Ce inseamna feedback

Share

Feedbackul atrage foarte mult atentia oamenilor, iar in ultimul timp se vorbeste foarte mult despre termenul de „feedback” insa ce reprezinta este putin ambiguu, deoarece foarte multi oameni continua sa creada ca un feedback este, de fapt, un sfat, ceea ce ii face pe multi dintre acestia sa reactioneze impulsiv in fata unui feedback negativ.

feedback

Definitia din Dictionarul Explicativ al limbii romane a termenului „feedback” este aceea de retroactiune, il considera a fi un instrument important folosit pentru fiecare domeniu de activitate, atat pe planul profesional, cat si pe cel personal.

Exista trei tipuri de feedback:

  1. Feedback evaluativ – acesta evalueaza o situatie, un obiect, o idee la modul sincer, ceea ce poate face ca acest tip de feedback sa fie de doua tipuri: negativ, iar atunci este privit ca un act de rautate, si feedback pozitiv; feedbackul evaluativ are rolul de a imbunatati un comportament insa este privit foarte rar drept o critica de natura constructiva.
  2. Feedback descriptiv – acesta are rolul de a aduce imbunatatiri in cazul unei situatii doar daca este oferit corect; totodata, are rolul si de a reduce reactia de stare defensiva din partea interlocutorului.
  3. Feedback prescriptiv – acesta este putin abstract, deoarece nu ofera o informatie precisa. Uneori este posibil ca acest tip de feedback sa nu aiba o anumita consistenta, deoarece nu descrie cu exactitate ceea ce se intampla, ci ceea ce ar trebui sa se intample.

Feedbackul la baza are sensul de a evalua si de a comunica cuiva evaluarea realizata, iar acest lucru se realizeaza intr-un mod critic si real, coerent si precis. Are menirea de a ajuta, a indrepta o situatie sau un plan dat. De exemplu, daca cineva trimite o lucrare unui om specializat, unui coleg, iar omul in cauza va primi un feedback, adica un raspuns critic asupra lucrarii sale, in functie de raspunsul dat omul poate corecta (adica poate indrepta) lucrurile pe care le-a gresit in lucrarea respectiva.

Ce nu este feedbackul?

In primul rand un feedback nu este o lauda sau o critica adresata dintr-un motiv personal. Trebuie sa gasesti o cale de mijloc in realizarea unui feedback, astfel in cat sa nu fie nici lauda, nici critica asupra omului in cauza.

In al doilea rand, un feedback nu trebuie sa demoralizeze un om, chiar daca suntem specialisti intr-un anumit domeniu la care ni s-a adus un raport sau o lucrare; trebuie sa oferim indicatii, sa evaluam si sa gasim solutia optima pentru a o putea comunica persoanei in cauza. Nu trebuie, de asemenea, sa ajungem un fel de psiholog in momentul in care un om ne cere un feedback in legatura cu o lucrare a sa. Sa nu uitam ca un feedback este o reactie asupra unei evaluari la prima vedere.

Un feedback are efect de bumerang de cele mai multe ori; totodata, un feedback nu poate fi contracarat, deoarece este o parere personala, iar oamenii, in general, vad lucrurile diferit de la individ la individ. De asemenea, in momentul in care oferim un feedback trebuie sa tinem cont strict de lucrarea in cauza, ci nu de persoana care a realizat-o…

In concluzie un feedback este o retroactiune, o manifestare a propriilor ganduri asupra unui anumit lucru, care poate sa fie pozitiv sau negativ. Un feedback nu trebuie sa fie confundat cu o lauda sau cu o actiune de rautate.


Share
Abonează-te pe:Yve.ro news

Articole recente