe sau curry.

Soia
Produsele din soia înlocuiesc cu succes cărnurile pline de colesterol. Au și ele un efect de reducere a colesterolului datorită influenței pe care o au asupra ficatului. Bucură-te de un pahar de lapte de soia, de un aperitiv făcut din edamame sau tofu, ori savurează pasta tempeh în locul cărnii de pui.

Migdale și nuci
Aceste nuci conțin steroli naturali ce reduc colesterolul. Poți manca 30 grame pe zi. Ca să nu exagerezi cu consumul lor, le poți presăra peste o salată în loc să le mănânci ca gustare.

Ingrediente ce reduc colesterolul
În loc de unt sau margarină, poți alege produse precum Benecolul. Acest produs este făcut din stanoli naturali din plante. Acești stanoli sunt extrași din pini și reduc considerabil nivelul colesterolului.

Trebuie să incluzi în dieta ta aceste produse pentru a te bucura de scăderea colesterolului. Sănătatea ta se va îmbunătăți considerabil.

Alimente care scad colesterolul

  • Fructele – aminoacizii și vitaminele din fructe intensifică arderile și previn depunerea grăsimilor. Se recomandă consumul de mere, citrice și fructe de pădure.
  • Legumele – sunt ideale pentru mesele principale ale zilei, sunt hrănitoare și conțin nutrienți esențiali tranzitului digestiv. Deși gama este foarte variată, se recomandă consumul preponderent de varză, sfeclă, dovlecei și fasole sau mazăre.
  • Lactate – ideal este să consumați produse lactate degresate, brânză slabă și să excludeți smântâna ca să scădeți colesterolul.
  • Cereale integrale – acestea conțin uleiuri sănătoase esențiale organismului, dar și o varietate de fibre și vitamine care ajută la diminuarea colesterolului și menținerea valorilor optime ale acestuia.

În general, nutriționiștii recomandă eliminarea din dietă a dulciurilor, produselor de patiserie, făinoaselor, băuturilor carbogazoase și a produselor procesate chimic și mecanic – produse din carne, mezeluri, snacks-uri, foietaje, pâine albă etc. De asemenea, ideal este să diminuezi consumul de carne, pește, ouă, condimente sau sosuri din comerț.

Cum ne dăm seama că avem colesterolul mărit?

Ca în oricare altă problemă medicală, colesterolul mărit prezintă câteva simptome frecvente prin care organismul trage un semnal de alarmă:

  • Luarea în greutate – dacă ai acumulat câteva kilograme în plus în mod spontan, este posibil să te confrunți cu problema colesterolului mărit. Încearcă să îți revizuiești alimentația și să îți faci un program de antrenament zilnic pentru a scăpa de grăsimile nedorite.
  • Probleme la nivelul aparatului digestiv – dacă te confrunți cu indigestii dese sau disconfort gastrointestinal, le poți pune pe seama colesterolului. Se recomandă să mergi la medic pentru un set de analize de rutină.
  • Oboseală și senzație de epuizare – aceste stări sunt printre primele simptome ale problemelor legate de colesterol. La fel și durerile de cap sau de stomac. Încearcă să îți creezi o rutină zilnică, mai ales în ceea ce privește orele de somn și mesele la ore fixe.
  • Sensibilitate la nivelul dermului – pielea este unul dintre primele organe afectate de colesterolul mărit. Mâncărimile și dermatitele ușoare trebuie să îți dea de gândit. Exclude alimentele bogate în gluten din alimentația ta și bea necesarul zilnic de apă. Este indicat să consulți și un medic specialist…